Miközben évről-évre egyre több vitorláshajó jelenik a balatoni kikötőkben, maga a vitorlázóközösség létszáma alig változik. Számos klasszikus, valamint nemrégiben alakult hajóosztály képviselője ezen változtatna leginkább. És itt nem csupán a közös versenyélmény elő- és visszahozatala lenne a cél, sokkal inkább a közösségépítés és a közös élmények felfedezése.
A Sudár Sport volt az első magyar gyártású, magyar tervezésű sportos túrahajó, mely komoly sikereket ért el, mind versenyzésben, mind darabszámban – árulta el Koncz Péter a Thétisz kormányosa. Hozzátette: Scholtz Imre álma volt ez a hajó, a Thétisz pedig az első osztályhajó. Maga az osztály növekedni nem tud, körülbelül 38 kész hajó van a Balatonon, viszont csupán 15 aktív valamennyire – írja a Vitorlázz Itthon.
Békés Miklós az Öreg kormányosa, hozzátette, az ő Sudár Regattájuk újabb generációs hajó, sokkal több készült belőle, mint a Sportból. 200 körüli a legyártott hajók száma, ugyanakkor ebből csupán hússzal találkoznak versenyeken, az igazi kemény magnak pedig csupán 8-12 hajó tekinthető. Kifejtette: folyamatosan erősítik jelenlétüket a közösségi oldalakon és beszámolók közzétételével szeretnék megmutatni a Sudarasok számára a mindennapi életüket. Békés Miklós szerint osztálykapitányuk Pál Gaszton hatalmas energiákat tesz bele, hogy a csapatot egyben tartsa és mozgósítsa. Egy-egy nagyobb versenyen, ahol van rá lehetőség, “Sudaras” koccintásokkal, összejövetelekkel próbálják közelebb hozni a vitorlázókat. Elárulta: céljuk nem más, mint vonzóvá tenni a hajóosztályt azok számára, akik csupán pihenőhajónak használják vitorlásukat.
Komáromi Sándor éppen egy régi Sudár Sportból ült át mostani hajójába, az L30-as osztályba tartozó Vera Naturába. Elmondta: most gyártják hazánkban a hatodik hajót, így a közösség fejlődőnek nevezhető. Komáromi Sándor hozzátette, miután áthelyezték Magyarországra a gyártást, bízik benne, hogy jobban elterjed majd a típus, és hamarosan aktív hajóosztállyá alakulhatnak. Magáról a vitorlásról elárulta: ez egy új konstrukció, melynek Rodion Luka olimpikon volt az ötletgazdája, a világban pedig körülbelül negyven darab van legyártva. Az alapelv az volt, hogy egy gyors, de egyben komfortos hajó születhessen, melyben konyha, zuhany, alvóhely is található. A harmadik fontos szempont, hogy a felhúzható tőkesúlynak köszönhetően személykocsi utánfutójával szállítható legyen.
A 8M hajóosztály mindennapjaiba és terveibe Gyenes Ákos, a Weight kormányosa avatott be. Elárulta: osztályuk élt már meg ennél sokkal szebb időket is. Jelenleg körülbelül hatvan darab hajó van a Balatonon, de ezek közül egyre kevesebb az aktív vitorlázó. Köszönhető ez annak, hogy ha valaki eladja a hajóját valakinek, az a valaki elsősorban nem versenyzésre, aktív vitorlázásra vásárolja meg. Osztálykapitányként elárulta: a törekvés nem más, mint, hogy a régi fényt visszahozzák az osztályba. Ennek érdekében igyekszik segíteni az újonnan belépőket is, ha kell elmegy velük edzeni, hogy megmutathassa azokat a praktikákat, amelyeket az elmúlt időszakban a régebbi csapatok elsajátítottak.
Az, hogy a vitorlázás egyáltalán nem a kiváltságosok sportja, bizonyítja a 15-ös jolle osztály. Miklós Tibor, a Csér kormányosa arról beszélt, hogy az övék egy klasszikus osztály. Kifejtette: nem tudja megérteni, hogy miért is halódnak ezek a klasszikus osztályok, hiszen a 15-ös jolle talán a legolcsóbb hajó, azt lehet mondani, hogy egy új csónak árából már lehet vásárolni egy ilyen típusú vitorlást. Szerinte az osztály nagyon összetartó, de annyi új, stabilabb modell érkezik a Balatonra, hogy a vitorlázók ezektől a régi osztályoktól elpártolnak. Céljuk, hogy megpróbálják a közösséget építeni és egyben tartani. Miklós Tibor hozzátette: nagy szeretettel várnak akár fiatalokat is, akik kis versenyhajóból kiülnek és megkezdenék nagyhajós életüket.
A Balaton 25- ös nem régiben vált önálló osztállyá. Fazekas Ákos, a Penny kormányosa örömmel mondta, hogy évről-évre egyre több hajót kell felmérniük, ami azt jelenti, hogy bővül az osztály. Ugyanakkor nem győzte hangsúlyozni, hogy várják a további B25-ösök jelentkezését, és arra kérnek mindenkit, hogy menjen el velük versenyezni. Szerinte nem kell az, hogy minden ranglistaversenyen ott legyen az összes hajó, az is hatalmas segítség, ha egy-egy versenyre eljönnek. Fazekas Ákos a hajótípusról elmondta: a 25-ösöknek több generációjuk van. A hajók egyre fejlődnek, a Vega Yacht által jelenleg gyártottak kifejezetten modernnek tekinthetőek. Annak idején a 80-as években lehetett ezt úgy is vásárolni, hogy az üres hajót vette meg valaki és magának fejezte be. Ezért ezek nem tökéletesen egyformák, ugyanakkor vízvonal fölötti rész szinte azonos, hiszen az osztályszabályoknak meg kell felelniük a példányoknak.
Több, mint 100 darab Regina van a Balatonon, ami egy kifejezetten balatoni hajó, ugyanakkor körülbelül 15 darab van versenyeken – mondta Szabó Vilmos az Amitié kormányosa. Szerinte ez az elmúlt évtized hozadéka, ugyanis míg tíz évvel ezelőtt például egy Kékszalagon elindult 30 egység, egy bajnokságon pedig 20-25, mára ez lefeleződött. Pályaversenyre nagyon kevesen érkeznek. Mindennek oka Szabó Vilmos szerint leginkább az, hogy nehéz egy állandó stábot, manchaftot, csapatot felépíteni. A Reginákról elmondta, a jelenleg meglévők többsége annak idején Dobó Pál műhelyében készült a sablon később Harangi Csabához került, aki végigjárta az összes kikötőt, és megszámolta a hajókat. Innen lehet tudni, hogy ilyen sok példány készült. Maga a hajó nagyon időtálló, a vitorlázata pedig egyszerű – tette hozzá.