Szigligeti álom-projekt

Szigliget szembeszállt a beépítési lázzal – írtuk meg tavaly, bemutatva milyen sorsdöntő szerepe van a helyi képviselő-testületeknek a balatoni csodák megőrzésében. A település ennél is többet akar. A polgármester a testületével kidogozott egy szigligeti álom-projektet, amely az értékek megóvása mellett a klímavédelem terén is modell értékűvé tenné az észak-balatoni települést. Nem kellenek hozzá komoly pénzek, “csak” támogató lakosság, hatóságok, kormány és következetes önkormányzati vezetés. Bemutatjuk, hol tart a terv, ami a remények szerint az önkormányzati ciklus végére megvalósulhat.

Szigliget szabadnak maradt partjai felülnézetből (Fotó: szigligeti önkormányzat)

 

– Tavaly kezdtem kidolgozni a projektet, amikor az unokám születése sok mindenre rádöbbentett. Nincsen jogunk tönkretenni az Ő jövőjüket. Az új testület támogatta elképzeléseimet. A helyi építési szabályzatunk felülvizsgálata jelenleg is zajlik – mesél a polgármester a kezdetről.

 

Szigliget lenne az első

Szigliget álom-projektjéről Balassa Balázs elöljáróban elmondta, biztos abban, hogy nem lesz egyszerű egy átlagemberrel elfogadtatni ezt a szabályozást. Kicsit tart a hatóságok hozzáállásától is, hisz ilyenre Magyarországon még nincs példa. Európában (például Piran) és a világ más tájain is van már hasonlóan működő település, de hazánkban Szigliget lenne az első.

“Fontos, hogy ne féljünk az újtól. Amennyiben ez az álom megvalósul, gyermekeink és unokáink számára rakjuk le az élhető jövő alapjait. Fontos az is, hogy akár kormányzati szinten is támogassanak egy ilyen projektet, hisz jó példákkal kell megmutatni a helyes utat a klímavédelem terén” – fogalmazott a polgármester.

Számításokat nem végeztek. A települést 18 éve vezető polgármester (aki az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke volt az elmúlt öt évben) szerint ennek a projektnek a megvalósulása nem pénz kérdése. “Amennyiben a döntéshozók támogatják törekvésünket, megvalósulhat egy olyan elképzelés, amely például szolgál majd minden előremutató 21. századi innovációnak” – mondta.

 

Már bizonyított, de meg is kell őrizni az eredményeket

“Szigliget az elmúlt 30 évben bebizonyította, hogy az örökségül kapott természeti értékeket megbecsüli és képes megőrizni a következő nemzedék számára. Ezeket az eredményeket csak akkor lehet hosszútávon fenntartani, ha különböző intézkedésekkel korlátozni tudjuk a település terhelését” – fogalmazott Balassa Balázs.

 

Mielőtt belevágunk..

“Fontos eldöntenünk, hogy milyen utat választunk. Megőrizzük a település egyediségét, viszonylagos nyugalmát, vagy hasonlóan a többi Balaton parti településhez, mi is próbáljuk a nagyobb adóbevétel reményében a zöldfelületek rovására kielégíteni a befektetői, fejlesztői igényeket” – szól az útmutatás.

 

A célok eléréséhez két fontos lépés vezet

Mivel Szigliget vezetése amellett döntött, hogy megőrzi egyediségét és nyugalmát, így határozta meg a legfontosabb célokat:

  • a település természeti és épített örökségének megőrzése
  • Szigliget élhető település maradjon
  • a helyben élők turizmusból származó bevételei ne csökkenjenek, esetleg növekedjenek
  • az ingatlanárak ne csökkenjenek
  • a biztonságérzet javulása
  • az egészséges élettér megteremtése

Sokat gondolkoztak azon, milyen eszközzel tudják elérni ezeket a célokat. Egyértelművé vált, hogy a legnagyobb terhelést a megnövekedett gépkocsiforgalom jelenti. Ebből adódott, hogy a két legfontosabb lépés: korlátozni a településre érkező gépkocsik számát, és erősíteni a gyalogos, kerékpáros forgalmat.

