Az elmúlt hónapokban tanárokat ért bántalmazások miatt merült fel a kormánynál a tantermek bekamerázása. A pedagógusokat megosztja a téma, Somogyban vannak iskolák, ahol már működik kamerarendszer.
A közelmúltban többször is arról szóltak a hírek, hogy diák bántalmazta tanárát. Ilyen esetektől nem mentes Somogy megye sem, az elmúlt tíz évben 33 sértettről tud a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság. A sajtószolgálat megkeresésünkre közölte, hogy közfeladatot ellátó személy elleni bűncselekményt általános iskolai-, középiskolai tanárok, óvónők, gyógypedagógusok, pedagógiai szakértők, szaktanácsadók, pedagógiai asszisztensek, gyermekfelügyelő és dajka ellen is követtek el 2010 és 2020 között.
Megjegyezték: a bűncselekmények helyszínei jellemzően oktatási intézmények voltak, ahol az elkövetők – különböző nézeteltérések miatt – rátámadtak a nevelőre.
Az esetek közül 22 zárult vádemelési javaslattal, ötször alkalmaztak bíróság elé állítást, egy-egy esetben pedig feltételes ügyészi felfüggesztésre és próbára bocsátást ért az agresszió és négy bűncselekményt szüntettek meg büntethetőséget kizáró ok miatt.
Az esetek egy részére nem derül fény
Ezek csak azok az esetek, amelyek a hatóság tudomására jutottak, azt azonban tudni kell, hogy nem mindig derül ki az iskolai agresszió. Mátraházi Tibor, kaposvári gyermekpszichológus nyolc iskolában foglalkozik diákokkal rendszeresen. Lapunknak elmondta: az agresszió általános. Ahogyan az is, hogy a tanár felszólítására nem reagál a diák, de arra is volt már példa, hogy egy diáklány úgy vesén rúgta tanárnőjét, hogy az kórházba került. A pedagógus nem tett feljelentést.
– Az iskolai szabályokat, viselkedési normákat egyre gyakrabban rúgják fel a tanulók – mondta Mátraházi Tibor. – Gyakori, hogy a tanárokkal úgy beszélnek, mintha csak a kutyákkal beszélnének. Vannak olyan gyerekek, akik olyan szubkultúrából jönnek, hogy a nőket alacsonyabb rendűnek tekintik. A legtöbb iskolában ugyanakkor a pedagógusok többsége nő, akiknek ezektől a gyerekektől nagyon sokat kell tűrniük.
Mátraházi Tibor szerint az ilyen szituációk vezetnek a kiégéshez. A kamerarendszert a szakember nem tartja rossz ötletnek, de úgy vélekedett: ez nem megoldás, mivel nem akadályozza meg az agressziót. – Ez egy hamis illúzió, ez nem az agresszió okát szünteti meg, amivel foglalkozni kellene. Hozzátette: amiről hallunk, az csak a jéghegy csúcsa. – Ez egy látszatintézkedés, valami hatása biztos lesz – összegzett a kaposvári pszichológus. – Én arra számítok, hogy átrendeződik az agresszió színtere és nagyobb hangsúlyt kap a verbális és érzelmi agresszió, ami károsabb mintha valaki odacsapna.
A kamerafelvételnek inkább a bizonyításban lehet a szerepe a szakember szerint, Szamosi Lóránt a Siófoki Szakképzési Centrum kancellárja azonban úgy véli: van visszatartó ereje. Ezt tapasztalatból állítja, ugyanis a siófoki Baross Gábor és a Krúdy Gyula Szakgimnáziumokban kamerák figyelik a tantermeket és a folyosókat.
Van ahol az értékvédelem miatt készült el a kamerarendszer
– Nálunk az értékvédelem miatt készült el a kamerarendszer – mondta Szamosi Lóránt. – A Barossban kezdtük el, még 2010-ben, mert új tantermi berendezéseket vásároltunk. Emellett komoly fegyelmező hatása van, mert védelmet nyújt a tanárnak és a diáknak egyaránt. Így nagyon rövidre lehet zárni vitás ügyeket, hisz a felvétel bizonyító erővel bír.
Hozzátette: a komolyabb fegyelmi esetek tizedükre csökkentek a rendszer kiépítése óta. S, ha mégis elő kell venni egy felvételt, az kisebb összezördülések miatt lehet, de ezek sem a tantermekben történnek.
– Abszolút kamerapárti vagyok és ez a tapasztalatok miatt van így – mondta Szamosi Lóránt. – Ma a társadalmi értékek nem ugyanazok, mint harminc évvel ezelőtt. Másabbak lettek és teljesen áthelyeződtek a hangsúlyok, megváltoztak a magatartási normák. Ehhez csak igazodtunk azzal, hogy bekameráztuk az iskoláinkat, mert jobb félni mint megijedni. Azt vallom: jobb egy esetleges tragédiát megelőzni, mint utólag vakarni a fejünket. A döntést pedig a szülők is elfogadták, mert biztonságban tudják a gyermekeiket az intézményeinkben.
A kamerarendszer kiépítése ugyanakkor nagyon drága, ezért is vélekedett úgy Szántó Lászlóné, az Igali Batthyány Károly Általános Iskola igazgatója, hogy „ha van rá pénz, hajrá”. – Nagyon furcsa ez a gondolat – mondta kérdésünkre az intézményvezető. – Úgy érzem: szomorú, hogy idáig jutottunk már, hogy be kell kamerázni a tantermeket. A mi esetünkben nem jellemző, hogy agresszívek a gyerekek a tanárokkal, egymással inkább. Nálunk az udvart figyeli kamera, de az Egyesült Államokban másképp oldják ezt meg. Vannak ablakok az ajtón és nyitott az osztályterem, azt mondják: annak van visszatartó ereje.
Ritkán, de van hogy a tanár arcán csattan a pofon
Éppen tizenkét éve született ítélet egy 22 éves kaposvári és egy 19 éves zselicszentpáli fiú ügyében, akik sörösüveggel vertek fejbe egy tanárt a szalagavatón. Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette miatt ítélték őket hat hónap börtönre és két év próbaidőre.
2012-ben történt, hogy megrángatta tanárát egy diák Böhönyén. A 15 éves általános iskolás azért támadt a pedagógusra, mert az nem engedte neki, hogy kővel dobálózzon az udvaron.
2014-ben Lengyeltótiban egy egész családot vittek el a rendőrök, miután elégtételt akartak venni egy pedagóguson, aki a család iskolás gyermeke szerint megütötte őt. A bántalmazás nem történt meg, a tanár bezárkózott a tornacsarnokba. A családtagok szabálysértés miatt néztek szembe a hatósággal.
Két évvel ezelőtt Balatonbogláron a rendőröknek kellett közbelépniük miután eldurvult egy verekedés a helyi általános iskolában. Az ütésváltás odáig fajult, hogy a verekedő diákok egyike a tanárt is megütötte – írja a sonline.hu.