Veterán járművek tündököltek a Balaton partján (sonline.hu)

Két napon keresztül igazi időutazásban lehetett része mindenkinek, aki ellátogatott a „Gurulj Ide!” veterán autó találkozóra Balatonboglárra. A rendezvényen az idős autók és motorok mellett ritkaságok, versenyautók és legendás modellek vonutak fel.

A hétvégén Balatonbogláron rendezték meg a „Gurulj Ide!” veteránjármű találkozót – írja a sonline.hu.

Az eseményen több tucat lenyűgöző állapotú, több mint 30 éves járművet csodálhattak meg az érdeklődők. A veterán autók szerelmesei számára igazi csemegének számított ez a hétvége, ahol különleges és ikonikus modellekben gyönyörködhettek.

A találkozó egyik leglátványosabb részlege a veterán Skodák kiállítása volt. A Csehszlovák autógyártás gyöngyszemei, mint például a klasszikus Skoda 1000 MB és a Skoda 110R Coupé, lenyűgöző állapotban ragyogtak a napfényben. Ezek az autók nem csak a technikai részleteikkel, hanem gazdag történelmükkel is elbűvölték a látogatókat. A retro személyautók között olyan ikonikus modelleket láthattunk, mint a Trabant 601 és a Lada 2101, amelyek a keleti blokk nosztalgikus hangulatát idézték fel.

Az exkluzív versenyautók sem hiányozhattak a rendezvényről. A Skoda 130 RS, a rally világának egyik legendás modellje, különleges figyelmet kapott. A látogatók részletesen megismerhették ennek a versenyautónak a versenytörténetét és technikai fejlesztéseit, ami még inkább fokozta az esemény varázsát.

A rendezvény különleges darabja volt a felújított piros Dutra D4K traktor, amelyet a Vörös Csillag Traktorgyár gyártott 1960 és 1972 között. Ez a hazai traktorgyártás aranykora volt, és a típust világszinten elismerték. 1963-ban Korbuly János főmérnök és Rhorer Emil főkonstruktőr Kossuth-díjat kaptak a Dutra D4K traktor kifejlesztéséért. Az itt kiállított, utolsó csavarig felújított gép Molnár Balázs munkáját dicséri, aki a hazai Dutrás élet meghatározó személye, és a balatonboglári Magyar Gép és Dutra Múzeum alapítója, tulajdonosa.

A motorok rajongói sem maradtak élmények nélkül. A Pannónia T5, a magyar motorgyártás egyik ékköve, 1971-es gyártású példánya volt látható. A kisfékdobos néven ismert modell, 246 köbcentis motorblokkjával és 315 kg-os megengedett össztömegével igazi különlegességnek számított. Az MZ Trophy ES 125/1, a német motorgyártás sportos modellje, szintén nagy érdeklődést váltott ki. A „kistrofi” becenévvel illetett motorkerékpár piros-fekete színkombinációjával és történetével hódította meg a szíveket.

A “Csehszlovák Villámként” ismert 1975-ös Skoda S110R Coupé, amely mindvégig egy magyar család tulajdonában volt, szintén a kiállítás egyik fénypontja volt. Az évtizedek alatt új autóként, használt autóként és végül oldtimerként szolgált jármű most ismét eredeti, gyári állapotában tündökölt.

A rendezvény egyik legizgalmasabb darabja a Bamako-ról hazatért Wartburg 353 volt. Márta Károly és Vásárhelyi Csaba speciálisan felkészített kétütemű Wartburggal tette meg a közel 20.000 km-es Budapest-Bamako-Budapest távot. Ez a kalandos út embert és gépet egyaránt próbára tett, és a kétütemű járműként elsőként teljesítette ezt a kihívást.

„Nagyon sok veterán autó volt kiállítva, magából a Skodából is egy egész kavalkád gyűlt össze. Ez a „Gurulj Ide!” rendezvény gyakorlatilag az első ilyen esemény volt Balatonbogláron, a Csavargőzös műemlékhajónál, de hagyományteremtő szándékkal kezdtük el, tehát jövőre lesz folytatása. A szombati nap fő tematikája a veterán Skoda találkozó volt. A legrégebbi autó az 50-es évekből származott, egy Skoda Octavia” – számolt be a rendezvényről Kopasz Balázs, a rendezvény szervezője.

“A vasárnapi napon a rendezvény ugyanúgy folytatódott, mint szombaton a Csavargőzös műemlékhajóban veterán hajómotor, Skoda makett és a balatoni gőzhajózás történetét bemutató kiállításokkal. A fő különbség az volt, hogy ezen a napon általános veterán autó találkozót tartottunk, bármilyen veterán korú gépjárművel lehetett részt venni. A megjelent járművek között számos európai és japán márka képviseltette magát, mint például Suzuki, Toyota, Fiat, Volkswagen, Mercedes, Jaguar, Renault és Opel” – mesélt a két nap részleteiről a szerező és hozzátette, biztos benne, hogy lesz folytatása és jövőre is megcsodálhatjuk a járműtörténelem ikonikus darabjait.