Újabb földkerülés terve a Balaton védelméért és a Sió hajózhatóságáért (vitorlazzitthon.hu)

A Sió-csatorna hajózhatóságának megteremtését és környezete fejlesztését tűzte zászlajára édesapja nyomdokaiba lépve Kopár István. A Golden Globe Race szólóvitorlás földkerülő versenyt tavaly mintegy 263 nap alatt teljesítő vitorlázó úgy véli: a Sió infrastruktúrájának fejlesztésével minden bizonnyal a Balaton védelme terén is előrébb lehet lépni amellett, hogy a tó „elzártsága” megszűnne. A versenyző a következő, sorban a negyedik földkerülést valódi magyar rekordnak tervezi: régi-új báziskikötőjéből, Balatonalmádiból indulna és oda is érkezne vissza.

(Fotó: koparsailing.com)

A 2000-es évtől folyamatosan bombázták az aktuális kormányokat édesapjával a Sió-csatorna fejlesztésének, hajózhatóvá tételének témájában – mondta el a vitorlazzitthon.hu-nak Kopár István. A Golden Globe Race szólóvitorlás földkerülő versenyen is részt vett szólóvitorlázó kifejtette: újdonság nincsen, hiszen annak idején Gróf Széchenyi István fogalmazta meg, hogy a Balaton elszigeteltségét meg kel szüntetni, ugyanis egy állandóan hajózható Sió-csatornáról álmodott.

Kopár István szerint a fejlesztés – ami nemzeti ügy – nagyban segíthetné a Balaton védelmét. Kifejtette: a tó medrét folyamatosan kotorni kell a természetes feltöltődése miatt. Azt is tudjuk, hogy az algásodás az üledék miatt alakul ki, viszont a zagyterületek elfogytak – sorolta. Éppen ezért az egyetlen és gazdaságos megoldás a zagy eltávolítására az uszályokkal való elszállítás – véli Kopár István. Szerinte négy zsilipet kell építeni, és szakaszolni, valamint a párolgás pótlását kell megoldani.

Kopár István szerint ugyanakkor a Sió hajózhatóvá tétele nem csak a Balaton jövőjét biztosítaná, hanem akár a Nílus-menti völgy mintáján komoly fejlesztések mehetnének végbe a Sió vonalán magába foglalva a turisztikai és mezőgazdasági szempontokat is. Hozzátette: jelenleg egy teljes mértékben karbantartás nélküli és használaton kívüli területről van szó, így a fejlesztés mindenképpen segítené a környezetet. Kopár István beszélt arról is: most, hogy megkezdődik a Sió-zsilip korszerűsítése, időszerű a Sió-csatorna állandóan hajózhatóságának vizsgálata is.

A szólóvitorlázó elárulta: ebben évben visszahozta a Balatonra a hajóját, így a Salammbo régi-új báziskikötőjében, Balatonalmádiban van. Nem tette ezt másért, hogy akár elinduljon vele egy negyedik földkerülésre, mégpedig Almádiból indulva, lehajózva a Sión keresztül a Dunára egészen a Fekete-tengerig.

A teljes interjú a www.vitorlazzitthon.hu oldalon hallgatható meg.