Keszthelyig megépül az M76-os gyorsforgalmi út folytatása, de Zalaegerszeg kimarad (zaol.hu)

Lázár János építési és közlekedési miniszter keszthelyi Lázárinfó fórumán újabb információk hangzottak el az M76-os gyorsforgalmi út helyzetéről és arról, a kormány továbbra is tervezi-e Zalaegerszeget bekapcsolni az autópálya-hálózatba. Ezzel összefüggésben kért a zaol.hu tájékoztatást az Építési és Közlekedési Minisztériumtól az M76-osról és arról, mikorra várhatják a keszthelyi, illetve zalaegerszegi polgárok, valamint a két városban és a térségében működő cégek, vállalkozások, hogy a gyorsforgalmi úthálózatba bekapcsolódhat városuk.

Zalaegerszeg és Keszthely bekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózatba régi ígéret, az M76-os (egy időben R76-os) projekt részeként korábban megépült már egy kétszer kétsávos szakasz a megyeszékhely keleti határában az alsónemesapáti elágazóig, illetve a Balaton térségében az M7-esig vezető M76-os is elkészült a somogyi megyehatárnál. A két szakasz között viszont, bár a kiviteli tervek rendelkezésre állnak, nem zajlik építkezés, a beruházás leállt.

Lázár János május 9-én Keszthelyen tartott fórumot, ezen szóba került az M76-os sorsa abban a kontextusban, hogy Keszthelyig megépülhet a gyorsforgalmi út. A miniszter a Lázárinfón így fogalmazott: „Ami egészen biztos, hogy Keszthelyig, a város alatti körforgalomig az M76-os és a város közötti pár kilométert megépítjük, azonban a Kis-Balaton veszélyeztetésére nincsen mód”. Az is elhangzott: a zalaegerszegieknek másik megoldást keresnek, hogy bekapcsolják őket az autópálya-hálózatba.

M76-os: nem lesz folytatás?

– Mikor épülhet meg Keszthelyig az M76-os gyorsforgalmi út? Pontosan mely nyomvonalon halad majd a várost és a már meglévő M76-os utat összekötő új szakasz? – kérdezte a portál az Építési és Közlekedési Minisztériumtól. Megérkezettt a válasz:

A jelenlegi gazdasági helyzetben az egyes közútfejlesztési beruházások felfüggesztése, újratervezése vagy elhalasztása elengedhetetlen feladattá vált. A háború okozta gazdasági helyzet, valamint a Magyarországnak járó európai uniós források jogtalan visszatartása miatt számos beruházás áttervezésére, átütemezésére kell reagálnia a költségvetésnek, amely a beruházások, fejlesztések széles körét érinti. Az M76 gyorsforgalmi út építésének folytatása, különösen a kiemelten fontos környezet- és tájvédelmi szempontokra, illetve azok költségvonzataira, jelenleg nem tud megvalósulni. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ennek ellenére elkötelezett abban, hogy Keszthely, Zalaegerszeg és a térség közlekedési rendszerét fejlessze

– közölték.

Mikor épülhet meg Keszthelyig a gyorsforgalmi út?

„Keszthelyt érintően az M76 autóút nyomvonalának Fenékpusztától történő folytatása a tőzeges rész elhagyásával hozzávetőlegesen 4 kilométer hosszban, az eddig külön projektelemként szereplő közel 3 kilométer hosszú Keszthely 2×2 sávos főúti bekötés összehangolásával kerül megtervezésre hozzávetőlegesen 7 kilométer egybefüggő hosszban. A tervezésre vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárás megindítására hamarosan sor kerül”

–  tájékoztatott a minisztérium.

Mi lesz Zalaegerszeggel?

Mint ismert, korábban Lázár János Nagykanizsán arról nyilatkozott, hogy Zalaegerszegről az M7-esig Nagykanizsán át lehetséges a gyorsforgalmi összeköttetés megteremtése. Ennek kapcsán azt kérdezte a zaol.hu az ÉKM-től, hogy továbbra is azzal számol-e a minisztérium, hogy az M76-os helyett az M74-es gyorsforgalmi út lehet a megoldás. S ha igen, ennek kivitelezése mikorra várható és hol tart jelenleg ez utóbbi projekt tervezése?

Ez a valós alternatíva

A tárca válaszából kiderül: Zalaegerszeg vonatkozásában továbbra is valós alternatívának mutatkozik a 74-es főút négynyomúsítása Zalaegerszeg és Nagykanizsa között, tekintettel a nyomvonal műszaki, gazdasági, környezeti és domborzati adottságaira. A „74. számú főút, Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti szakasz négynyomúsítás” projekt 2023 tavaszán környezetvédelmi engedélyt kapott, valamint ezzel együtt a tanulmányterv is véglegesedett. Várhatóan 2026-ban folytatódhatnak az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére vonatkozó előkészítési feladatok. A tervezési feladat átfutási ideje hozzávetőlegesen 36 hónapot vesz igénybe, derül ki a minisztérium zaol.hu-nak adott válaszból.

Térségbeli fejlesztések

A térségbeli fejlesztések megvalósítása – az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény előírásai alapján – csak vonatkozó új kormánydöntések alapján lehetséges. Ennek keretében a 2035. december 31-ig tartó programozási időszakra szóló keretprogramot is a kormány fogadja el. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a tárgyi fejlesztéseket (71 sz. főút Keszthely 2×2 sávos bekötése, valamint a 74 sz. főút négynyomúsítása Zalaegerszeg és Nagykanizsa között) támogatja, tekintettel arra, hogy az közvetlenül is hozzájárul

  • a gazdaság élénkítéséhez,
  • további beruházások ösztönzéséhez
  • és új munkahelyek teremtéséhez a térségben.