Hiába a festői táj és a bringázás élménye, nem mindenhol gördülékeny a tekerés a Balaton körül. A Balatoni Bringakörút szakaszainak minősége között hatalmas különbségek vannak – ezt támasztja alá a Magyar Kerékpárosklub friss felmérése is, amelyből kiderül, hol sima az út, és hol válik veszélyes akadálypályává a bringás élmény – írja a zaol.hu.
Több mint egy évtizede dolgozik a Magyar Kerékpárosklub és partnerei azon, hogy a Balatoni Bringakörút valóban méltó legyen a magyar tenger körüli kerékpáros paradicsom hírnevéhez. Most egy friss, nagyszabású felmérés eredményei rántják le a leplet: hol sima a gurulás, és hol válik életveszélyes kalanddá a biciklitúra.
Balatoni Bringakörút új szemmel
2024 tavaszán kérdőíves felmérést indított a klub, amelyben bringások értékelték a körút egyes szakaszait útminőség és közlekedésbiztonság szempontjából. A cél kettős volt: egyrészt visszajelzést adni az önkormányzatoknak, másrészt hasznos segítséget nyújtani a tavaszi-nyári bringaszezon előtt. A kérdőívet kétévente tervezik megismételni, így folyamatos visszacsatolást kaphatnak a döntéshozók – és persze a bringások is.
Toplista: hol tekerj örömmel, és hol fogcsikorgatva?
A válaszadók 1-től 10-ig pontozták az útminőséget és a biztonságot – de csak azokat a szakaszokat, ahol ténylegesen jártak az elmúlt 1-2 évben. A számok nem hazudnak: égbekiáltó különbségek vannak a bringaút minősége között – különösen az északi és a déli part között.
A legjobb szakaszok (átlagpontszám alapján):
- Szántód – 7,83
- Balatonföldvár – 7,44
- Balatonszárszó – 7,17
- Aszófő – 7,13
- Balatonőszöd – 7,07
- Balatonkenese – 7,05
- Zamárdi – 7,02
- Balatonszemes – 7,01
- Balatonlelle – 6,84
- Balatonboglár – 6,77
Ezeken a szakaszokon jó a burkolat, biztonságos a közlekedés, és ritkák az úthibák – igazi élmény itt bringázni.
És a legrosszabbak:
- Badacsonyörs – 3,88
- Szigliget – 4,24
- Balatonszepezd – 4,66
- Zánka – 4,78
- Badacsonytomaj – 4,84
- Révfülöp – 4,88
- Badacsonytördemic – 5,07
- Ábrahámhegy – 5,18
- Balatonakali – 5,30
- Badacsony – 5,35
A feketelistás szakaszokon gyakoriak a gyökérfelnyomódások, kátyúk, keskeny sávok és kivilágítatlan szakaszok. A legkeményebb kritikát a Tihany és Balatonfüred közötti rész kapta – nem véletlenül.
Bringa vagy túlélőtúra? – kemény szavak a Tihany–Füred szakaszról
– Teli kátyúval, gyökérfelnyomódásokkal, keskeny, éles kanyarokkal, és még világítás sincs. Gyalogosok, rolleresek, futók, bringások – mindenki egy sávon. Sötétben különösen életveszélyes – írta egy válaszadó.
Egy másik bringás így fogalmazott: – A déli part hibátlan. Az északi parton viszont Tihany kivételével gyalázatos állapotok uralkodnak. 50 centis, repedt bringaút gyökerekkel, mellette meg a sima autóút. Ez így nem oké.
Éles kontraszt: délen bringaparadicsom, északon akadálypálya
A felmérés világosan rámutat: a déli part települései jól állnak – következetes kerékpárút-vezetés, jó burkolat, alacsony forgalmú szakaszok. Az északi part viszont sok helyen következetlen, balesetveszélyes, és az útminőség sem megfelelő. Sok helyütt meredek emelkedők és szűk városi utcák nehezítik a bringás életet.
Van remény?
A Magyar Kerékpárosklub abban bízik, hogy az eredmények ösztönzőleg hatnak majd a településekre, és elindulnak a szükséges fejlesztések. Még azokon a szakaszokon is, amelyek nem önkormányzati kezelésben vannak, égető szükség van például a növényzet karbantartására és az útburkolat javítására. A kérdőív két évente ismétlődik – így a jövőben pontosan nyomon követhető lesz, hol történik valódi előrelépés.