Innovatív megoldásokat építenek be a magyar vasúttársaságnak szánt nagykapacitású motorvonatokba (mti)

A MÁV-Start megrendelésére készülő nagykapacitású emeletes motorvonatokba több olyan innovatív megoldást is beépítenek, amely javítja a vasúti szolgáltatás színvonalát – mondta Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója szerdán a Stadler vasúti járműgyártó Minszk közelében lévő fanipoli gyárában, ahol bemutatták magyar újságíróknak a magyar vasúttársaság megrendelésére készülő KISS típusú járművek gyártását.

Loppert Dániel felidézte, a vasúttársaság 2017-ben kötött 40 emeletes motorvonat szállítására keretszerződést a közbeszerzésen kiválasztott Stadler céggel, ebből még 2017-ben 11 darab nagykapacitású motorvonat gyártását megrendelték 60,5 milliárd forint értékben, majd 2018-ban további nyolc jármű megvásárlásáról írtak alá megállapodást 39 milliárd forint értékben, és dolgoznak azon, hogy a keretszerződésben lévő lehívási opcióval éljenek, és megteremtsék további 21 emeletes vonat megvásárlásának lehetőségét 2026-ig.

Kormányos László, a MÁV-Start értékesítési igazgatója a gyárlátogatás előtt tartott előadásában kiemelte, a MÁV-Start és a Stadler közös fejlesztése révén az emeletes motorvonatokba egységes utasszámláló berendezést, az utastér kihasználtságát mutató rendszert, a kerékpárszállítási kapacitás szezonális bővítését lehetővé tevő megoldást építenek be.

Kormányos László elmondta, hogy az első ütemben – a tervek szerint – 2020 január végén érkező 11 darab emeletes motorvonatot és a második ütemben várható 8 darab emeletes motorvonatot a Budapest-Cegléd-Szolnok és a Budapest-Vác-Szob vonalakon állítják forgalomba 2021-től, és maradnak a Flirt motorvonatok is a vonalakon.

A MÁV-Start értékesítési igazgatója szólt arról, hogy a tervezett 21 darab emeletes motorvonat lehívásával lehetővé válna, hogy a későbbiekben a fővárosból az újszászi, a székesfehérvári, valamint a győri vonalon is emeletes motorvonatok járjanak, emellett a nyári menetrendben forgalomba állíthatók lennének a dél-balatoni vonalon, és a Velencei-tó környékén.

Kormányos László a fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, a nyári időszakban megnövekszik az igény a kerékpár szállításra, az emeletes motorvonatokba olyan megoldást építenek, amely lehetővé teszi, hogy szükség esetén, az ülések ideiglenes kiszerelésével további  24  kerékpártárolót alakítsanak ki a meglévő kapacitás mellett. Az utasszámláló berendezés beépítésével pontosan tudják majd mérni a fel- és leszálló utasokat, a feltérképezett utazási szokásokhoz igazodóan szerveznék a közlekedést. Az utastér kihasználtságot mutató rendszerből pedig az utasok megtudhatják, hogy mekkora a járműben a szabad hely, és eldönthetik, hova szálljanak fel.

Philipp Brunner, a Stadler fanipoli gyár ügyvezetője a gyárlátogatáson ismertette, a MÁV-Startnak készülő vonatok kocsiszekrényét készítik az üzemükben, a Stadler szolnoki gyára szállítja a forgóvázat, és a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik készre a vonatokat, és végzik el a futópróbákat.

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a MÁV-Startnak készülő emeletes KISS típusú motorvonatokban 35 százalékot tesz ki a magyar beszállítói hányad. Példaként említette, hogy a keretmegállapodás szerinti 40 emeletes motorvonathoz 480 forgóvázat gyártanak a szolnoki üzemben, a Knorr-Bremse budapesti gyára készíti a komplett fékberendezéseket. A Dunakeszi Járműjavító 160 betétkocsi összeszerelését végzi, ezzel 5 százalék beszállítói hányadot ad egy motorvonatnál.