BAHART: lejár a tulajdonos önkormányzatok határideje

2019. január 31-én jár le a Balatoni Hajózási Zrt.-ban (BAHART) tulajdonos 21 tóparti önkormányzat 1,424 milliárd forintos tőkeemelési kötelezettsége, amelynek kifizetéséről, illetve elengedéséről az utolsó pillanatokban is folyik az egyezkedés – értesült a hiralaton.hu.

A hirbalaton.hu önkormányzatoktól kapott értesülései szerint még nem született megállapodás az állam és az érintett önkormányzatok között sem az önkormányzati tőkejuttatásról, sem arról, hogy az állam miként kívánja végrehajtani a 2016-os balatoni kormányhatározat szerinti 12,6 milliárd forintos fejlesztési forrás biztosítását a BAHART számára.

A korábbi egyezkedések során felmerült, hogy a több évtizedes lemaradását behozni kényszerülő, közfeladatokat is ellátó hajózási társaságban meghatározó tulajdoni hányadot kapna az állam, cserébe a fejlesztési forrásokért. A részvényes önkormányzatok ezért is reménykednek abban az utolsó pillanatig, hogy elengedik számukra a tőkejuttatási kötelezettséget, amelynek határidejét már háromszor módosították az elmúlt években.

 

Így került önkormányzati kézbe a BAHART  

A 21 balatoni önkormányzat 2008-ban vált a BAHART 100 százalékos  tulajdonosává. Bizonyos feltételekkel kapták meg ekkor az államtól a cég 49 százalékos tulajdoni hányadát a már korábban megszerzett 51 százalékos részesedésük mellé. Az állam az ingyenes vagyonjuttatásért cserébe kötelezte a településeket, hogy rövid időn belül hajtsanak cégre mintegy 580 millió forintos tőkeemelést, továbbá 2012. október végéig részesítsék a hajózási társaságot 1,424 milliárd forintos tőkejuttatásban.

Az érintett, kikötővel rendelkező önkormányzatok kérésükre öt év haladékot kaptak a tulajdoni hányaduk arányában fizetendő tőkeemelésre, ami 2017. októberében járt le. Ezt a határidőt később 2018. március végére, majd 2019. január végére módosították.

A balatoni hajózási társaságba erejükhöz képest komoly összeget fektetett önkormányzatok célja az, hogy egyben tartsák az üdülőrégió stratégai fontosságú cégét. Ne történhessen meg, hogy a nyereséges üzletágakat bárki eladja, és az önmagában veszteséges személyhajózás működésképtelenné váljon.

 

Az érintett települések eltérő módon álltak helyt

A fizetési kötelezettség miatt az elmúlt években több önkormányzat (Badacsonytomaj, Balatonalmádi, Balatonszemes, Balatonudvari, Balatonvilágos, Csopak, Révfülöp, Szántód, Tihany) is szabadulni igyekezett a hajózási részvényei zömétől, illetve üzletelni kezdett vele, amit a tulajdonosok – az állammal korábban kötött szerződés értelmében – csak egymás között adhattak-vehettek. Siófok lelkes felvásárlónak bizonyult, így a kezdeti 20 százalékos tulajdoni hányada mára közel 44 százalékra nőtt.

Mivel az előírt fizetési kötelezettség komoly teher az eredeti tulajdoni hányadukat felelősen megtartó önkormányzatoknak, a hirbalaton.hu információi szerint igyekeztek egyezkedni az elmúlt hónapokban, hetekben annak elengedéséről, illetve módosításáról. Ha a január végi határidőig nem születik az ügyben újabb kormányhatározat, akkor fizetniük kell, különben még nagyobb terhet jelentő szankció lép életbe számukra – az egykori megállapodás értelmében.