Böröcz István: ez vár a balatoni vitorlázókra (eszakipart.hu)

A Balatonon jelenleg hiány van a kikötőhelyekből. A következő években épül majd 6-800 hely, amit már biztosan látunk, de ez sem lesz elég. Csak idén eddig már 1.000 fölött van a kiadott új hajóvezetői engedélyek száma – egyebek közt erről, a magyar vitorláséletről, és a Balaton-használók ellenérdekeltségeiről beszél Böröcz István, a Balatonfüredi Yacht Club ügyvezetője, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségi tagja az eszakipart.hu-nak adott interjújában. Problémásnak látja, hogy az emberek igényei nem a tóhoz igazodnak.

 

Részletek az interjúból:
A Balaton központi helyzetben van a nagysága és a mélysége miatt. Nyilván koncentráltan itt jelenik meg a legtöbb résztvevő a versenyeken, bár jelentős vitorlás élet zajlik a Fertő tavon, a Velencei-tó és az Orfűi-tó vizén, de a Nyéki tavakon is. Orfűről is származik olimpikonunk, a többi tóról is vannak nagyjaink. A Fertő-tavon cca. 13.000 hajó úszik, miközben a kiterjedése alig 60 %-a a Balaton vízfelületének. A Balatonon cca. 7.000 körüli a jelenlegi hajószám, ha a méreteket nézzük, akkor fér el rajtra még hajó bőven. A Fertő-tóra és az európai tavak többségére ma már csak úgy lehet új hajót venni, ha felmutatsz kikötőhelyet, ahol tartani fogod. Valószínűleg ez a jövő vár a Balatonra is rövid időn belül.

A Balatonnál az az alapvető probléma, hogy egy zárt vízterület. Korlátozva van a motorcsónak-használat, ami helyes – bár folyamatos próbálkozások vannak, hogyan lehetne kibújni a szabályzások alól.

Az emberek igénye nem a tóhoz igazodik, nem azt veszi figyelembe. Ez egy édes- és sekély vizű tó – a vitorlázók szempontjából érdekes, sok egyedi területen kialakuló forgolódó szél jellemzi, ugyanakkor a sekélysége hajózási korlátot jelent. Az alacsony vízállás miatt a hullámzás hatására olykor vándorol a meder, a déli parton a marásvonalak közismertek, de az északi parton is vannak feltöltődések, amelyek miatt időről-időre kotorni kell, kellene. A mostanában idekerülő nagy méretű hajók nem ide valók.

….

Elrettentő példa lehet akár a Bodeni-tó, amely hajós szempontból „túl-bookolt”. A létező kikötőhelyekre 20 éves várólisták vannak, újakat – környezetvédelmi megfontolásokból – már nem lehet építeni. Jellemző ott az a fajta day-sailing (egy napos vitorláskirándulás) használat, hogy reggel bedaruzzák a hajódat a vízbe, azután este kiveszik a trélerre és viheted Isten hírével, ahova tetszik.

A Balatonra is ez vár, ugyanez lesz a probléma és már részben ez a helyzet a Fertő-tavon is. A három éve még félig üres néhány kikötőnk most teljesen tele van.

….

Látni feszültséget a vitorlázók és az elektromos hajósok között?

Nem. Persze vannak olyan elemek a Balatonon, amivel mindenkinek vannak gondjai. A jet-ski – mindegy, hogy elektromos – vagy a menetrendszerű gyorsjáratú hajók – ezekkel szemben mindenkinek komoly averziói vannak, sajnos rendkívül irritálóak tudnak lenni a tavon. Ugyanez a Hyperjet kérdése. A Magyar Vitorlás Szövetség tett ezzel kapcsolatban jogszabály módosító javaslatot, jelenleg még eredmény nélkül. Persze más kérdés, hogy végül mit csinál a jogalkotó, illetve milyen kiskapuk maradnak nyitva. A Balaton egy zárt tó, el kell dönteni, hogy mi legyen, mint az állatkerti ketrecben – farkas legyen vagy nyúl – ha mindkettő belekerül akkor a nyulat valószínűleg gyakran cserélni kell.

 

Az interjú teljes szövege itt érhető el.