Olasz életérzés, egy csipetnyi Itália Zánkán

A Balaton környékén közlekedők lépten-nyomon összetalálkozhatnak ezekben a napokban a semmilyen más márkával össze nem téveszthető robogókkal, a Vespákkal. Magyarország ad otthont ezen a hétvégén a világ vespásainak, akik idén Zánkát választották  legnagyobb éves rendezvényük helyszínéül. Több tucat országból, több ezren érkeztek akár több ezer kilométert utazva Vespákkal a zánkai az Sport- és Rendezvényközpontba.

A Vespa Klub Magyarország  így ír a Vespa legendáról: a robogó, ami mára túlnőtte eredeti funkcióját, hogy csupán egy praktikus és olcsó közlekedési eszköz legyen, mára egy ikonná nőtte ki magát, amelyért több generáció is rajong. A Vespa, és a rajongók iránta érzett szerelme egyszerre született meg 1946-ban, és akkor alakultak az első Vespa klubok is.

A Vespa ugyan is nem csak egy robogó a sok közül, a Vespa maga a nagybetűs robogó. Egy fogalom, egy pátosz, egy jelenség, egy életérzés, amit páratlan és mindent elsöprő megjelenése. Mindezt pedig nemcsak az olaszok és az amerikaiak, hanem mi, magyarok és a környező országok is magukénak érzi.

A Vespa motorokról a világ minden táján hallottak már az emberek. Miért is olyan népszerű ez a márka? Mert kultusza van és egyben elegáns motorokat kínál a motorok szerelmeseinek. Mint több világhíres márka, a Vespa útja sem volt töretlen. Az első kis „darazsak” az 1880-as években láttak napvilágot. Rinaldo Piaggio kezdetben a tengeralattjárók belső berendezéséhez szolgáltatott faanyagot, majd a vasúti kerékgyártásban lett érdekelt. Az első világháborúban propellereket, repülőgépmotorokat gyártott, valamint a hajógyártásból vette ki a részét.

A világháború a tömegközlekedést is ellehetetlenítette. Ezt a piaci rést felismerve Enrico megalkotott egy olyan járművet, mely könnyen használható, gyors, de tömegtermékként is értékesíthető. Így születtek meg az első Vespa robogók. A sors iróniája, hogy Enrico korántsem kedvelte a robogókat, mégis sikeres járművet, virágzó gyárat hozott létre. A motorok további tökéletesítése lett a következő célja, melyhez mérnöki segítséget is igénybe vett. Kényelmes, dizájnos és minél tisztább motorok megvalósításán fáradoztak. A Vespa márka ezáltal megkezdte világhódító útját. A márka tovább robogott Olaszország határain, olyannyira, hogy robogópiacot teremtett.

Ám nem volt zökkenőmentes továbbra sem a márka sikere.  Folyamatos innovációra volt szükség, hogy meg tudja őrizni magát a piacon, valamint a Vespa szerelmeseinek szívében. Az utakról a mozivászonra is berobogott. Ki ne emlékezne Audrey Hepburn, amint Vespa robogóval járja körbe Rómát?

Mi lehet a Vespa titka? Mindössze jó marketing lenne? Többről van szó. A Vespa robogómárka, a történelem viharait is átvészelve, ma is minőségi motorokat kínál a robogó emberiségnek. A Vespa ma már az olasz életérzés, a „dolce vita” egyik jeles képviselője.