Testkamerákkal védik a vasúti jegyvizsgálókat

Újabb 103 testkamerát kapnak a MÁV-START jegyellenőrei szeptembertől. Tavasz óta több Mátészalkát érintő vonalon használnak már hasonló eszközöket, a tapasztalatokat alapul véve történtek a fejlesztések. Jegyvizsgálót tavaly 123 esetben, idén augusztus végéig 48 esetben ért inzultus, amiből 32 tettlegességig fajult (ütés, lökés, karmolás, rúgás), egy eset pedig nyolc napon túli sérüléssel járt – olvasható a vasúttársaság közleményében.

A MÁV a testkamerák mellett figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a Készenléti Rendőrség és biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lép fel a jegyvizsgálók elleni támadásokkal szemben.

2017-ben a vasúttársaság 25 jegyvizsgálója 3 gyártó összesen 26 eszközét tesztelte, e mellett március vége óta jó tapasztalatokkal a most érkezőkkel azonos márkájú, de korábbi típusú testkamerát viselnek a Mátészalkát érintő vasútvonalakon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók. A jelenlegi beszerzési eljárásban 5 pályázó terméke közül esett a választás a DAHUA MPT210-4X típusú eszközre, ami megfelel a MÁV által támasztott tucatnyi követelménynek.

A MÁV-START igényeinek megfelelően fejlesztett MPT210-4X egy bűnüldözésben is használatos, a fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera, ami akár 8 órai üzemre is képes. Ezalatt folyamatos felvételt tud készíteni, akár éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja a 2 méterről történő leejtést is. A full HD minőségű felvétel készítését a felhasználó bármikor elindíthatja és leállíthatja a készülék egyetlen gombjának megnyomásával.  A kamera a gombnyomást megelőző 20 másodperc videóanyagát is rögzíti, és 5 megapixeles fotó készítésére is alkalmas. A mobil kamera az adatokat kódolt formában, jelszóval védetten tárolja, így nincs lehetőség hozzá férni azokhoz az eszközön.

A vasúttársaság minden területi igazgatóságán telepítenek legalább egy gyűjtőállomást. A legtöbb készüléket a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalakon használják majd, mert itt, a budapesti elővárosi vonatokon éri a legtöbb támadás, atrocitás a jegyvizsgálókat. Az elkövetők jellemzően azok közül kerülnek ki, akik menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel akarnak utazni. A készülékekhez tartozó gyűjtőállomások a munkavállaló azonosítására, a rögzített adatok letöltésére, a kamerák ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére szolgálnak. A készülék az adatokat a dokkolóra történő csatlakoztatás után automatikusan átmenti, és azt követően törli azokat a készülékről. A dokkolóra mentett felvételeket csak és kizárólag a rendőrség tekintheti meg. A dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek.

 

Cél a a jegyvizsgálókat ért támadások elkerülése és megelőzése

Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: A MÁV-START Magyarországon az elsők között kezdte meg országos lefedettségű Mobil Kamerás Rögzítőrendszer kiépítését munkatársainak védelme és biztonsága, a jegyvizsgálókat ért támadások elkerülése és megelőzése érdekében. A teljes kamerarendszer költsége 149 millió forint, ami tartalmazza a teljes informatika háttérrel rendelkező 103 kamerát és a 12 telephelyre telepített dokkolókat. A MÁV-START a bántalmazások megakadályozása, a támadások visszaszorítása, az utasok és az utazószemélyzet biztonságának megóvása érdekében intézkedési tervet dolgozott ki, amelynek egyik eleme a kamerás rendszer bevezetése. Az intézkedéseink nyomán 2018 decemberétől csökkentek a bántalmazásos esetek, a rendszer bevezetésétől további csökkenést várunk. Abban bízunk, hogy jegyvizsgáló kollégáink munkáját nagymértékben segíteni fogja a rendszer, amelyet minél szélesebb körben használnak majd munkavállalóink.”

A támadások megelőzése érdekben évente csaknem 80 ezer vonaton biztonsági személyzet, közel 14 ezer vonaton pedig a rendőrség munkatársai kísérik a jegyvizsgálókat. A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói a jegyellenőrző készülék S.O.S. funkciója segítségével gyors és hatékony segítséget kérhetnek a problémás esetek és a konfliktusok megoldásában, minden olyan esetben, amikor úgy érzik, a nem együttműködő utasok miatt veszélyben lehetnek a vonaton tartózkodók, illetve saját maguk.