A balatoni fagyi nemcsak egy finom desszert, hanem turisztikai termék is. Olyannyira, hogy Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke úgy véli, az ősz első felében is a jeges finomság lesz a Balaton egyik vonzereje. Szerinte ez lesz az egyik legfontosabb motivációs elem, amiért több ezer ember elindul majd a Balatonra.
Mint Fekete Tamás elmondta, a nyári szezonban arról számolt be több helyi cukrászda, hogy a nyaralók egy-egy különleges ízért képesek voltak akár 15-20 kilométert is utazni két település között. Egyfajta szabadidős, kirándulós programként működött a fagylaltozás ebben az időszakban. Az alelnök szerint ősszel is ez a tendencia fog megmutatkozni a Balatonon. Ezért a a cukrászdáknak a négy évszakos Balaton megteremtése szempontjából is különleges szerepük van. Ezt bizonyítja az idén májusban megszervezett XI. Balaton Fagyija verseny is, amelynek hatására már tavasszal is sokan zarándokoltak el egy-egy balatoni településre, hogy kipróbálják a versenyző fagylaltok egyikét. A Balatoni Turizmus Szövetség arra számít, hogy ősszel is sok kiránduló jön a Balatonra, hogy egyenek egy jó fagyit. A környéken élő „egynapos turisták” mellett, azt prognosztizálják, a kerékpáros szezon beindulásának köszönhetően is lökést kap a kései fagylaltszezon. Ezt a véleményt arra alapozzák, hogy tavasszal a turisztikai szervezet tapasztalatai szerint sokan kölcsönöztek kerékpárt a BalatonBike365 központjaiban, majd bringás célállomásként jelölték meg a régió valamelyik cukrászdáját.
Fekete Tamás szerint: az újságíróknak is köszönhető, hogy sokan járnak a Balatonra fagylaltozni. Kevés olyan téma van, amelyet egységesen pozitívan értékelt minden sajtóorgánum. Éskovács Péter, akció egyik kreatív tanácsadója szerint, az újságírók pozitív hozzáállása mellett, az is közrejátszik a fagylaltturizmus fellendítésében, hogy a Balaton Fagyija verseny köré olyan kommunikációs kampányt építettek fel, amelynek köszönhetően ma már nem a füredi Anna-bálról, a szigligeti Süllőfesztiválról, esetleg a Kékszalag vitorlásversenyről jelenik meg a legtöbb cikk, riport, televíziós tudósítás az országos jelentőséggel bíró sajtóorgánumokban, hanem inkább a Balaton Fagyija verseny köré csoportosuló akciókról. Ennek köszönhetően több tízmillió forint értékű sajtómegjelenéshez jutott már idén is a Balaton turizmusa.
A szakmai szervezet véleményét megerősítik a cukrászdák számadatai is. Vadócz Jenő, a balatongyöröki Promenád Kávéház cukrászmestere arról számolt be, hogy a Balaton Fagyija 2024 versenynek köszönhetően a cukrászdában mintegy 15 százalékkal nőtt a vendégek száma az előző évekhez képest. Abból a fagyaltból, amellyel megnyerte a versenyt, már majdnem 15 ezer gombócot adtak el.
Szerinte a Balatoni mámor névre keresztelt finomság a komoly médiafelhajtás mellett azért is lehet ilyen sikeres a turisták körében, mert a fagyinak köszönhetően egy kicsit belekóstolhatunk a Balaton teljes egészébe. „A verseny egyik fontos alapszabálya az volt, hogy környékbeli, régiós alapanyagokban is gondolkodjunk egy-egy íz megalkotásakor, ezért gyenesdiási dió a fagylalt alapja, amelyet a helyben termő, györöki laposfügével bolondítottunk meg. Hogy még különlegesebbé, mámorosabbá tegyük a fagylaltot, belekerült egy hegymagasi, díjnyertes vörösbor is. A turisták körében népszerű fagyi neve is erre a mámorosságra utal”– nyilatkozta a cukrászmester.