Iskolahívogató napok a dél-balatoni Waldorf-iskolában

A Balaton déli partjának egyetlen Waldorf iskolája február 10-én és 17-én iskolahívogató programokat tart 16:30-tól. Az intézmény hat éve költözött Kőröshegyről Bálványosra, a Balatontól tíz, az M7-es autópályától mintegy hat kilométerre fekvő békés, somogyi zsáktelepülésre. Február 10-én végzett diákokkal, 17-én pedig waldorfos szülőkkel beszélgethetnek az érdeklődők. (A részvételi szándékot kérik előre jelezni ITT )

 

A bálványosi Világfa Waldorf Iskola alapítója és megálmodója a Tímár házaspár volt 11 évvel ezelőtt. Tímár Tibor a HírBalatonnak elmondta, Kőröshegyen már szűkösen voltak, amikor Bálványos önkormányzata kedvező ajánlatot tett. Megkapták az évtizedek óta pusztuló Satzger-kastéllyal szembeni, szintén elhagyatott kúriát 50 évre, egy forintért, ha felújítják. Így aztán az első évek óriási összefogással, sok munkával teltek.

A Rudolf Steiner alapította Waldorf-pedagógia célja röviden: „testileg egészséges, lelkileg szabad, szellemileg pedig tiszta embereket nevelni”.

 

Gyakorlatias, életre nevelő oktatás emberi értékekkel

Tímár Tibor alapító és Pauló Viktor osztálytanító mutatta be és mesélt a HírBalatonnak az alternatív általános iskoláról, ahová jelenleg 30 gyerek jár, valamint 7 saját tanárral és további óraadó tanárokkal dolgozik.

Mint mesélik, a cél a gyerekek egyéniségét, kreativitását szem előtt tartó, a gyakorlatias életre nevelő oktatás, amelyben a családias légkör, az összefogás és az alapvető emberi értékek szerinti élet is nagy hangsúlyt kap. A falu 50-60 kilométeres vonzáskörzetéből járnak ide a gyerekek. Vannak családok, akik távoli városokból (Debrecen, Békéscsaba, Kondorfa) költöztek Bálványosra az iskola miatt, és ők is elfogadják, hogy itt fontos feladatnak tartják a helyi, vagyis a somogyi kultúra, -hagyományok ápolását.

Pauló Viktor pedagógus családja az egyik ilyen „betelepülő” család, akik két gyermekkel három éve érkeztek Békéscsabáról Bálványosra. Szerinte, az itt végzett gyerekeknek nem a lexikális tudás, hanem a gyakorlatias, kreatív, konstruktív megoldások és az együttműködő-képesség az erőssége.

A pedagógia lényegét nehéz lenne egy mondatban megfogalmazni, de talán az egyik legfontosabb, hogy a gyermekek a különböző osztályfokokon, különböző történetek által olyan képeket kapnak, amiket mozgással és rengeteg ismétléssel teljesen beépítenek a saját lényükbe, legyen az írás, olvasás, számolás. Ezek a képek élővé válnak bennük, ami egy olyan biztos tudást ad a számukra, amihez bármikor vissza tudnak nyúlni. Eddig két évfolyamunk ment ki, és minden tanulónkat felvették abba az iskolába, ahová jelentkezett

– magyarázta.

 

Van-e elvárás a jelentkezők felé?

A jelentkezők felé a legfontosabb elvárás a nyitottság és a józan belátás, mindegy ki milyen felekezetű, vagy hitű – fogalmazott Pauló Viktor. Mint kifejtette:

A közösségünknek határozott elvei vannak, melyek szellemi alapjait Rudolf Steiner munkássága hatja át, akárcsak a Waldorf pedagógia esetében. Idesoroljuk a magyar hagyományokat, népi bölcsességeket és a paraszti kultúrát is, amiket szintén igyekszünk belevinni a mindennapjainkba, de legalább az iskola ünnepeibe.

Beszélt arról is, hogy ide nemcsak gyerekeket, hanem tulajdonképpen családokat vesznek fel, mert fontos szerepe van a szülők hozzáállásának is. Több iskola-bemutató programot tartanak és a jelentkezőkkel mindig van egy ismerkedés, beszélgetés, aztán jön a próbaidő.

