Engedély nélkül üzemelt a tavalyi szezonban a Balatonon a tóparti önkormányzatokat, a vitorlázókat és a nyaralókat is erősen megosztó hyperjet, derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) egy képviselői kérdésre adott válaszából. Noha a tóparti önkormányzatok többsége, valamint megannyi balatoni civil szervezet nemet mondott a magyar fejlesztésű elektromos jet-skire, tavaly nyáron egy nagyobb, hangosabb és erősebb hajó is megjelent a Balatonon: a hyperjet.
Turisztikai szakemberek szerint ugyan szükség van újfajta attrakciókra a tavon, az önkormányzatok, a vitorlázók és a nyaralók szerint a hyperjet természeti károkat okoz, zajos és balesetveszélyes – olvasható a Népszava összefoglalójában.
Noha a motorcsónakokat és más belső égésű motorral hajtott kishajókat már több, mint harminc éve kitiltották a tóról, a hyperjet engedélye – májustól szeptemberig – csupán közforgalmú személyszállításra, például vízitaxiként való használatra szól. A megfelelő dokumentumok hiányát az Innovációs és Technológiai Minisztérium is elismerte, olvasható a képviselői kérdésre adott válaszban:
„a hyperjet nevű személyszállító kishajó üzemeltetője a Balatonra vonatkozó üzemeltetési engedélyt Budapest Főváros Kormányhivatalától, mint hatáskörrel rendelkező hajózási hatóságtól mostanáig nem kért és nem kapott”
A tárca megjegyezte: amennyiben az új hajózási szezont is megfelelő engedélyek nélkül kezdi el a cég, a hajózási hatóság megteszi a szükséges intézkedéseket.
A látványos száguldásra, hirtelen manőverekre, merülésre, helyben fordulásra, s akár 90 kilométer/órás tempóra is képes, 880 lóerős, több tonnás, vízsugárhajtású hajó csaknem száz liter dízelt fogyaszt óránként. A hyperjet szakemberek szerint jobb nyári napokon akár kétmillió forintot is termelhetett.
Az alábbi videóval mutatják be a szervezők, hogy mire is képes a száguldógép a Balatonon:
(Forrás: Facebook)