Jogi kiskapuval száguldhatnak az elektrojetek a Balatonon (index.hu)

A Balaton-törvény mellett a vízi közlekedés rendjéről szóló jogszabály is a tó védelmét hivatott garantálni. Számos érdek feszül egymásnak, de a cél helyességét, az élhető nyaralóhely megteremtésének célját senki sem vitatja. Csakhogy a körülmények folyamatos változásával a jogalkotó mintha nem lenne képes tartani a lépést – írja az index.hu

Az irányadó szabályozás alapesetben tiltja a belső égésű erőforrások használatát, azaz a benzin és dízelüzemű hajómotorokat a Balatonon. Dr. Csicsely Tamás ügyvéd, a magyar hajózási jog szakértője azonban a portálnak rögtön számos kivételt említett. A rendőr motoros és mentőhajók értelemszerűen ide tartoznak, ahogy a közfeladatot ellátó egyéb vízi járművek is. Nem ilyen kézenfekvő, hogy az egyesületek hajói is használhatnak belső égésű motorokat, de ha magunk elé képzeljük a gyermekek számára meghirdetett vitorlástáborokat, akkor már érthető, hogy miért van szükség ilyen motoros kísérőhajókra.

Különös kivételnek számítanak azok a vitorláshajók is, melyeket robbanómotorral szereltek fel. Ezek a kikötőből való kihajózáskor, biztonsági okokból használhatják a motort 300 méteres körzeten belül, illetve szélcsend kialakulása esetén nyílt vízen is. A Tihany–Szántód-komp közforgalmú útvonalába eső terület szintén kivétel, itt e forgalmas szoros mielőbbi elhagyása érdekében is beindíthatják a vitorlások a gépi erőforrást. További „motorozásra” nyílik lehetőség, ha életmentésben kell részt venniük.

Az index.hu szerint a tiltás ellenére sem kell lemondaniuk a motoros luxusjachtok nyújtotta élvezetekről az átlagosnál vastagabb pénztárcájú nyaralóknak, hisz a hivatásos személyszállítási szolgáltatás esete is a kivételek körébe tartozik. Csicsely Tamás szerint általános tapasztalat, hogy ez a lehetőség valódi kiskapu, melyet néhányan ki is használnak. A hajólevélben szereplő személyszállítás ezekben az esetekben többnyire a barátok, rokonok és üzletfelek balatoni kikapcsolódását szolgálja.

A vízitaxi-szolgáltatás piacán természetesen korrekt vállalkozások is jelen vannak, de ma a Bahart ezen a területen a legjelentősebb szereplő. A trendkövetés azt jelzi, hogy akik motoros meghajtással szeretnének a Balaton vizén száguldani, azok a villanymotorok hajtotta gépek irányába mozdultak el.

Mivel a hagyományos, robbanómotoros jetski mellett a Balatonról az elektromos testvére is ki van tiltva, a Balatonon közlekedők jogilag kishajónak van vizsgáztatva, vezetéséhez pedig a kategóriának megfelelő jogosítvány szükséges. Csicsely Tamás is hangsúlyozza, hogy ez a rész törvényileg szabályozatlan terület. Ugyan elektromos csónakokkal lehet közlekedni, de ez arra lett kitalálva, hogy a horgászok kimenjenek kisteljesítményű elektromos hajtású csónakjaikkal a nyílt vízre ott leállítsák, és pecázzanak, nem nagy hullámokat keltő, féktelen száguldozásra való. Persze a jogalkotó a jogszabály megszületésekor még nem számolhatott azzal, hogy az elektromos hajtás fejlődése ekkora teljesítménynövekedést eredményez. A kikötők környékén és a strandok területén természetesen nem használhatók, de általánosságban véve az elektromos motorcsónakok használatára jelenleg nincs tilalom a Balatonon.

Kevesen tudják, de robbanómotoros hajók motorjának hűtését a szárazföldi járművekkel szemben nem a zárt rendszerben cirkuláló víz, hanem a tó vízének átáramoltatása biztosítja, ezért pöfög ki a kipufogógáz mellett vizet is, még álló helyzetben is turbulenciát keltve maga alatt.

Ez pedig nem kifejezetten jó. Somogyi Boglárka, a Balatoni Limnológiai Kutatóintézet tudományos főmunkatársa azt mondja, a robbanómotorok által kibocsájtott zaj a tó állatvilágának élőhelyein okoz zavart, de nagyobb gond, hogy a hajómotorok hajtócsavarja felkeveri az üledéket, a vízinövényeket mechanikailag roncsolja, és még a part eróziójához is hozzájárul.