„Legyen minden nap, mézes nap!” – útjára indult az őszi mézfogyasztást ösztönző kampány

A mézfogyasztás fontosságáról, a méz élettani hatásairól és táplálkozásunkban betöltött nélkülözhetetlen szerepéről indít közös fogyasztásösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A „Legyen minden nap, mézes nap!” szlogent viselő, két hónapon át zajló promóció során különböző rendezvényeken, valamint online és rádiós kampányban népszerűsítik az egészségvédő hatásáról is ismert élelmiszert – olvasható az AMC közleményében.

(fotó: AMC)

Hazánkban 20 ezer magyar család megélhetéséhez járul hozzá a méhészet és határainkon belül kiváló minőségű mézeket készítenek, amit az is jól mutat, hogy ezek kétharmadát a nyugat-európai piacon értékesítik – hangzott el az őszi méz fogyasztásösztönző kampány nyitó sajtótájékoztatóján.

A kampányindítón Dr. Nagy István agrárminiszter kifejtette: a méhészek idén közepes mennyiségű mézet állítottak elő az előző évekhez képest, ugyanakkor a megtermelt méz kiváló minőségű. Magyarország méznagyhatalomnak számít, hiszen Európában itt van a második legnagyobb méhsűrűség, belföldön mintegy 20 ezer méhész 1,2 millió méhcsaláddal gazdálkodik. A miniszter ugyanakkor hozzátette: „sajnálatos tény, hogy mézfogyasztásban nem szerepel az ország az élen, bár az utóbbi években az éves szinten egy főre jutó mézfogyasztást sikerült 30-40 dkg/főről 70-80 dkg/fő mennyiségre emelni, a legtöbb európai országban ennek kétszeresét fogyasztják az emberek.”

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a Társaság örömmel áll azon kezdeményezések mellé, amelyek a szakmai partnerséget és a fogyasztók tudatos vásárlásra ösztönzését tűzik ki célul. Az ügyvezető a kampány elemeiről is szót ejtett: „Az őszi promócióban két hónapon keresztül rendezvényekkel, rádiókampánnyal és közösségi média megjelenésekkel hívjuk fel a figyelmet a méz sokféleségére és a mézfajták fogyasztásának egészségre gyakorolt, jótékony hatásaira. Először is országos és helyi rádiókampányra készülünk, amelyben külön spot készül a felnőtteknek és a gyermekeknek. Másrészt a kampány a már meglévő, OMME által szervezett, méz népszerűsítő rendezvényekre is épít, így nem csak elhúzzuk a mézesmadzagot, hanem lehetőséget teremtünk a kedvenc mézfajták kiválasztásárára is, hogy hosszút távon is kedvet csináljunk a mézfogyasztáshoz.”

 

Novemberben jön a mézes reggeli

Ennek során novemberben az iskolai „Mézes reggeli” alkalmával közel 500 intézményben mintegy 100 ezer gyermekhez szeretnénk eljutni. Decemberben az érdeklődők a zalaegerszegi Kárpát-medencei Mézfesztiválon, valamint a gyulai Méz- és Mézeskalács Nemzetközi Fesztiválon találkozhatnak a mézes promócióval.

Bross Péter, az OMME elnöke elmondta: az éves méztermelés az elmúlt tíz évben az időjárás és az egyéb körülmények függvényében 15 és 30 ezer tonna között alakult, amelyből a belföldi mézfogyasztás mintegy 7-8 ezer tonna évente. A kampány egyik célja, hogy ez az arány növekedjen. A szakmai szervezet elnöke erre egy érzékletes példát is hozott: „elsőre talán meglepőnek tűnik, de ha az emberek 60-70%-a naponta elfogyasztana egy teáskanál mézet, akkor az összes belföldön megtermelt mennyiség elfogyna.” Bross Péter szerint ez azért lenne nagyon fontos, mert jelenleg a mézek mintegy 80%-át exportálniuk kell.

A méhész szakma és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kapcsolatát helyezte beszéde fókuszába Győrffy Balázs. A NAK elnöke kiemelte: az Európai mézes reggeli elnevezésű akciót már évek óta támogatja a Kamara, amely olyan gyermekekhez is juttathat el mézet, akiknek egy része talán még soha nem fogyasztott ilyen élelmiszert.  Győrffy Balász hozzátette: „az Európai Unióban évente átlagosan megtermelt 250 ezer tonna mézből Magyarország 10 százalékkal részesedik. Mivel a megtermelt méz mintegy 80 százalékát a határokon túl adják el, a világ mézkereskedelméből öt százalékkal részesedik az ország, amely méretéhez képest hatalmas arány.”

A sajtótájékoztató után a magyarországi Mézlovagrendek szervezésében mézszentelés, majd mézkóstoltatás kezdődött a Hősök terén.

 

Magyarország az unió harmadik legnagyobb méztermelője

Sokan nem is gondolnák, hogy a természetes antibiotikumnak tartott méz egy kilogrammjáért a méheknek nagyjából négymillió virágot kell meglátogatniuk, mialatt közel 170.000 km-t repülnek. Az élelmiszeripar 76 százaléka és a zöldség-gyümölcs termesztés 84 százaléka függ a méhek beporzásától, nélkülük bolygónk ökoszisztémája összeomlana. E tekintetben örvendetes tény, hogy Magyarország az Európai Unió harmadik legnagyobb méztermelője.