Mi épül a tóparton Balatongyörök és Vonyarcvashegy határában?

A térségben lakók, nyaralók jelezték a balatontipp.hu-nak, hogy a korábbi ígéretek ellenére megkezdődött az ipari kikötő építése Balatongyörök határában, a Szent Mihály-domb mellett. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) cáfolta, hogy kikötő építéséről lenne szó. A 8,5 ezer tagot számláló, Összefogás Balatongyörök és Vonyarcvashegy között épülő ipari kikötő ellen nevű közösségi oldalon az egyik tag maga is kérdéseket intézett a cikk nyomán az illetékes vízügyi igazgatóság vezetőjéhez, amire az alábbi válaszokat kapta.

Surányi Norbert ezt a levelet tette ki a közösségi oldalra, a Csoporttársaknak, valamint a Kápolnáért, a Balatonért aggódóknak címezve:

“Mivel újra fellángolt az indulatok lángja és nagyon sokan érdeklődnek a fejlemények iránt, ezért megkerestem Dr. Csonki Istvánt a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatóját aki a következő válaszokat adta a kérdéseimre:

A balatongyöröki partszakaszon milyen kotrási munkálatokat végeztek a nyár folyamán? Jól tapasztaljuk, hogy ezen a területen abba is hagyták a tevékenységet?
– A mederkotrási munkák megkezdését a júliusban a térségben mért vízminőségi paraméterek (magas klorofill értékek) indokolták, a munkálatok jelenleg is zajlanak 2 kotróhajó bevonásával. Az egyik kotró lepelkotrást, a másik kotró pedig a györöki iszapcsapda mélykotrását végzi.
Merre folytatódnak ezek a munkálatok?
– Továbbra is Balatongyörök térségben zajlanak munkálatok, az iszapcsapdánál és a part közeli régióban.
Milyen célt szolgál az a stég amit fából építettek? Ez már egy giga kikötő építésének a kezdete? 
– Az ideiglenes stég egy hajóbeálló része, ami gyakorlatilag a munkagépekre történő be- és kiszállást, a kotróhajók üzemanyag ellátását, az eszközigény kiszolgálást és a munkaszüneti időszakban a kotróhajók és kiszolgáló vízi járművek (csónak) elhelyezését teszi lehetővé. Nagyobb viharok esetén pedig egy veszteglőhelyet biztosít a kotró hajóknak. Az Ön által „giga kikötőnek” nevezett létesítmény a zagytér más területén lett volna, ezen a helyen csak egy régi beálló helyet újítottunk fel, ami már az 1980-as években is itt volt, és ugyan ezt a célt szolgálta.
Ezen a területen lesz-e további kikötő, kiszolgáló épületfejlesztés/építés?
– Nem tervezünk ilyen létesítmények építését ebben a térségben, bár az Ön által csatolt irományban a szerző ezt sejteti. Azonban ez csupán az ő „irodalmi” munkásságának tekinthető. Az ilyen jelegű sejtetések csupán arra jók, hogy Balatonért tenni akaró és szerető embereket egymás ellen hangolja.
Mikor kezdik meg a zagykazetták ürítése?
– A zagykazettákban lévő, korábban kitermelt száraz mederanyagot a zagytéren belül mozgatjuk, azt a zagygátak és más földművek megerősítésére, magasításra használjuk fel. A most folyó munkavégzéshez így elegendő zagytér kapacitás áll rendelkezésre. Jelenleg is igen komoly tudományos előkészítő munka folyik a kotrási helyek és módon részletes meghatározása érdekében, hogy a kotrási munkák a legnagyobb hatékonyságúak legyenek. Ennek függvényében tudunk dönteni a zagykazetták ürítésének ütemezéséről.
Van-e esetleg olyan fejlemény ebben az ügyben, ami ellentmond a NE legyen KIKÖTŐ és NE legyen KŐBERAKÁS alapelvnek?
– A korábban tervezett kikötőfejlesztés és a kőberakó hely nincs összefüggésben a jelenlegi munkákkal, és ismétlem nincs tervben az üzemi
kikötő és kőberakó építése a balatongyöröki zagytér területén.”
A képen a következők lehetnek: növény, égbolt, fa, túra/szabadtéri és természet
 
A tervezett ipari kikötő-építést ellenzők féltik a közeli Szent Mihály dombon lévő kápolnát is (Fotó: Facebook/Összefogás Balatongyörök és Vonyarcvashegy között épülő ipari kikötő ellen)