Az elmúlt hónapok tapasztalatait és eredményeit rangos szakmai körben összegezte a MOL Nagyon Balaton, amely 2013 óta minden évben a régió legfontosabb, legszínvonalasabb kulturális eseményeit jegyzi. A Művészetek Völgye, a Paloznaki Jazzpiknik, a VeszpémFest, a STRAND Fesztivál, a Tábor Fesztivál, a Plázs Siófok, a Gyárkert, a Peter’s Terasz, a Kultkikötő, a Be Massive sorozat és a Lidl Balaton-átúszás 2025-ben 730.000 turistát vonzott – áll a szervezők közleményében.
Mint írják, nem kérdés, hogy a fesztiválok és a kulturális események továbbra is a hazai turizmus egyik legfontosabb húzóágazatát jelentik, amelyek jelentős forgalmat generáltak idén is a Balatonon. A MOL Nagyon Balaton szakmai körben végzett felmérést, melynek kérdései az idei tapasztalatok mellett az érintett szakemberek véleményére, terveire, vízióira is kitértek.
„Az indulás óta fontos küldetésünk, hogy a Balatont a kulturális események által a belföldi turisták szemében a lehető legmagasabb polcra helyezzük. A MOL Nagyon Balaton részben egy védjegy, amely megmutatja, hogy melyek a leginkább nívósnak mondható tömegrendezvények és fesztiválok, amelyek a minőségi turizmus terén igen fontos szerepet töltenek be. Olyannyira, hogy az idei évben tavasztól ősz elejéig 730.000-en utaztak a Balatonra kifejezetten ezekre az eseményekre. Fontos hangsúlyozni, hogy a programok szinte kivétel nélkül belépőjegyesek, a vendégek az ország számos pontjáról vonattal, autóval és kerékpárral érkeznek a Balatonhoz, szállást foglalnak és fogyasztanak. Állandó kérdés azonban a többi évszak szerepe és a Balaton helyzete, állapota. Erről most a szakmában igazán elismert szervező partnereinkkel közösen végeztünk felmérést”
– emelte ki Lobenwein Norbert, a MOL Nagyon Balaton egyik alapítója.
A nyári szezont záró szakmai felmérésben a MOL Nagyon Balaton partnereseményei közül a Művészetek Völgye, a Paloznaki Jazzpiknik, a VeszpémFest és a Rozé-Rizling Jazzfesztivál, a Tábor Fesztivál, a STRAND Fesztivál, a Plázs Siófok, a Gyárkert, a Peter’s Terasz, a Kultkikötő, a Be Massive sorozat, és a Lidl Balaton-átúszás szervezői vettek részt.
5000 program, több száz hazai koncert, több tucat világsztár
Bár nem a mennyiség a legfontosabb fokmérő, mégis beszédes, hogy a MOL Nagyon Balatonhoz kapcsolódó események közösen közel 5000 programot hoztak létre az elmúlt fél évben. Közülük a Művészetek Völgye kimagaslónak számít a kezdetek óta rájuk jellemző minőségi és mennyiségi kínálattal. Az utóbbi időben a korábbinál sokkal „nagyobbat mennek” a hazai zenekarok és előadók: több százan adtak koncertet idén a Balaton partján, de a balatoni szervezők joggal büszkék a nemzetközi kínálatra is.
Ezen a téren a Paloznaki Jazzpiknik, a VeszprémFest, a Plázs Siófok és a STRAND Fesztivál számít kimagaslónak, utóbbi feladatának tartja azt is, hogy a nyár zárását egy igazán nagy létszámú ünneppel egészítse ki augusztus végén. Az idén 20 éves Kultkikötő működése pedig abban számít különlegesnek, hogy az idén a Best of Balaton életműdíjával kitüntetett Nagy Viktor szervező és társulata több helyszínen rendszeres színházi programmal gazdagítja a balatoni kínálatot. A Plázs Siófok egész nyári koncertsorozata mellett a veszprémi Gyárkert és a Balatonakarattyán működő Peter’s Terasz kínált állandó programokat, utóbbi még október elején is. A MOL Nagyon Balaton programjai kivétel nélkül belépőjeggyel látogathatók.
