Kritikus különbségek a Balatoni Bringakörúton – friss rangsor a legjobb és legrosszabb szakaszokról (zaol.hu)

Hiába a festői táj és a bringázás élménye, nem mindenhol gördülékeny a tekerés a Balaton körül. A Balatoni Bringakörút szakaszainak minősége között hatalmas különbségek vannak – ezt támasztja alá a Magyar Kerékpárosklub friss felmérése is, amelyből kiderül, hol sima az út, és hol válik veszélyes akadálypályává a bringás élmény – írja a zaol.hu.

Több mint egy évtizede dolgozik a Magyar Kerékpárosklub és partnerei azon, hogy a Balatoni Bringakörút valóban méltó legyen a magyar tenger körüli kerékpáros paradicsom hírnevéhez. Most egy friss, nagyszabású felmérés eredményei rántják le a leplet: hol sima a gurulás, és hol válik életveszélyes kalanddá a biciklitúra.

Balatoni Bringakörút új szemmel

2024 tavaszán kérdőíves felmérést indított a klub, amelyben bringások értékelték a körút egyes szakaszait útminőség és közlekedésbiztonság szempontjából. A cél kettős volt: egyrészt visszajelzést adni az önkormányzatoknak, másrészt hasznos segítséget nyújtani a tavaszi-nyári bringaszezon előtt. A kérdőívet kétévente tervezik megismételni, így folyamatos visszacsatolást kaphatnak a döntéshozók – és persze a bringások is.

Toplista: hol tekerj örömmel, és hol fogcsikorgatva?

A válaszadók 1-től 10-ig pontozták az útminőséget és a biztonságot – de csak azokat a szakaszokat, ahol ténylegesen jártak az elmúlt 1-2 évben. A számok nem hazudnak: égbekiáltó különbségek vannak a bringaút minősége között – különösen az északi és a déli part között.

A legjobb szakaszok (átlagpontszám alapján):

  • Szántód – 7,83
  • Balatonföldvár – 7,44
  • Balatonszárszó – 7,17
  • Aszófő – 7,13
  • Balatonőszöd – 7,07
  • Balatonkenese – 7,05
  • Zamárdi – 7,02
  • Balatonszemes – 7,01
  • Balatonlelle – 6,84
  • Balatonboglár – 6,77

Ezeken a szakaszokon jó a burkolat, biztonságos a közlekedés, és ritkák az úthibák – igazi élmény itt bringázni.

És a legrosszabbak:

  • Badacsonyörs – 3,88
  • Szigliget – 4,24
  • Balatonszepezd – 4,66
  • Zánka – 4,78
  • Badacsonytomaj – 4,84
  • Révfülöp – 4,88
  • Badacsonytördemic – 5,07
  • Ábrahámhegy – 5,18
  • Balatonakali – 5,30
  • Badacsony – 5,35

A feketelistás szakaszokon gyakoriak a gyökérfelnyomódások, kátyúk, keskeny sávok és kivilágítatlan szakaszok. A legkeményebb kritikát a Tihany és Balatonfüred közötti rész kapta – nem véletlenül.

Bringa vagy túlélőtúra? – kemény szavak a Tihany–Füred szakaszról

– Teli kátyúval, gyökérfelnyomódásokkal, keskeny, éles kanyarokkal, és még világítás sincs. Gyalogosok, rolleresek, futók, bringások – mindenki egy sávon. Sötétben különösen életveszélyes – írta egy válaszadó.

Egy másik bringás így fogalmazott: – A déli part hibátlan. Az északi parton viszont Tihany kivételével gyalázatos állapotok uralkodnak. 50 centis, repedt bringaút gyökerekkel, mellette meg a sima autóút. Ez így nem oké.

Éles kontraszt: délen bringaparadicsom, északon akadálypálya

A felmérés világosan rámutat: a déli part települései jól állnak – következetes kerékpárút-vezetés, jó burkolat, alacsony forgalmú szakaszok. Az északi part viszont sok helyen következetlen, balesetveszélyes, és az útminőség sem megfelelő. Sok helyütt meredek emelkedők és szűk városi utcák nehezítik a bringás életet.

Van remény?

A Magyar Kerékpárosklub abban bízik, hogy az eredmények ösztönzőleg hatnak majd a településekre, és elindulnak a szükséges fejlesztések. Még azokon a szakaszokon is, amelyek nem önkormányzati kezelésben vannak, égető szükség van például a növényzet karbantartására és az útburkolat javítására. A kérdőív két évente ismétlődik – így a jövőben pontosan nyomon követhető lesz, hol történik valódi előrelépés.