Középiskolások terveztek úszó egyetemet Csopakra (Építész Fórum)

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által szervezett 2021-es Ugrás a jövőbe pályázat keretében a Flotta csapata egy vízen lebegő egyetemet álmodott meg a Balaton partjára, Csopakra, 2040-es céldátummal.

A budapesti Madách Imre Gimnázium 10. osztályos tanulói, Perlaky Zsófia, Schreiner Víta és Windtner Vica a kreatív ötletpályázaton nem véletlenül egy sok tekintetből újszerű felsőoktatási intézményt terveztek meg és dolgoztak ki a II. fordulóban, ezzel 3. helyezést elérve a középiskolásoknak kiírt jövődesign pályázaton – írja a Építész Fórum.

A FUCS, azaz a Floating University Csopak megtervezésére azért vállalkozott a csapat, mivel hamarosan saját maguk is abba a helyzetbe kerülnek, hogy felsőoktatási intézményt kell választaniuk továbbtanulásuk részeként és a pályázati kiírással összhangban meg szerették volna mutatni, szabadon engedve kreativitásukat és fantáziájukat, hogy ők, mint középiskolások, milyennek látnák az ideális felsőoktatási közeget a jövőben: milyen témában és milyen kérdésekkel foglalkozva lenne a legizgalmasabb, de akár a legsürgetőbb is szakemberek képzése, milyen folyamatokkal foglalkozzanak a kutatók a jövőben és természetesen azt, hogy mindezt milyen környezetben fogják tenni ideális esetben.

Már az első forduló során kialakult a koncepció, miszerint egy hexagonális elemekből álló campust helyeznek el a csopaki öbölben, mely félig a vízen lebegne és félig a szárazföldön állna. Ehhez már-már környezetvizsgálati tanulmányok igényességével mérte fel a csapat a Csopak által nyújtott lehetőségeket: megközelítést autóval és vonattal, a campus szituáltságát a közvetlen környezetben. A pályázóknak a folyamat legelejétől kiemelkedően fontos volt a Floating University előremutató karaktere, így mind környezeti, kulturális és tudományos tekintetben új, inspiráló és fenntartható megoldásokat kerestek, illetve az esélyegyenlőség és a diákok testi-szellemi jólléte is a legfontosabb szempontok között szerepelt, amelyek mentén az egyetem terve kialakult.

A második fordulót jellemző intenzív mentorálas alatt formálódott tovább a koncepció és nyerte el végleges formáját mind elméleti, mind tárgyi szinten a koncepció. A tanulók által tervezett Floating University Csopak három karból áll, melyek a jövő fontos, akár kihívásokkal teli területeivel foglalkoznak, illetve a balatoni öböl kontextusára is reflektálnak: ezek a környezetvédelmi, egészségügyi és informatikai karok. A karok olyan szakirányokban indítanak képzéseket mint például a víztisztítás és balneológia (környezetvédelmi kar), pszichológia és dietetika (az egészségügyi kar szakirányai, melyek a klímaszorongásra és a fenntartható, egészséges étrend kialakításának kihívásaira keresik a válaszokat) vagy az egészségügyi chipekket fejlesztő, mesterséges intelligenciával és okos otthonokkal foglalkozó informatikai kar.