Eredmények és nehézségek 2025-ben
A MOL Nagyon Balaton vezetői a kérdéseikben arra is kitértek, hogy a szervezők hogyan értékelik az idei főszezont – ahogyan a legtöbben ma is nevezik a májustól-szeptemberig tartó időszakot. „Általánosságban stagnálás jellemezte a fizetővendégek létszámát és szokásait, amelyet a várakozásnál jobb eredménynek tartanak. Néhányan a programok bővülésének és a vendégeik lojalitásának köszönhetően némi növekedésről számoltak be. Ilyen a Művészetek Völgye, a Peter’s Terasz, vagy éppen a STRAND Fesztivál, de volt, ahol csökkent a résztvevők száma.” – hangsúlyozta Fülöp Zoltán, a Weekend Event vezetője. Miközben a költségek kivétel nélkül minden helyszínen nőttek, a szponzorációs bevétel és az egy főre jutó fogyasztás szinte sehol nem emelkedett.
Arra a kérdésre, hogy mennyire elégedettek a vendégek és a szervezők a megvalósult programokkal és az eseményeknek otthont adó települések hogyan értékelik a közös munkát, kivétel nélkül 4-es, 5-ös osztályzatok születtek. A teljes nyári szezon megítélése azonban már sokkal megosztóbb kérdés: sokan panaszkodnak arra, hogy a vendégek későn érkeznek a tóhoz, ár-érték arányban helyenként drágának tartják a szállásokat.
Új tendenciaként figyelhető meg az elmúlt években az is, hogy a közönség későn hoz döntést az utazásról, a programokon való részvételről, vagyis a szervező sokáig a létszámmal és a várható bevétellel sem tud tervezni. Többen a „váratlan nehézségek” között említették a politikai közhangulat érezhető jelenlétét a fesztiválokon és más programokon. Az egyértelműen „slágernek számító” problémát azonban 2025-ben az árvaszúnyogok megjelenése, és zavaróan tartós jelenléte hozta. Erről szinte minden szervező szót ejtett a beszámolójában.
A fejlesztési elképzelések terén a legtöbben még a tervezési fázisnál járnak, elengedhetetlennek tartják a folyamatos építkezést, a színvonal emelését, de általánosságban óvatosság jellemzi a válaszokat. Nem csoda, hiszen a balatoni turizmus motorjának számító vállalkozások kivétel nélkül saját kockázattal működnek.
Négyévszakos Balaton?
A MOL Nagyon Balaton és partnerei a VisitBalaton365 csapatával közösen régóta fontos törekvésüknek tartják a szezon meghosszabbítását, illetve azt, hogy a nyári időszakon túl is élettel teljen meg a tó környéke. A neves események szervezői között nem akadt olyan, aki ezt a célt ne tartaná helyesnek, ugyanakkor a lehetséges megvalósítás akadályait mindenki megemlítette: kevés a zárt hely, sokan nem hisznek abban, hogy valós eredményt lehetne ezen a téren felmutatni, nehéz felmérni, hogy reális cél lehet-e a „tizenkét hónapos szezon” megvalósítása.
Sokan a 12 hónaposnál rövidebb, de a mostaninál hosszabb időszak működtetését tartják lehetséges iránynak, illetve azt, hogy több települést érintő eseményekkel célozzák meg a potenciális turistákat. Erre több pozitív példa is született az elmúlt időszakban, amilyen például a balatoni gasztronómia ünnepeként működő Taste Balaton, vagy éppen az advent környéki események. A Best of Balaton program is feladatának tartja, hogy évszaktól, időjárástól függetlenül szerethető ajánlatokat mutasson be a potenciális turistáknak – áll a közleményben.