Mit jelent a Balatonnak a Kékszalag? Mit hoz a konyhára Európa legnagyobb tókerülő versenye? (sport.mandiner.hu)

Világhírű magyar hajókészítő műhelyekben születnek hazánk és számos külföldi világklasszis vitorlázó hajói. Mit hoz nekünk a Kékszalag, miért ekkora jelentőségű Európa legnagyobb tókerülő versenye? – tette fel a kérdést a sport.mandiner.hu. Ma, azaz szombat este tartják a díjkiosztót és az utcabált, hiszen legtöbben csak vasárnap mennek haza.

 

Hogy hízlalták ekkorára a Kékszalagot övező programokat?

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj július 14-én reggel 9.00 órakor rajtolt. A versenyzőknek  a hagyományoknak megfelelően a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred távot kell teljesíteniük, amely légvonalban 155 kilométer. A résztvevőknek negyvennyolc órán belül kell a célba érniük. A Kékszalag a leghosszabb túraverseny Európában, amely 1934 óta tart.

Az idei Kékszalag Fesztivál már a viadalt megelőző hétvégével elkezdődött, ugyanis július 9-én rendezték meg a Kékszalag főpróbájának tartott Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj vitorlásversenyt. Másnap az ifjúsági sportolók versengtek a Kékpántlikán, látványos pályaverseny keretében, a balatonfüredi nagymóló előtti vízterületen.

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj több napos vitorlás ünnepnek bizonyul, ugyanis a verseny ideje alatt kiállítókkal, parti programokkal és óriás kivetítővel várják az érdeklődőket Balatonfüreden.

 

Idén kevesebben neveztek

Ebben az évben 516 hajó nevezett Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyére, fedélzetükön 2520 vitorlázóval.
A 2021-es Kékszalagon 556 hajó indult 35 hajóosztályban, ezzel akkor felülmúlták a 2020-os 535 nevezést 27 kategóriában.

„Nem tudom, miért nevezett idén kevesebb hajó. Az időjárás képes befolyásolni az induló létszámot, hogyha rossz idő van, akkor kevesebben indulnak el. Ezúttal azonban jó idő volt. Emiatt picit csalódott vagyok. A versenyzői létszám viszont nőtt, többen voltak a fedélzeten a versenyzők idén mint tavaly”

– mondta a Mandinernek Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Magyarország legnagyobb vitorlásversenyén találkozik az innováció, ugyanis a legmodernebb technika is megjelenik a vízen, illetve a tradíció, mivel a nagy múltú klasszikus hajók is indultak a regattán. A tavalyi viadallal ellentétben, ezúttal a szervezésben nem okozott külön fejtörést a Covid, idén a résztvevők és az érdeklődők korlátozások nélkül élvezhetik az eseményt.

„A verseny célja, hogy az innovációt támogassa, és fejlődjön a technológia a vitorlázásban. Ez egy technikai sport. Ahhoz, hogy valaki győzzön a Kékszalagon, ahhoz feltétlenül olyan eszközre van szüksége, amely képes arra, hogy gyorsabb legyen, mint az ellenfelek” – jelentette ki Holczhauser András.

 

Világszintű a magyar hajógyártás

„Az idei évben 516 katamarán indult a viadalon, ebből hat-nyolc hajó győzelmi esélyekkel indult. Már a rajtnál lehetett tudni,`amikor bejött a 10-12 csomós délnyugati szél, hogy ez a Fifty-Fiftynek kedvez. Az idei évben a Pauger-műhelyben két új testet kapott a hajó, így majdnem fél tonnával lett könnyebb, s ez előrevetítette azt, hogy nagyon gyors lehet. A fiúknak nagyjából két és fél órája volt bevitorlázni a hajót, mert olyan későn készültek el ezek a szerelvények a hajóra, és már ott látszott az, hogy őrülten gyors a hajó és nagyon sokat gyorsult. És egyébként ez a szél, ami most fújt, ez a régi Fifty-Fiftynek is kedvezett volna. Ha nincs ez a váltás, akkor is nekik lett volna kedvező az időjárási körülmény. Az élmezőnyben minden hajó más-más technikával megy, és általában gyenge szélre fejlesztik a hajóikat, mivel a Kékszalagon a kis szél a jellemző. A rekord eléréséhez a szél is kell” – árulta el Holczhauser András.

Mindez azt is jelenti, hogy a magyar hajógyártás világszintűnek számít, világszerte elismert szaktudással, know-how-val rendelkezik független attól, hogy Magyarország nem tengerparti ország. Ugyanis nemcsak az idén győztes hajó, a Fifty-Fifty készült hazánkban, a világhírű Pauger-műhelyben, hanem a magyar élmezőny hajósai és a nemzetközi világklasszisok is hazánkban építtetik a hajóikat több más magyarországi műhelyben.

„Nagyon érdekes az, hogy évről évre rengeteg újítás kell a hajózásban. Ha valaki a győzelemre hajt, az nem állhat meg, hiszen a technológia a vitorlázásban is gyorsan fejlődik. Emellett a magyar hajógyártás termékeire külföldön is van kereslet. A Pauger-műhely már világhírű, ott készült Fa Nándornak is a hajója, a 60 lábas imoca, a Spirit of Hungary. Ez az egytestű földkerülő hajó” – fogalmazott Holczhauser András, aki hozzátette, hogy a nemzetközi versenyen győztes RC44-es hajót is a Pauger-műhelyben gyártották.

A Kékszalag egyszersmind egy presztízsverseny, egy tradicionális verseny, illetve a technológiai újításoktól gazdag viadal, és ez irányadó az iparágban világszinten is.

 

A meghatározó téma a fenntarthatóság volt
Ennek fényében idén új partnere lett az eseménynek: az Eron Forestry, amely hazánkban elsőként biztosít garantált klímavédelmi faültetési lehetőséget állami erdészetek területén és közreműködésével. A cég további célja, hogy korunk technológiáit használva elérhetővé tegye és szakértőkre bízza környezetünk megőrzését és javítását.

„Az Eron Forestryvel közösen egy akcióba kezdtünk. Az Eron Forestry annyi fát ültet, ahány hajó indult a Kékszalagon, azaz 516 darab fát ültetünk”

– közölte Holczhauser András. Ez azt jelenti, hogy 516 fával gazdagítják Magyarország gyönyörű tájait és visszaadnak valamit a természetnek.

 

Pozitív hatása volt a vendégéjszakák számára is

„Tavaly a Turizmus online hozta le, hogy a Kékszalag hétvégéjén nagyobb volt a forgalom és a vendégéjszakák száma Balatonfüreden mint az augusztus 20-i hétvégén. Tehát ez egy elég erős jelzés. Saját felméréseink azt mutatják, hogy a költekezés során a költési kosár értéke a vitorlázóknál lényegesen magasabb, két és félszer magasabb mint az átlag turistáké. A vendéglátósoktól is azt a visszajelzést kapjuk, hogy a hétvége ilyen szempontból rendkívül erős. Azért is került a rajt csütörtökre, hogy ösztönözzük azt, hogy minél többen és minél többet tartózkodjanak az emberek Balatonfüreden. A versenyzők így már legkésőbb szerdától a helyszínen voltak, így a családtagok és a barátok is, akik követték a versenyt. Szombat este tartjuk a díjkiosztót és az utcabált, hiszen legtöbben csak vasárnap mennek haza. Úgyhogy mindennek kifejezetten turisztikai célja van”

– elemzett Holczhauser András.

A teljes cikk itt érhető el.