Utoljára 1956-ban szedett ilyen kevés áldozatot a közúti közlekedés (zaol.hu)

Az előzetes adatok alapján jelentősen csökkentek a balesetek az elmúlt esztendőben. A számok alapján az látszik, hogy 1956 óta nem regisztráltak a 2020-ashoz hasonlóan alacsony értéket a közúti közlekedési baleset miatt bekövetkezett halálozások számában – írja a zaol.hu.
A baleset-megelőzési bizottság által közzétett adatok szerint tavaly a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek, a halálos áldozatok, a súlyosan, valamint a könnyen sérültek száma egyaránt csökkent. Az előzetes adatok alapján 2020-ban országosan 13 745 baleset történt, ez 17,3 százalékkal múlja alul a megelőző évet, amikor 16 627 baleset volt – a végleges adatok február elején lesznek elérhetők. A halálos kimenetelű balesetek száma a 2019. évi 530-ról 2020-ban 419-re változott (–20 százalék), a súlyos sérüléses balesetek 4834-ről 4093-ra, 15,3 százalékkal csökkentek, a könnyű sérüléses balesetek száma pedig 18 százalékkal mérséklődött, 11 263-ról 9233-ra. Tavaly 454 ember vesztette életét balesetben, amely szám 24,6 százalékkal kisebb a 2019-es értékhez képest (tavalyelőtt 602-en haltak meg az útjainkon).

Az ittasan okozott balesetek száma is csökkent, 2020-ban 1331 balesetet okoztak ilyen állapotban, ami 4,7 százalékkal kevesebb a megelőző év azonos időszakában mérthez képest (1396). Az összes baleseti szám jelentős csökkenése miatt azonban az ittasan okozott balesetek aránya a számszerű csökkenés ellenére a 2019. évi 8,4 százalékról 2020-ban 9,7 százalékra emelkedett.

A balesetek főbb okaiban nem történt változás, az esetek bő harmada, 34 százaléka a relatív és az abszolút gyors­hajtás miatt következett be. Az elsőbbségi jog megsértése a balesetek 24 százalékát okozta, a kanyarodásra vonatkozó szabályok be nem tartása pedig 16 százalékban állt a háttérben. A balesetek okozói között 65 százalékos volt a személygépkocsi-vezetők aránya. A tehergépkocsik vezetői a balesetek nyolc, a motorkerékpárt vezetők a négy százalékát okozták. A kerékpárosoknak 12, a gyalogosoknak pedig négyszázalékos volt a részarányuk a balesetet okozók körében. Ezek az arányok nagyságrendileg megegyeznek a korábbi esztendők adataival.

Érdemes e számokat összevetni más adatokkal. Például az elmúlt év elején növekvő üzemanyag-eladás mellett már 2020 januárjában jelentősen csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma a 2015–2019-es évek középértékéhez viszonyítva. Az látható, hogy az üzemanyag-eladás és a növekvő forgalom nem áll közvetlen összefüggésben a halálos kimenetelű balesetek adataival. A VÉDA-rendszer mérései szerint 2020 első három hónapjában az áthaladási számok emelkedtek az előző év havi adataihoz képest, azonban az év összes további hónapjában csökkenést mutattak. A mérséklődés sokkal kisebb mértékű, mint a halálos kimenetelű balesetek redukálódása. A forgalom csökkenése 2020. április–novemberben 15–19 százalék közötti volt az előző évhez képest. A VÉDA-­rendszer tavalyi (I–XI. hónap) adatai öt százalékkal mutatnak kevesebbet, mint 2019 hasonló időszakában.