Kik alkotják a hazai borturizmus célcsoportját?(turizmus.com)

A hazai borfesztiválok közönsége jellemzően az 50-65 éves korcsoportból kerül ki, inkább férfi, magas iskolai végzettséggel rendelkezik de feljövőben vannak a 18-29 éves korcsoportba tartozók, akikre szintén alapozhatnak a szervezők a jövőbeli borfesztiválokon- ez derül ki a Magyar Turisztikai ügynökség által megrendelt és a turizmus.com által közölt kutatásból.

A Turizmus Bulletin 2020/3. számában megjelent, „A hazai borfesztiválok közönségének vizsgálata” című tanulmányban Gál Zsombor mutatja be a hazai borturizmus iránt érdeklődő turisták legfontosabb ismérveit és fesztivállátogatási, fogyasztási szokásait.

Magyarországon a borkultúra szerves részét képezik a borfesztiválok, a bor köré épülő tematikus rendezvények. Borfesztivál szinte minden borvidéken van évente legalább egyszer, a népszerűbb borvidékek pedig évente több nagyrendezvénynek is otthont adnak, így Magyarországon évente több mint 200, bor köré épülő fesztivál kerül megrendezésre– olvasható a tanulmányban.

A turisztikai termék prosperáló trendjeiből kiindulva a szerző részletesen tárgyalja a borturizmus sajátosságait, a borturista és a különböző, a borra mint központi motívumként tekintő események (borünnep, szüreti fesztivál stb.) típusait, ezáltal a tanulmány jó támpont lehet a borturizmushoz kapcsolódó alapfogalmak áttekintéséhez is.

A turizmus.com által közölt kutatás a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. által készített felmérés eredményein alapul, amelynek célja a különböző tematikájú fesztiválozók attitűdvizsgálata volt. Az elemzés rámutat arra, hogy a borfesztiválok széles közönséget szólítanak meg, a demográfiai adatok ugyanakkor az 50-65 éves korcsoport, valamint a férfi fogyasztók kismértékű dominanciáját mutatják. Feltörekvő csoport továbbá a magas iskolai végzettséggel rendelkező, 18-29 éves korcsoportba tartozó turisták, akikre szintén alapozhatnak a szervezők a jövőbeli események során. A szerző az eredmények alapján három klaszterbe sorolta a borturistákat: magas státuszú borkedvelő fesztiválozók, fiatal, a borral ismerkedő fesztiválozók, valamint helyi, környéki fesztivállátogató szeniorok.

A tanulmány fontos következtetése, hogy a borfesztiválokon megjelenő turisták nem feltétlenül borszeretők vagy borszakértők, ugyanakkor megfelelő marketingkommunikációval – melyet érdemes a különböző borfesztiválokkal közösen megvalósítani – a bor iránt érzékeny borturistákká alakíthatók.

A kutatási eredmények további részleteit a teljes tanulmány ismerteti, amely itt letölthető.