Gizella munkába állt – Veszprém új virtuális házigazdája segít felfedezni a várost (turizmus.com)

A Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft. alkalmazkodva a felgyorsult életmódhoz, a változó turisztikai szokásokhoz, a digitális fejlesztéseik folytatásaként idén tavasszal munkába állította Gizellát, a város virtuális házigazdáját. A mesterséges intelligenciát (MI) integrálták a helyi lakossággal, vendégekkel és látogatókkal történő kapcsolattartásba, a digitális interakciók számának növelésébe.

A chatbot a veszpreminfo.hu jobb alsó sarkában érhető el – a város MI-alapú asszisztense stílszerűen éppen a névadó királynét ünneplő Gizella-napok idején jelent meg először. Feladata: programokat, látnivalókat, gyakorlati információkat ajánlani a látogatóknak – egyedi, személyre szabott módon 0–24 órában – írja a turizmus.com.

Veszprém turisztikai kínálata gazdag és sokszínű, a városban találkozik az ezeréves történelem és a digitális kultúra új dimenziója; elég, ha a város fő attrakcióira a folyamatosan megújuló Veszprémi Várnegyedre, az Állatkertre, a CODE Digitális Élményközpontra vagy a nagyszabású rendezvényeire a VeszprémFestre, az Utcazene Fesztiválra vagy a Gyárkert Kultúrpark koncertjeire gondolunk, de a Bakony-Balaton régió is tele van számtalan felfedezésre váró látnivalóval és programhelyszínnel – hívja fel a figyelmet a Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft.

A város mindig is élen járt a prémium minőségre építő turizmusban, és ez igaz az információszolgáltatás területére is. A jól karbantartott, részletes turisztikai adatbázis stabil alapot biztosított a Gizella chatbot elindításához. A projekt a Veszprémi Turisztikai Nonprofit Kft. és az INVICOM Bt. – egy veszprémi MI-megoldásokkal foglalkozó vállalkozás – együttműködésében valósult meg. Célja volt, hogy a személyre szabott információszolgáltatást egy új csatornával és automatizált MI-támogatással magasabb szintre emelje.

Néhány hónapos „betanulási” időszak után Gizella már 95 százalék feletti pontossággal válaszol a kérdésekre. A nyári hónapok fokozott forgalma ideális alkalmat teremtett a rendszer finomhangolására, és hamar bebizonyosodott, hogy érdemes Gizellával foglalkozni, hiszen valódi segítséget nyújt az információt, inspirációt kereső érdeklődőknek.

Június és augusztus között több mint 2100 felhasználó vette igénybe a chatbot szolgáltatásait, átlagosan 2–3 kérdést feltéve. A legnépszerűbb témák a városi programok, kulturális élmények és gyakorlati információk (például nyitvatartás, parkolás stb.) voltak.

Gizella azon túl, hogy megfelelő információkkal szolgál, személyre szabottan hívja fel a figyelmét a felhasználóknak például a jegyvásárlási lehetőségre a Tourinform irodában, de volt már példa arra is, hogy audio auide készüléket béreltek a chatbottal való beszélgetés után. Sőt, több turistacsoport vezetője is előzetesen Gizellától szerzett információt, majd vette fel a kapcsolatot a Tourinformmal a részletekről a megrendelés előtt.

Szeptembertől Gizella Facebook Messengeren is elérhető, ahol programötleteket ad, személyre szabott bőröndellenőrző listát kínál, sőt egy tízkérdéses kvízzel is szórakoztatja a látogatókat.

A mesterséges intelligencia turisztikai felhasználása azonban itt nem áll meg. Egy chatbot akár rendezvény házigazdaként, QR-kódos interaktív kísérőként vagy szolgáltatói marketingcsatornaként is megjelenhet – így komplex, élményszerű kapcsolódást hozva létre az utazó és a desztináció között. Erről is szó lesz a közelgő, őszi Országos Tourinform Találkozón, ahol a szektor szakemberei még több információt megtudhatnak majd a Gizella projektről, az MI felhasználási lehetőségeiről, tapasztalatairól.