Az iskolába nem járnak sajátos nevelési igényű gyerekek, így normál oktatás zajlik. Az osztálytanítók ideális esetben végig kísérik 8 éven keresztül az osztályaikat. A fő tantárgyak oktatását négy hetente váltják. Házifeladat nincs, az iskolában töltött 7 órában mindent elvégeznek. Akad a kis létszám miatt összevont osztály, és külön euritmia tanár tanítja a mozgásművészetet élő zongorakísérettel. Ez a mozgásforma a Waldorf pedagógia sajátja, akárcsak a Bothmer gimnasztika – derült ki az osztálytanító tájékoztatásból.

 

Az iskola-fenntartás küzdelmessé vált

Tímár Tibor szerint egyre nehezebb iskolát fenntartani, ami az ország összes alternatív iskolájában gond. Mint kifejtette, egyrészt az állami normatíva nem emelkedett annyival, ami fedezné a pedagógusok előírt béremelését, másrészt a szülők keresetének vásárlóereje legalább 30 százalékkal csökkent az elmúlt években.

Az egy tanulóra jutó havi költségigény megközelítőleg 70 ezer Ft. Mivel manapság csak a szülők anyagi támogatásával tudnak ezek az alapítványi iskolák fennmaradni, ennyi adományra lenne szükség gyerekenként, azonban a családok között nagy a különbségek egzisztenciális szinten. Az iskolafenntartó az alapítvány igyekszik ezt figyelembe venni. Vannak családok, akik kevesebbel, vannak akik többel járulnak hozzá az iskola működéséhez.

A szülők egyéb módon is segítik az iskolát – hangsúlyozta Tímár Tibor. Mint meséli, nemrég például szülői összefogásból lett mosogatógép a konyhán, vagy szülői összefogásból jött létre két jótékonysági est, amivel anyagi támogatást gyűjtöttek az iskolának. „Sok szülő sokat tesz ezért a közösségért. Tulajdonképpen ez mind az iskolai élet része és rendkívüli módon összekovácsol bennünket”- fogalmazott.

 

Bevonták a szülőket a vezetésbe

A bálványosi Waldorf iskola sajátossága, hogy az iskola vezetését újra gondolva, a szülőket is bevonta a döntések meghozatalába. A pedagógusok, a fenntartó alapítvány kurátorai, és a szülők 2-2 fővel képviseltetik magukat a döntéseknél, egy gazdasági szakember részvételével. Ez a közösségi vezetés egy új modell és már néhány Waldorf iskola szintén felismerte a régi modell korlátait. „Száz éve más volt a helyzet, azóta a szülők jóval képzettebbek, össze tudnak dolgozni a tanárokkal. Nálunk ez jól működik” – fogalmazott az alapító. A Waldorf-módszer nagyon jól kidolgozott rendszer, pedagógia, azon nem kívánunk változtatni – tette hozzá.

 

Jövőbeni tervek

Tímár Tibor arról is beszámolt, hogy bővülni szeretnének mind létszámban, mind újabb épületekben. A jelenlegi működési engedélyük 77 gyerek befogadását teszi lehetővé. Mint kifejtette, a kitörési pontot a térség társadalmi szerepvállalásának növelésében látja, hogy a szülők és az állam mellett környékbeli vállalkozások, cégek is rendszeres támogatóivá váljanak az iskolának felismerve azt, hogy talán fontosabb a helyi intézmények, közösségek támogatása, egy a világ távoli pontján működő alapítvány helyett. „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan” – az egyik kedvenc szlogenje az alapítónak. Tímár Tibor Kincsek-völgye nevű vállalkozása többféle módon is segíti az iskolát, bár már a saját gyereke kijárta a nyolc osztályt.

***

 

További információk a bálványosi iskola honlapján ITT 

Az iskolát fenntartó Világfa Waldorf Közhasznú Alapítvány köszöni, ha valaki támogatni tudja a működésüket, amit az iskola honlapjáról közvetlenül is meg lehet tenni, vagy az alábbi bankszámlaszámon:

Unicredit Bank: HU 34 1091 8001-0000 0084-0005 0007

Szívesen látnak bárkit, aki érdeklődik a pedagógia, esetleg a közösség iránt, vagy egyszerűen csak kíváncsi arra, hova kerül az általa felajánlott összeg.

 

A bálványosi Waldorf-iskola osztálytermei (Fotók: HírBalaton)