Viszik a balatoni borokat, mégsem lehet árat emelni (sonline.hu)

Több, mint öt százalékkal nőtt tavaly a hazai borok értékesítési ára az Agrárgazdasági Kutatóintézet adatai alapján. A somogyi borászok egy része szerint ez nem érezteti hatását, mások azonban azt mondták: növekedett a kereslet termékeik iránt.

Nőtt a hazánkban megtermelt borok kivitele, az áruk is emelkedett, ahogyan a kereslet is. Ez derül ki az Agárgazdasági Kutatóintézet friss borpiaci jelentéséből. A somogyi borászok egy része nem ért ezzel egyet. Pócz József balatonlellei borász azt mondta: nem emelkedtek az árak. – Nemhogy növekedtek volna az átadási árak, a multiknál még csökkenteni is kellett, hogy bent maradhassunk a piacon – mondta a szakember.

Hozzátette: a költségek növekedtek az elmúlt esztendőben és erre az idei évben is számítani lehet. Hiszen például a palackot forgalmazó cég már jelezte, hogy a korábbi árat öt százalékkal emeli. Ám ezt a termelő helyben nem tudja érvényesíteni.

A Pócz Pincészet forgalma gyakorlatilag nem változott, néhány százalékos növekedés van, de ez nem számottevő.
Podmaniczky János, balatonföldvári termelő kérdésünkre azt mondta: az áremelkedés jelentős része az idei évben lesz érezhető.

– Azok a termelők, akik nagy forgalmazóknak értékesítenek tavasszal kötik meg az új éves szerződéseket – magyarázta a borász. – Az látszik, hogy az olcsó import bor mennyisége lecsökkent. Mivel Európa-szerte 5-15 százalékkal csökkent a termés mennyisége és emiatt nemzetközileg nőttek az árak. Így a magyar bor sokkal versenyképesebb a piacon. Az import pedig már nem annyira olcsó. Ennek következtében a magyar árak a magyar fogyasztók számára is elfogadhatóbbá váltak.

Podmaniczky János hozzátette: az 5 százalékos emelésnél azért jóval többre lenne szükség. – 10-15 százalékos áremelésre lenne szükség, hogy a szőlészek számára is elfogadható jövedelem képződjön, mint a borászati üzem beszállítóinál. A magasabb értékesítési árak az egész ágazat jövedelmezőségét növelhetnék és ezzel stabilizálhatnák.

A szőlőskislaki Országh Pincészetnél pozitív változásokat érzékeltek. – Leginkább a fesztiválokon tapasztaljuk, hogy felnőtt egy olyan generáció, aki tudatos borfogyasztónak mondható – mondta kérdésünkre Országh Bernát, borász. – Érezzük, hogy a fogyasztók igényesebbek lettek, mert odajönnek és megkérdezik, hogy milyen bort kínálunk, honnan származik. Ezáltal jobban keresik a hazai és helyi termékeket, így növekedett a kereslet is.

Országh Bernát hozzátette: a költségek valóban növekedtek, s ezeket muszáj lesz valamilyen mértékben érvényesíteni. – A bérköltségek például növelik a kiadásainkat – magyarázta a szőlőskislaki borász. – Azt most még nehéz megmondani, hogy ez milyen mértékű emelést von maga után, hiszen a szezon elején vagyunk. De drasztikus drágulástól nem kell tartani.
Ismét néhány százalékos növekedés várható a borok áraiban, ahogyan ez tavaly is jellemző volt.

Borstratégia és ültetvényfejlesztés
A forgalomnövekedés egy olyan pozitív változás, aminek örülni kell, vélekedik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Somogy megyei szervezete. Amely egyébként mindent megtesz annak érdekében, hogy helyzetbe hozza a somogyi borászokat. – Örülünk a forgalomnövekedésnek, – mondta el kérdésünkre Gombos Sándor, megyei elnök. – Mi ezért munkálkodunk a Somogy Megyei Önkormányzattal közösen. S ezért hívtuk életre a Somogy megyei borstratégiát is.

Gombos Sándor hozzátette: az agrárkormányzat is ezért dolgozik, hiszen éppen most indul egy 4 milliárd forintos ültetvényfejlesztési program, s további hasonló támogatásokra lehet számítani. – Azt pedig fontos kiemelni, hogy a Dél-Balatoni Borvidék egyike azon hazai területeknek, ahol nem csökken a termőterületek aránya. Ez is mutatja, hogy a borászokban megvan az ambíció és a kedv a fejlesztésre.