Télen is a Balaton vízén maradnak a vitorlások – a kikötői vendéglők bíznak az újranyitásban (Vitorlázz Itthon)

A téli vízen tárolásnak a népszerűsége mellett szükségszerűsége is van. Ugyanis amellett, hogy egyre többen rúgják el a partot rövidebb vitorlázásra az őszi téli, valamint kora tavaszi hónapokban – így igénylik, hogy az év 365 napjában elérhető legyen számukra hajójuk, viszonylag kevés a Balatonnál az olyan partmenti szárazulat, ahol a nagyobb hajók a szárazföldön kitelelhetnének. A Vitorlázz Itthon által felkeresett kikötőkben bíznak abban, hogy a karácsonyi időszakban újranyithatják az éttermeket. 

Az Alsóörsön lévő Alsóörs Marinát már eleve úgy tervezték, hogy a téli vízen tárolást megvalósítják – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak a kikötő vezetője. Rick Gergely kifejtette: a műszaki háttér és a megbízható technológia kitalálója és megvalósítója az a Bartos Dénes volt, aki már Balatonkenesén is bevezette a vízforgató megoldást. Hozzátette: nem olcsók azok a vízparti telkek, ahol télen a vitorlásokat kivétel után tárolni lehet. A másik műszaki indok Rick Gergely szerint, hogy a tároló bakok sem túl jók – negyven láb feletti hajóknak sokkal jobb helyük van a vízen.

Rick Gergely felhívta a figyelmet arra, hogy szezonon kívül lehet elektromos hajóval is közlekedni, valamint érdemes szólni a horgászokról is. A kikötővezető osztja Bagyó Sándor a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata vezetőjének a véleményét, mely szerint tiltani ezt nem szabad, meg kell tanítani mindenkit, hogy miként kell hajózni hideg vízen, ködben – mi kell ahhoz, hogy az ember biztonságban vízen lehessen.

Az Alsóörs Marina jelenleg is üzemben van, hiszen a korlátozások nem tiltják, hogy a szállodai szolgáltatást üzleti út alkalmával bárki igénybe vegye. Ugyanakkor az étteremben, amit be kellett zárni, 24/48 órán belül el tudják indítani a szolgáltatást

Mi az egész éves Balatonban hiszünk ezért azt tartjuk fontosnak, hogy a hajó egész évben a vízen maradjon – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak Tóth Balázs. A BL Yachtclub vezetője kifejtette: náluk nincs parti tárolás, ugyanis ők azt a területet is használják az esztendő minden hónapjában. Tóth Balázs elárulta: ez kezdetben kis ellenállásban ütközött, de most úgy látja, hogy egyre többen élnek a lehetőséggel, és egyre többen látják úgy, hogy ha valakinek van egy drága hajója, azt ne csak 2-3 hónapig, hanem 12 hónapon keresztül használhassa. Az ügyvezető szerint látható, hogy a mostani években egyre többször van olyan idő novemberben, vagy akár február elején, hogy az alkalmassá teszi a Balatont a hajózásra. Elárulta: a legnagyobb szívfájdalma, hogy úgy érzi, a téli hajózás az idei évre ért be igazán – hiszen közel húsz hajó érkezett hozzájuk csupán azért, hogy a téli vitorlásversenyeken el tudjanak indulni. A Mikulás Regatta ugyanakkor a koronavírus biztosan elmarad, de bízik benne, hogy az év utolsó napján a Szilveszteri Regatta megtartható lesz.

Tóth Balázs beszélt arról is, hogy náluk minden hajót egyedileg szerelnek fel egy szivattyúval és keringtetik a vizet a hajók körül. Felidézte: amikor néhány évvel ezelőtt úgy befagyott a Balaton, hogy sportolásra alkalmas jég volt rajta egy hónapon keresztül (akkor volt a Balaton-átcsúszás is) ez a technológia akkor is kiállta a próbát, csobogott az egész kikötőmedence, még kishajóval vitorlázni is lehetett itt.

A BL Yachtclubban jelenleg is zajlik a munka, amint feloldják a korlátozásokat, azonnali újraindulást terveznek.

Sok összetevős, hogy parton, vagy vízen tárolunk – fogalmazott a Vitorlázz Itthonnak a Keszthelyi Yachtkikötő vezérigazgatója. Péter Zsolt kifejtette: az első és alapvető szempont, hogy minimális a szárazulati területük. 220 férőhelyes a kikötő, tehát 200 hajó és 20 csónak tárolására van lehetőség. A hajók egyre nagyobb mérete miatt a parti tárolás egyre kevésbé megoldható. A vezérigazgató elárulta: a kiel-es hajók esetében a vízen tárolást preferálják – a svertes hajókat ki kell emelni. 2021-22-től úgy kötik majd a szerződéseket, hogy 30 láb felett kizárólag vízen tárolnak majd – tette hozzá.