Sikeres volt a 170. hajózási szezon

A balatoni kompközlekedésben 14 éves rekord dől meg idén, és nőtt a személy és programhajózás forgalma is – hangzott el a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) szezonzáró sajtótájékoztatóján kedden Siófokon, ahol szó esett a visszavont 300 milliárd forintos balatoni fejlesztési forrás céget érintő részéről, valamint a balatoni iszapkotrás szükségességéről is.

Sikeresnek bizonyult a 170. hajózási szezon a Balatonon: a kompon 13 százalékkal, a menetrendi hajókon 11 százalékkal nőtt a forgalom – derült ki a Bahart vezetőinek beszámolóiból.
Kollár József vezérigazgató úgy értékelte, hogy a tóparti önkormányzatok tulajdonban lévő cégnél két évtizedes lemaradást kell behozni. A modernizálás a tavaly elfogadott stratégia mentén zajlik, és a javuló eredmények 5 százalékos bérfejlesztésre is lehetőséget teremtettek. A hajózási társaság komoly hangsúlyt fektetett az elmúlt időszakban az ügyfélközpontú fejlesztésekre és a partnerkapcsolatok élénkítésére. Részt kíván venni a Balaton életében minden téren – hangsúlyozta a cégvezető.

A 300 milliárd forintos, kormányhatározatban visszavont balatoni fejlesztési forrásokról szólva elmondta, abban kétszer 2 milliárd forint, kikötő és hajóflotta fejlesztésre szánt összeg szerepelt, amiről folyamatosan egyeztet a források újrastrukturálásában közreműködő Magyar Turizmus Ügynökséggel (MTÜ). A vezérigazgató közlése szerint örömre ad okot, hogy az MTÜ teljesen egyetért a Bahart közösségi közlekedést-, valamint turisztikai szolgáltatásokat érintő fejlesztési céljaival.
A társaság stratégiájában szereplő főbb fejlesztési célok megvalósítása összesen mintegy 15 milliárd forintnyi forrást igényelne. Ezek a közforgalmi kikötők-, és a hajóflotta megújítása, a Fonyód-Badacsony kompjárat megvalósítása, és egy a következő évtizedek fejlesztéseinek alapjául szolgáló, kőberakóval ellátott ipari kikötő létesítése.

Kollár József arról is beszámolt, hogy a Bahart 50 százalékos támogatást nyert egy 300 millió forintos iszapkotró berendezés beszerzéséhez, amitől azt remélik, hogy hatékonyabban segít majd kielégíteni a növekvő strandkotrási igényeket.

Dónucz László értékesítési és forgalmi igazgató úgy fogalmazott, hogy idén a balatoni kompközlekedésben egy 14 éves rekord dőlt meg azzal, hogy egymilliónál is több utast, és 370 ezer járművet szállítottak a járatok Szántód és Tihany között szeptember 25-ig. Ez az elmúlt év hasonló időszakához képet 120 ezerrel több utast, 44 ezerrel több járművet és 8 ezerrel több kerékpárt jelent. A személyhajókon az utasok száma meghaladta a 720 ezret, ami 69 ezres emelkedést mutat az egy évvel ezelőtti számokhoz képest.

„A siker több tényező együttes eredménye” – fogalmazott az igazgató. Számított a hajózási szempontból kedvező időjárás, a korábbiaknál több Balatonhoz érkezett turista, de kedvezően befolyásolták a forgalmat a cég fejlesztései, összehangolt reklámkampánya is. Megújult és ügyfélbarátabb lett a társaság több szolgáltatása – az elhangzottak szerint.
Szó esett arról is, hogy a cég 11 tagból álló vitorláskikötő-láncánál a vitorláshelyek kihasználtsága átlagosan 93,6 százalékos. A csapadékos hétvégék a hajózásnak ugyan kedveztek, de a kempingezésnek nem: a társaság két kempingjében 6-8 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma.

A közeljövőben tervezett beruházásokról Veigl Gábor gazdasági és stratégiai igazgató számolt be. Ezek a fonyódi kikötő bővítése, a Kossuth komp felújítása, az alsóörsi kikötő második ütemének megvalósítása, valamint egy a tihanyi kompkikötőt érintő építkezés lesz.

A tavaly 2,4 milliárd forintos árbevételt produkáló társaság két éve 111,6 millió forint, tavaly pedig 116 millió forintos adózás előtti eredményt ért el. Az idei terv 117,2 millió forint elérése, amelynek teljesítésére minden esélye megvan – az igazgató közlése szerint. A tulajdonos önkormányzatoknak két éve 50, tavaly 30 millió forintos osztalékot fizetett a Bahart.

A menetrendszerinti hajózás október 23-án véget ér, de a társaság a hajóindításaival még számos Balaton parti település rendezvényeihez, programjaihoz csatlakozik az ősz folyamán. A komp a Balaton befagyásáig az őszi, majd a téli menetrend szerint közlekedik.
(23.55)