Vízparti Terv: Szigliget öt kéréséből négyet elutasítottak

Szigligetnek öt kérése volt az egyeztetések során a Balaton készülő új vízparti szabályozásával, a Vízparti Tervvel kapcsolatban, de csak az egyik talált meghallgatásra – számolt be a Balassa Dániel polgármester a HírBalatonnak. Hozzátette, akkor tudja ezt elfogadni, ha a jogalkotók hasonlóan és következetesen járnak el minden érintett település esetében.

 

Társadalmi egyeztetésre vár a Balaton új vízparti szabályozása, a Vízparti Terv. Balassa Dániel azt mondja, ezzel az utolsó lehetőséggel nem kívánnak majd élni, hiszen ha az új szabályozást készítő Építési és Közlekedési Minisztérium képviselőivel történt egyeztetések után négy esetben nem sikerült elérni, hogy a tervezetbe bekerüljenek a kéréseik, akkor azok nem fognak a nyolcnapos társadalmi egyeztetés után sem.

Az egyetlen módosítási kérelmük, amit elfogadtak, a település TOP Plusz támogatásból készülő turisztikai fejlesztéséhez kapcsolódik. „Ebben az esetben sikerült harmonizálni a jogalkotói és az önkormányzati érdekeket, ami a Csonkatorony melletti területek besorolásáról szól” – mondta a polgármester.

 

Füstbe ment csónakkikötő-tervek

Mint kifejtette, a Balaton körül sok településen, így Szigligeten is neuralgikus pont, hogy kevés a csónakkikötő. Emiatt évek, sőt évtizedek óta a nádasokat rongáló módon, illegálisan kötik ki a csónakokat. Az öt kérésükből kettő ennek a problémának a megoldását szerette volna elérni, úgynevezett gyűjtőkikötők kialakításával, kijelölésével, és ezzel 4-5 illegális bejáró felszámolásával.

Álláspontja szerint sokkal több jó állapotú nádas lenne a Balatonon, ha a csónakokat egy-egy legális kikötőbe koncentrálhatnák.

Szigligetnek jelenleg két csónakkikötője van, a hajókikötőjétől nyugatra eső területen. Az egyik a helyi horgászegyesületé, a másik, a Tapolca-pataknál, az önkormányzaté. A település 6 kilométeres partszakaszának majdnem közepén elhelyezkedő kikötőjétől keletre azonban nincs egy se. Ezért szerették volna elérni, hogy a meglévő hajókikötő egyik szárnya csónakkikötővel bővülhessen. Emellett megjelöltek egy másik, régóta csónakveszteglőként használt parti részt, ahol a nádas legkisebb károsításával lehetne kialakítani egy további csónakkikötőt.

A Szigliget előtti vízfelület keleti oldalára telepített csónakkikötőt lehetővé tevő horgonyjel lehetősége nem került be a tervbe. Lényegében csak annyi lehetőséget fog engedni az új szabályozás is, a tervezet mostani állása szerint, amennyit a korábbi, jelenleg is érvényben lévő szabályozás (az úgynevezett TNM-rendelet) enged

– summázta a helyzetet a polgármester.

Hozzátette, halvány remény még van arra, hogy a meglévő kikötőszárny keleti oldalán a későbbiekben adódhat lehetőség valamiféle bővítésre.

 

A strandot nem lehet bővíteni

Települési viszonylatban Szigliget rendelkezik a Balaton legnagyobb nádas felületével, így nagyon kevés a vízhez való lejutási lehetőség – mutatott rá a település első embere. Az egyik a hajókikötő keskeny szakasza, a másik az egyetlen strand 260 méteres partszakasza. Szerették volna a stand partszakaszát 80 méterrel növelni kelet felé, amely kérést a jogalkotók elutasították.

Egy kicsit igazságtalannak érzem, hogy vannak tóparti települések, ahol egy szál nád sincs, esetenként azért, mert nem óvták meg, a mi 6 kilométeres partunk több mint kilenctizede nádassal borított, mégsem engedtek egy ekkora, minimális bővítést se

– fogalmazott Balassa Dániel.

Megjegyezte, a standbővítés azért is lett volna kulcsfontosságú, mert a balatoni településeken nincs, vagy korlátozott az ipari tevékenység, a turizmusból van az önkormányzatoknak és a helyi lakosság egy részének bevétele. „Ahhoz a harchoz, amit folytatnak a balatoni települések, hogy a környezetüket kiemelten védjék, rendben tartsák, környezetvédelmi és zöld fejlesztésekre is tudjanak költeni, pénz is kell” – jegyezte meg.

 

Nincs lehetőség átsorolásra

A település negyedik elutasított kérésére az volt, hogy a vízparti szabályozás hatálya alá tartozó, de mezőgazdasági besorolású területen ugyan szabálytalanul épült, de már 30-50 éve háborítatlanul álló családi- illetve nyaralóházak sorsa rendeződhessen a területük minősítésének átsorolásával.

Nyilván nem az illegális építkezéseket akartuk volna ezzel támogatni, hanem lehetővé tenni több családnak, akik korábban, egészen más jogszabályi és számonkérési rendszerben építkeztek, hogy legálisan fennmaradhasson a házuk, nyaralójuk.Ezekre sokat költöttek, és ez évtizedeken át nem szúrta egyik hatóság szemét sem. Ezek az ingatlanok jó ideje Szigliget településképének részei

– érvelt a polgármester.

Összesen 4-5 ingatlanról van szó, amelyeket ugyan továbbra sem köteleznek elbontásra, de bizonytalan marad a jövőjük, illetve marad a rendezetlen állapot – tette hozzá.

Balassa Dániel hangsúlyozta, maximálisan egyetért azzal, hogy a Balaton minden egyes nádszálát, minden egyes részét meg kell őrizni természetes állapotában, a lehetőségekhez mérten. Ehhez jogos elvárás, hogy a jogalkotók egyenlő mércével mérjenek, és egyenlő mértékben korlátozzanak minden partszakaszon – hangsúlyozta.

***

Szigliget új vízparti szabályozásának tervezete itt érhető el:

https://www.e-epites.hu/szigliget-vizparti-terv-tervezete