Révfülöpön vár mindenkit a felújított Szent Jupát (Vitorlázz Itthon)

Restaurált, működőképes állapotban várja az érdeklődőket Fa Nándor és Gál József legendás vitorlás hajója a révfülöpi Cholnoky Jenő Kikötőben. A 40 éve indult hajót bárki megtekintheti, és egy kültéri tablókiállítás segítségével megismerheti a két magyar hajós történetét, akik első magyarként, egy saját kezűleg épített, kevesebb mint 10 méter hosszú, alig 15 m²-es kis vitorlással kerülték meg a Földet – tengereken és óceánokon át. A kiállítást egy 700 napos rendezvénysorozat követi írja a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumra hivatkozva a Vitorlázz Itthon

(Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Fa Nándor és Gál József örökre beírták a nevüket a hazai és nemzetközi hajózás történetébe azzal, hogy teljesítették Föld körüli útjukat a kenusok védőszentjéről elnevezett hajóval. A két bátor kalandor a vitorlázók Mount Everestjének tartott Horn-fokon is sikerrel átkelt.

A Szent Jupát a hazatérése után rövid ideig a Balatonon maradt, mialatt Fa Nándor és Gál József egy alapítványt hoztak létre a megőrzésére. Ez az alapítvány 1996-ban a Közlekedési Múzeumnak adományozta a Balaton-31 típusú vitorláshajót, amelyet 2001-től a múzeum városligeti épületében, a Hírességek Csarnokában állították ki. Öt évvel később, az épület elbontását követően a műtárgyat valamennyi irányadó műtárgyvédelmi feltételnek megfelelve – megfelelő hőmérséklet, páratartalom és fényvédelem biztosításával – őrzött bérraktárban helyezte el a múzeum. 2024 szeptemberében a Szent Jupát ismét vízközelbe került,  a Mathias Corvinus Collegium (MCC) révfülöpi központjában, majd a két intézmény együttműködésének, valamint Fa Nándor szakmai támogatásának és iránymutatásának köszönhetően  teljes körű restaurálás és hosszú távú állagmegóvás kezdődött.

Mostanra lezajlott az első földkerülő magyar hajó külső és belső restaurálása, újra vitorlát bontott a Szent Jupát a révfülöpi Cholnoky Jenő kikötőben.

A Szent Jupát története a magyar leleményesség, és a lehetetlent nem ismerés szimbóluma. Egy tengerparttal nem rendelkező, a vasfüggöny mögé zárt ország két kispénzű, ám kalandvágyó fiataljának álma, amelyet napjainkban egyetlen valamirevaló, üzleti tanácsadással, kockázatelemzéssel foglalkozó cég sem méltatna figyelemre. Jobban belegondolva tényleg minimális volt rá az esély, hogy meg tudják valósítani a nagy tervet. Minden racionális várakozás szerint el kellett volna bukniuk. És mégis sikerült. Fontos, hogy ezt a modern kori mítoszunkat ne engedjük feledésbe menni

– fogalmazott Schneller Domonkos.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója kifejtette:  ezért döntöttek úgy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnál, hogy poros raktár helyett természetes közegében, a vízen úszva fogják bemutatni a Szent Jupátot. Ezért restaurálták a Mathias Corvinus Collégium segítségével, kapott új kötélzetet, vitorlázatot. Nem csilivili replikát hamisítottak, hanem a használat során szerzett karcokkal együtt, az út során rárakódott patinát is megőrizve újították fel – tette hozzá a főigazgató.

A hajóval, és annak történetével mától minden érdeklődő megismerkedhet az MCC Cholnoky Jenő kikötőjében, Révfülöpön, ahol egy szabadtéri kiállítás keretében mutatják be mindenki számára ennek a hatalmas útnak a legfontosabb részleteit azért, hogy ezt a vállalkozást valóban megőrizhesse egy nemzet kollektív emlékezete nemzedékeken át.