Továbbra is a lakosság tiltakozása ellenére épülhet új vasútállomás Balatonakarattyán (magyarnarancs.hu)

Egy éve már építési engedély is van rá, holott a helyi építési szabályzatot csak most módosítja az önkormányzat – írja a magyarnarancs.hu.

 

Ahogy korábban már a hirbalaton.hu is írt róla, idén januárban tudták meg az akarattyaiak – a Helyi Építési Szabályzat (HÉSZ) módosításáról szóló előterjesztésből –, hogy a Nemzeti Infrastuktúra Fejlesztő ZRt. (NIF Zrt.) a meglévő állomásépület helyett újat tervez, sőt már meg is tervezte, ehhez lenne szükséges a HÉSZ módosítása. (Igaz, korábban is volt szó korszerűsítésről a villamosítás és pályarekonstrukció kapcsán, ám arra senki sem számított, hogy ez a régi épület elbontásával járhat.)

A lakosság azonnal reagált. Facebook-csoport alakult: a Balatonakarattyai Fürdőtelep Egyesület petícióban kérte az épület védelem alá helyezését. Több helyi lakos, nyaraló, aktív lokálpatrióta írt Matolcsy Gyöngyi polgármesternek, „a régi, a helyi építészeti hagyományokat őrző, emberléptékű, tájba illő”, alig több mint harminc éve épült és az év kilenc hónapjában kihasználatlan felvételi épület megőrzése érdekében. Elismerték ugyanakkor, hogy némi ráncfelvarrásra szorul az állomás, a környezete pedig valóban nem méltó már a Balaton kapujához, arról nem beszélve, hogy nem is felel meg az akadálymentesítés követelményeinek.

Az építési szabályzat módosításához szükséges partnerségi egyeztetésre szóló felhívás idén január 15-én jelent meg, egy hetet hagyva a lakosságnak arra, hogy véleményezze a javaslatot. Január 27-én megszületett a határozat, belefoglalva, hogy a helyi lakosság és a civil szervezetek nem támogatják a szabályzat módosítását. (A magyarnarancs.hu szerkesztősége érdeklődött a balatonakarattyai önkormányzatnál, hol tart most a HÉSZ módosítása; ha választ kapnak, frissítik a cikket – írják.)

A NIF május első felében tartott online tájékoztatót a témában. Ezt követően több helyi civil szervezet az állami cégnek közösen írt levélben továbbra is azt kérte, hogy „a bemutatott tervekkel ellentétben a megálló épületet annak megtartásával, korszerűsítésével, kibővítésével a 21. század igényeinek és az esetleges előírásoknak megfelelően valósítsák meg”.

A NIF válasza a múlt hét végén érkezett meg. Kiderül belőle, hogy a meglévő épület megtartásával nem lehet a MÁV szabványainak megfelelő üzemi területet kialakítani (pénztár), a szükséges és minimális alapterülettel kialakított MÁV üzemi helyiségek összes területe nettó 70 négyzetméter, a mostani épület pedig összesen 86 négyzetméter. Komolyabb érv, hogy a peron megemelésével (ez szükséges az akadálymentesítéshez) az épület alá folyna a víz, és találtak egy hosszanti repedést is az állomás falán.

A NIF leveléből viszont nyilvánvalóvá vált az is, hogy az összes eddigi tiltakozás okafogyott, hiszen már építési engedéllyel is rendelkezik az új felvételi épület – olvasható a magyarnarancs.hu-n.

A cikk folytatása itt található.