Szeptember 2-án kezdték el a saruk cseréjét a Kőröshegyi völgyhídon, az M7-es autópályán. Magyarország leghosszabb hídját, és Közép-Európa legnagyobb viaduktját 2007 augusztusában adták át a forgalomnak.
(Fotó: Magyar Építők)
Az elmúlt 17 évben nem volt szükség hasonló beavatkozásra, most először cserélnek sarukat ezen a hídszerkezeten. Mint azt az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) augusztus 26-i közleményben is hangsúlyozta: a saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van.
A nagy precizitást igénylő munkafolyamat csak forgalomtól elzárt hídon történhet, ezért tervezetten két hétre lezárták a műtárgyat, a forgalmat elterelik.
A híd szerkezetét ugyanis pár centiméterre el kell emelni a pillérektől: vagyis gyakorlatilag kiemelik a helyéről a hidat.
Az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelések eredményéből derült ki, hogy a hídon található 38 saruból 3 elhasználódott, szükségessé vált ezek cseréje – tájékoztatta a Magyar Építőket a az MKIF kommunikációs igazgatósága
A javítás célja, hogy az esetlegesen felmerülő elhasználódások a későbbiekben ne okozhassanak problémát. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. A sarucsere évtizedekre garantálja a híd biztonságos működését, stabilitását.
A saruk lehetővé teszik a hídszerkezet szabályozott mozgását, biztosítva ezzel a híd stabilitását. Ezek egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. Méretük darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk pedig csaknem 10 tonna.
Az új saruk a régiekkel hasonló paraméterekkel rendelkeznek: méretben technológiában és teherbírásban is megegyeznek a cserélendő sarukkal. A cserét megelőző vizsgálatok alapján ugyanis nem indokolt erősebb saruk beépítése – közölte az MKIF.
A munkafolyamatban összesen 18 hidraulikus emelő, mintegy 10 ezer tonna emelő kapacitással dolgozik egyidőben, egymással szinkronban, milliméteres pontossággal. A pontos lépések minden egyes sarucserénél a következő sorrendben zajlanak: először az emelők egymással szinkronban dolgozva megemelik a híd szerkezetét néhány centiméterre, ezután eltávolítják a régi sarut, e felületek tisztítása és ellenőrzése után mintegy 70-80 méter magasba emelik az új saruszerkezetet, majd pozicionálást követően beillesztik azt.
Az új sarut terheléses vizsgálatnak vetik alá, végül hegesztési munkákat végeznek, amennyiben szükséges.
De ez még nem minden: a saruk cseréjével egy időben pályazár mellett a teljes keresztmetszetben – 4 helyen – felújítják a dilatációs elemek korrózió elleni bevonatait is. És ha már nincs forgalom a hídon, minden olyan egyéb feladatot, felújítást is elvégez az MKIF Zrt., amit csak lehet.
A lezárt szakaszon aszfaltozás- és padkajavítás is zajlik, így is meggyorsítva a pálya szintrehozási munkálatait. A társaság munkatársai az amúgy máskor forgalomkorlátozással járó, szalagkorlát- és fényterelő háló javításokat is elvégzik az érintett szakaszon. A Kőröshegyi völgyhídon az MKIF továbbra is elvégzi félévente a hídszemlét, évenként a hídvizsgálatot, tíz évenként pedig úgynevezett geodéziai ellenőrzést tart. Külön technológia a híd az évenkénti ellenőrzéshez nem szükséges. A tavaly indult szintrehozás során 2025-ig nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik a gyorsforgalmi utakon országszerte 538 km-en, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítják, köztük több nagyhidat is, így a Kőröshegyi völgyhidat.