„Az Építési és Közlekedési Minisztérium minden jel szerint befejezi azt a folyamatot, amelynek eredményeként Csopak a balatoni községek között egyedülálló módon elvesztette a közforgalmú kikötőjét, és szinte egyáltalán nem maradt szabadon megközelíthető vízparti területe” – fogalmaz a Válasz Online a közösségi oldalán.
A csopaki volt Bahart-kikötőt még 2021-ben adta el az állami hajózási cég a település tiltakozása ellenére egy ismert vállalkozónak. A témával többször foglalkozó Válasz Online legutóbb tavaly nyáron mutattuk meg, hogy:
⬩ a jogilag közpark besorolású terület közpark jellegét már teljesen elvesztette, és ténylegesen lekerített magántelek lett;
⬩ a mólószárt a tulajdonos nyitva tartja, ahogy azt egyébként az adásvételi szerződésben is vállalta, így a tó egy egészen rövid szakaszon még megközelíthető.
A lap az akkori írásában felhívta a figyelmet: bizonyos jelek arra utalnak, hogy a magánosítási folyamatot utólag teljesen legalizálni fogja az Építési és Közlekedési Minisztérium készülő Vízparti Terve.
A Vízparti Terv a tárca hivatalos kommunikációja szerint megvédi a strandokat és a zöldterületeket, korlátozza a tópart beépíthetőségét, és biztosítja a Balaton jobb ökológiai állapotát. A jelek szerint azonban arra is jó ez a tervezet, hogy egy olyan eladott partszakaszt, mint a volt csopaki kikötő, utólag teljesen mentesítsenek minden közérdeket szolgáló korlátozás alól – írja a Válasz Online.
A Vízparti Tervnek július 23-ig zajlik az utolsó, harmadik körös társadalmi egyeztetése. A Balatoni KaPoCS Egyesület petíciót indított annak érdekében, hogy a volt kikötő szabad megközelíthetősége kerüljön be az új tervbe.
„Túl nagy reményeket azért nem fűznénk a sikerhez, mert a tervnek azokat az elemeit, amelyek a part elprivatizálását végleg becikkelyezik, a korábbi egyeztetési körökben sem sikerült megváltoztatni” – fogalmaz a lap, konkrétumokra is hivatkozva:
⬩ a volt kikötői telek a tervezet szerint nem minősülne többé közparknak, a szomszédos céges és egyesületi magánkikötőkkel együtt összevont különleges terület besorolást kapna, és az egész sávot kikötőként hasznosítható partszakasznak minősítenék;
⬩ a telekről teljesen hiányzik a parti sétányt jelző jel;
⬩ a mólószárról hiányzik a közhasználatú mólón futó sétányt jelző jel.
A tervezet tehát az egykori közforgalmú kikötő teljes lezárását vetíti előre – szöges ellentétben azokkal az alapelvekkel, amelyeket a tárca szerint a Vízparti Terv készítése során érvényesíteni kívántak. A magántulajdonos viszont elégedett lehet: csak várnia kellett néhány évet, és végül azt csinál a Baharttól megvett vízparti telekkel, amit akar. Csopaknak pedig jó eséllyel nem lesz sem parti sétánya, sem kikötője – írja a Válasz Online.