Így oszlanak meg az uniós források az északi és a déli part között a Balatonnál (Portfolio.hu)

A közvetlen Balaton-parti településeknek kiosztott uniós források több mint kétharmadát (27,1 milliárd forintot) az északi parti települések nyerték el, azaz alig egyharmada (12,1 milliárd forintot) jutott eddig a déli partiaknak – derül ki a Portfolio átfogó vizsgálatából. Teljesen megfordul azonban a kép, ha a part közelében zajló nagy EU-s közlekedésfejlesztéseket is bevesszük a képbe: így ugyanis már az összesen kiosztott 280 milliárdnak a négyötöde (224,5 milliárd forint) ömlik a déli partra és csak egyötöde (55,6 milliárd) az északira.

Az adatok alapján az is látszik, hogy messze a legtöbb pénzt Balatonföldvár “húzza be”, majd utána Keszthely és Badacsonytomaj következik, így a Balaton “fővárosának” mondott Siófok (hivatalosan Keszthely a Balaton fővárosa – a szerk.) a negyedik helyre szorult. Közvetlenül strandfejlesztésre egyébként csak 1,2 milliárd forintot költenek egész Balaton-szerte EU-s pénzből, de ennek többszörösét közlekedési, közszolgáltatási és közösségfejlesztési célokra – írja a portál.

Mivel a nyaralás csúcsszezonja van és magyarok tömegei töltik szabadságukat a Balatonnál, így a portál megnézte, hogy a 2014-2020-as ciklusban az egész Magyarországon elosztott EU-pénzek kb. 3%-a, 280 milliárd forint pontosan milyen célokra is megy el. Összesen 251 projektet azonosítottak, amelyek közvetlenül Balaton-parti településeken valósulnak meg, de ha ezek közül kivesszük a méretük miatt jócskán torzító hatású közlekedési nagyprojekteket, és északi, illetve déli parti települési csoportokat képzünk, akkor az alábbi eredmény jön ki. Amint látható: mind a projektek számában, mind a projektek összértékében igencsak felülkerekedett az északi part.

Forrás: portfolio.hu

Amint érzékeltettük: jócskán torzítja a képet a 7 darab közlekedési nagyprojekt, hiszen azok összértéke 241 milliárd forint. Ha ezekkel együtt nézzük az északi és a déli parti “erőviszonyokat”, akkor az alábbi kép tárul elénk:

Forrás: portfolio.hu

A 7 közlekedési nagyprojekt közül messze a legnagyobb a “R67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése” című projekt, amelynek szerződésben rögzített támogatási összege 96,1 milliárd forint és várhatóan 2021 őszére készül el. Közel ilyen hatalmas fejlesztés a “Székesfehérvár – Keszthely vasútvonal rekonstrukciója I. ütem 2. szakasz, Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy vonalszakasz rekonstrukciója” című projekt, hiszen erre a szerződés szerint 89,2 milliárd forintnyi támogatás jár. A két déli parti gigafejlesztés mellett a képzeletbeli dobogó harmadik fokára egy északi parti projekt is felfért, mégpedig “a Szabadbattyán – Tapolca – Keszthely villamos üzem kiépítése a Balaton körül I. ütem (Szabadbattyán – Balatonfüred) előkészítése és kivitelezése és a II. ütem előkészítése”. Erre 28,5 milliárd forintnyi támogatást hagytak jóvá a szerződés szerint és a tervek szerint csak 2021 végére készül majd el.

A cikk folytatása itt található.