Körbejárhatóvá kell tenni a Balatont vonattal is: mindössze 6 km hiányzik (Balatoni Futár)

Balatonvilágostól Balatonakarattya alig 6 kilométerre található, mégis másfél óráig tart vonattal az út – Szabadbattyánon keresztül. A turizmus és a helyi lakosság szempontjából is fontos a Balaton vasúti körbejárhatóságának megteremtése, de az ehhez hiányzó szakasz megépítése még nem szerepel a kormányzati tervekben – derült ki a Balaton Kiemelt Térség Közlekedésének Fejlesztése című online konferencián. Dél-balatoni vasútállomások rekonstrukcióját tervezik: hatra már van, hétre még nincs forrás.

Dorner Lajos, a rendezvényt szervező Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) közlekedési szakértője elmondta, hogy eddig az üdülőkörzet elérhetőségének javítása volt az elsődleges cél, a jövőbeni fejlesztésekkel a régión belüli közlekedési problémák kezelésére kell koncentrálni.

A térség egyik legfontosabb feladatának a növekvő gépjárműforgalom „csillapítását” nevezte olyan helyi közlekedési lehetőségek megteremtésével, amelyek hatására készek leparkolni az emberek saját autójukat a kijelölt helyeken. A szakértő sikernek nevezte, hogy a 2014-ben elfogadott régiós közlekedési stratégia 90 százaléka beépült a kormányzati tervekbe.

Az online fórumon Borbélyné Szabó Ágnes, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője arról beszélt, hogy folytatódik a vasúti és autóbuszos közlekedés összehangolása az üdülőrégióban. Lesznek változások a balatonaligai közösségi közlekedésben, év végéig pedig a déli parton válik ráhordó jellegűvé a buszos tömegközlekedés, jobban igazodva az aktuális vasúti menetrendhez.

A folyamatban lévő és tervezett vasútfejlesztésekről Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese számolt be. Mint ismert, megkezdődött és várhatóan jövő év nyaráig tart a Szabadbattyán- Balatonfüred közötti, 55 kilométeres vonalszakasz villamosítása – a projekt része négy állomás átépítése is. Megkezdődik az előkészítése – a közbeszerzési kiírás még idén megjelenik – a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely, Tapolca- Ukk 105 kilométernyi szakaszok villamosításának. A terveknek 2022-ig kell elkészülniük.

 

Ezek a balatoni vasútállomások újulhatnak meg

Folyamatban van a dél-balatoni vasútállomások rekonstrukciójának előkészítése, 13 helyszínen épületek, előterek felújításának és akadálymentesítésének tervezése. A várható kivitelezés 2021- 2022-ben lesz hét helyszínen: Zamárdiban, Balatonföldváron, Balatonszárszón, Balatonszemesen, Balatonlellén, Balatonbogláron és Balatonfenyvesen. A további hat helyszínen a kivitelezéshez újabb forrásokra van szükség.

Folyamatban van az észak-balatoni vasútállomások rekonstrukciójának előkészítése is, kilenc helyszínen épületek, előterek felújításának és akadálymentesítésének tervezésével. Itt is a következő két évben várható a kivitelezések nagy részének megvalósítása hét helyszínen: Balatonakarattya – Csittényhegyen, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn, Balatonalmádiban, Káptalanfüreden és Alsóörsön. A vonalszakaszon az épületek megújítása is szükséges, amelyhez a forrás még nem biztosított.

Megkezdődött az észak-balatoni állomások akadálymentesítésének előkészítése is, de pénz még nincs a kivitelezésre. A következő tíz helyszínen terveznek akadálymentes peronokat és útvonalakat, térvilágítást, utas-tájékoztatást: Füle, Balatonfőkajár-felső, Csajág, Balatonakarattya-Csittényhegy, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred – számolt be a balatonifutar.hu az októberi online konferenciáról.