 

Parkolókat a község két bejáratához

Megfogalmaztak egy álmot, aminek a lényege, hogy a település két bejáratánál egy-egy parkolót kialakítva szűrnék a behajtó gépkocsikat.

A kiinduló koncepció:

  • A települést két úton lehet megközelíteni, vagyis itt kell korlátozni a gépkocsiforgalmat. Cél a Szigligetre érkező turisták településen belüli gépkocsiforgalmának minimalizálása úgy, hogy az ingatlannal rendelkezők, a szállást igénybe vevők, valamint a szolgáltatást végzők számára a továbbiakban is biztosított legyen a behajtás.
  • A település két végén ki kell alakítani egy-egy olyan beengedő pontot, ahol szűrni tudják a gépkocsiforgalmat, parkolókat, valamint egyéb alternatív közlekedési lehetőséget biztosítva. A turisták számára kialakított parkolók fizetősek lennének, amiért a vendég gépkocsiőrzést, és ingyenes helyi buszközlekedési lehetőséget kapna. A helyi elektromos buszok nyáron sűrűbben járnának.

Komplett műszaki megoldásokat még nem tartalmaz a terv, de a főbb elemeket igen: mindkét csomópontot úgy kell kialakítani, hogy a bejövő forgalmat két sávra bővítsék. Az egyik sávban kártyás beléptetőrendszert alakítanának ki, míg a másik sáv csak a buszok és a megkülönböztető jelzéssel közlekedők számára biztosítaná a behajtást.

Kik kaphatnának a településre való autós behajtáshoz szükséges beléptetőkártyát?

  • az állandó lakosok a tulajdonukban lévő összes gépkocsira
  • ingatlannal rendelkező többi tulajdonos (ingatlanonként max. 2 gépjárműre)
  • a településen szállást igénybe vevők
  • az a gépkocsi-tulajdonos, aki az önkormányzat által meghatározott úthasználati díjat befizeti

Milyen egyéb szolgáltatásokat biztosítanának a vendégek számára?

  • kerékpárkölcsönzési lehetőséget
  • kedvezményes bérletek vásárlását az összes önkormányzat által működtetett turisztikai célpontra
  • információs pont kialakítása

 

A várható eredmények sora

Az elképzelés megvalósulása ezekkel az eredményekkel kecsegtet a tetület szerint:

  • a légszennyezettség javul
  • gyalogos és a kerékpáros közlekedés biztonságosabbá válik
  • csökken a településen a zajhatás
  • megszűnik a mezőgazdasági területeken az engedély nélküli parkolás
  • a település exkluzivitása növekszik
  • a település biztonsága javul
  • az ingatlanok értéke nő
  • Szigliget nyári zsúfoltsága megszűnik

Elképzelhető, hogy az első években csak a májustól-októberig terjedő hónapokban, illetve nagyobb rendezvények alkalmával  célszerű bevezetni a korlátozást.

Az olyan manapság fontos fogalmak mint a klímavédelem, egészség, fenntarthatóság nemcsak hangzatos, hanem valóságos tartalommal is megtölthetők. Szigligeten ezek lennének:

  • fásított parkolók kialakítása
  • kipufogó gázhatás csökkentése
  • zöldterületek terheltségének csökkentése
  • elektromos buszok működtetése
  • kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezése

 

Beindult a megvalósítás

“A tervezők már keresik a parkolók helyét, amit majd a rendeletünk tartalmazni fog. Ez a projekt olyan mind puzzle, több részletből áll össze. Ezeket a részleteket egyenként ki kell dolgozni, hogy azokat összeillesztve megvalósulhasson az álmunk. Ez egy hosszabb folyamat. Elképzeléseink szerint a ciklus végére valósulhat meg a projekt” – mondta Balassa Balázs.

Szigliget madártávlatból (Fotók: szigligeti önkormányzat)