Vitorlázni a Balatonon: jobban megéri bérelni, lassan elérjük a tengeri árakat? (forbes.hu)

Április elején hivatalosan is megindult a vitorlásszezon. A brutális infláció a hajós közösséget sem kíméli. A Balaton eléri a tengeri árakat? – teszi fel a kérdést a forbes.hu.

 

A Balaton-part átrendeződésének története a covid előtti gazdasági konjunktúra idején kezdődött. A klasszikus hajóscsaládokon túl egyre többen engedhettek meg maguknak vitorlást a Balatonon, relatíve jó áron szerethetett bele sok család a vitorlázásba, 2019 környékén végül meg is telt kis híján az összes kikötő.

A covid volt az első sokk-hatás, ami megrengette a kikötőket, a külföldi utak helyett tömegek célozták meg a Balatont, a feszített kereslet egy éven belül túlkeresletbe fordult át, a kikötőbe történő bejutást hosszú várólisták előzték meg. Megkezdődött egy szolid áremelés, de ez nem tartott sokáig.

„Kettős spirál alakult ki az üzemeltetésben. Egyszerre nyomta fel keresleti oldalról az árakat a kikötőhiány, költségoldalról pedig az inflációs és energiaválság.”

– meséli Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára a Forbes.hu-nak.

„Ott tartunk, hogy már szinte tengeri árakon lehet kikötőhelyet bérelni a Balatonon. Az elmúlt két évben reagált a piac a drágulási hullámra, több új kikötő is épült, a meglévő kikötők férőhely számot bővítettek, Alsóörsön, Balatonkenesén, Füreden, de többen fel is mondták a szerződéseiket a magas árak miatt.”

Holczhauser szerint a dráguló trend idén lassulni fog, bár a frekventált kikötőkben elvétve még kialakulhat túlkereslet. A magas árak a szezonra is hatással lehetnek. „A hajók fenntartása, üzemeltetése egyre költségesebbé válik, ezért egyre többen fordulnak a bérelhető flották felé, mely évi 30 vitorlázott nap alatt egész biztosan költséghatékonyabb megoldás. Az aktív turizmus kitörési pontot jelent a régióban, melyhez a fürdőszezonon kívüli időszakban is jelentősen hozzájárul a vitorlássport” – fogalmaz.

 

Drágább kikötők, nagyobb hajók, több hely

Az infláció nem egyformán viseli meg a hajótulajdonosokat. Németh Enikő, a balatonfűzfői Laguna Yacht Club kikötővezetőjének tapasztalata szerint a drágulást elsősorban a családilag közösen fenntartott, kisebb vitorlások sínylik meg, hiszen ezeket a családok érintette leginkább a 2022-es gazdasági válság.

De a válságtól függetlenül is elmondható, hogy a kikötőhelyek drágulása a vitorlások méretének és értékének növekedését is törvényszerűen okozza, hiszen a bekerülési és a fenntartási költség közötti arány egy pontnál jobban nem borulhat fel: akinek van pénze egy évi többmilliós bérleti díj kifizetésére, annak lesz jobb hajóra is, akinek egy jobb hajóra nincs, annak a bérleti díj sem fog beleférni.
A trend a partról is látszik: egyre népszerűbbek a 8 méter fölötti és az elektromos hajók, kisebb vitorlásokat csak elvétve találunk a vízen.

Nem várható az árak csökkenése pusztán azért, hogy minden hely elkeljen. Senki nem szeretné a kikötőhely-keresőket elküldeni vagy várólistára tenni, mint a covid alatt. Németh szerint aki szeretne, az idén már fog találni az igényeinek megfelelő kikötőhelyet.

 

BAHART-kikötők
Két lehetőség közül választhat, aki kikötőt szeretne bérelni: vagy a BAHART-nál keres magának állami tulajdonú helyet vagy piaci alapon bérel.

A BAHART (Balatoni Hajózási Zrt.) a Balaton körül 10 vitorláskikötővel rendelkezik, többségi tulajdonosa a Magyar Állam (Magyar Turisztikai Ügynökség, MTÜ). Az alacsony kikötői díjai miatt sok, kisebb hajóval rendelkező régi tulajdonos van még a BAHART-nál, az olcsó helyekért sorban állás van, bejutni kihalásos alapon lehet.

A túlkeresletet az állami cég is felismerte: 2021 óta átlagosan évi 14,5%-kal emelkednek a bérleti díjakon.

 

A teljes cikk  ITT érhető el.