Hidegen Légió: a vitorlázás nem szezonális kérdés (Balatonfüredi Napló)

Lehet-e télen vitorlázni a Balatonon? A téli sportolás kérdése fel se merül a sítúrák szervezésekor – amikért jobbára el kell utazni a Balaton mellől -, pedig szinte ugyanabban a ruhában hajóra is szállhatnánk – erről is beszélgetett a Balatonfüredi Napló a Hidegen Légió tagjával és ötletgazdájával, a füredi Gerő Andrással, aki szerint a vitorlázás nem szezonális kérdés.

– Volt-e hagyománya a téli balatoni vitorlázásnak?

– Minden bizonnyal volt, hisz korabeli fotókon láthatóak olyan vitorlások, amiket vízen hagytak és használtak télen, illetve én magam is gyakran találkozom olyanokkal, akik télen is kimennek a hajóval. A vitorlázás óriási élvezet, környezettudatos és halmazállapot-függő sport: amíg víz van, addig vízen, a jégen pedig jégvitorlázni lehet. A legemlékezetesebb téli kirándulásaim szilveszter napjához kötődnek, ugyanis nekem az év vége nem a mulatozásról szól. Szeretek kiszakadni a „kötelezően érezzük jól magunkat és rúgjunk be” hangulatból, a szilveszter átalvása viszont antiszociális cselekedet lenne. Arra gondoltam, hogy ha már a hajóm vízen van, jó szél van és nincs rossz idő, akkor miért ne vitorláznék? December 31-n rendszeresen átjöttük Keneséről Füredre, és egy baráti vacsora után visszahajózva az éjfélt a csodálatos Balaton közepén töltöttük. A bennünket körülvevő tűzijátékok pedig az augusztus 20-aiakkal versenyeztek.

– Külföldi példát tud-e mondani a téli vitorlázásra?

– Gondoljunk csak a vikingekre, akik mint hajós nép vonultak be a köztudatba. Irgalmatlan körülmények között is hajóztak. Aki szeret vitorlázni, az a világ bármelyik pontján téli körülmények között is előrántja a hajóját. A vízen tárolás egyre népszerűbb és ésszerűbb, csupán öltözet kérdése, és lehet vitorlázni.

Technikailag hogy oldható meg a vitorlások vízben hagyása télen?

– Ütköznek az álláspontok. Csomagban, megszokott módon az kapható, hogy egy szerintem borzalmas parti készségre – tákolt vasállványra vagy IFA-alvázra – kirakják a hajót. Ez az év nagy részében szükségtelen, vaslerakatokat képeznek belőlük, értékes területet rabolva az üdülőövezetből, ráadásul még csúnya is. Mondjuk tíz napig ott van egy daru a kikötőben, kikapkodják a hajókat, és rohamléptekben csinálják az algával kapcsolatos karbantartást, amit az év során bármikor kényelmesen el lehetne végezni. A műanyag hajók teste kapillárisan, az üvegszálak mentén valamennyi vizet felvesz. Ha ezt a hajót kitesszük a parti vasállványra, akkor elég egyértelmű, hogy egy -20 fokos hőmérséklet kárt fog benne tenni.

Egy védett kikötőben a befagyott víz különösebb kárt nem tud okozni a hajókban, ugyanis fizikai törvényszerűség, hogy a felső jégréteg alatt, a fenékszinten +4 fokos víz van. Ha fenékig befagyna, a gömbölyű felületű, sablonból kikerült hajókat akkor is maximum kicsit megemelné a jég. Technikai megoldásként szóba jöhet, hogy csak a fagyos, hideg éjszakákon egy egyszerű, alacsony fogyasztású, villanymotoros búvárszivattyúval keringtetik a vizet a hajó körül, ami nem szennyezi a környezetet.

– Mit takar a Hidegen Légió?

– A téli vitorlás aktivitásunkhoz egyre többen csatlakoztak, az útjainknak sok szárazföldi követője lett a közösségi oldalon. A téli vitorlázásnak komoly bázisává vált a balatonlellei klub, ahol vízen tárolják a hajókat, működik az étterem, a szauna és a jégpálya. A klubbot vezető Tóth Balázs megszállott híve az egész éves Balatonnak. Háromfordulós téli versenysorozatuk van, Mikuláskor, szilveszterkor és farsangkor is versenyeket rendeznek. A Hidegen Légió a versenyen kívüli hajózókat egyesíti egy téli túrára. Nem utazási iroda, hanem önkéntesek társulása, akik egyszerűen jól érzik magukat a vízen. A szállást és az étkezést mindenki maga állja. Hagyományosan február első hete az időpont, idén február 2-án indulunk és terveink szerint 7-ig hajózunk. Ha az időjárás engedi, akkor körbejárjuk a Balatont, Füreden is szeretnénk megállni. Bárki csatlakozhat, akit a hajója és a biztonsági eszközei alkalmassá tesznek, az utunkat pedig szigorúan kíséri a vízimentő szolgálat. Arra indulunk, amerre a szél visz bennünket, de napi három-négy óránál többet nem vitorlázunk. Ugyanúgy beöltözünk, mintha síelni mennénk, amin túl alapfeltétel a meleg cipő és a mentőmellény. Télen a kikötők üresek, bárhol ki tudunk kötni, ahol szívesen látnak bennünket.

A téli hajózás nem jelent veszélyt a hajótestnek?

– Tizenéve használom a hajómat télen, ha kivesszük, senki egy karcolást nem tud rajta mutatni, pedig rendesen ropogtatom vele a jeget.

– Szolgáltatóként rizikós vállalkozás a téli nyitva tartás? Van vendég például Lellén?

– Folyamatosan, azért, mert nyitva van az étterem, a jégpálya, a szállás vagy a víz fölé épített szauna. De Füred is jó példa, sokan nyitva tartanak, működik a műjégpálya és van élet. A kikötő ugyan nincs nyitva télen, de a Balatonfüredi Yacht Club támogat bennünket, beállhatunk hozzájuk.