Így működtetik a mentésirányítást a balatoni vízimentők (vizimentok.hu)

A balatoni vízimentések koordinálását, legyen az ember mentése vagy műszaki mentés, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata Mentésirányítási Központja végzi, amely a balatonakarattyai Honvéd Üdülőben kapott helyet. A Központban nyári időszakban 24 órában dolgozik egy szolgálatvezető, akinek a munkáját egy diszpécser egészíti ki reggeltől estig. 

 

A szolgálatvezető és a diszpécser koordinálja a strandi vízimentőket, a mélyvízi mentést végző hajók legénységét, a búvárszolgálatot és a sürgősségi betegellátást végző egészségügyi személyzetet. A mentésirányítási rendszert maga a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata  alakította ki az elmúlt bő két évtizedben azért, hogy minél gyorsabban és hatékonyan tudjanak segíteni – olvasható a szervezet honlapján.

A hivatalos nevén Magyar Honvédség Rekreációs, Kiképzési és Konferencia Központban található épületben a reggeli műszakváltáskor a szolgálatvezető többek közt átnézi az aznapi időjárás előrejelzést, frissíti és átnézi a hajósoknak szóló hirdetményeket, várható rendezvényeket. Több számítógépet, rádiókészüléket, mobiltelefont és különböző szoftvereket használnak és hangolnak össze munka közben a diszpécserekkel.

A strandokon dolgozó vízimentőknek be kell jelentkezniük, amikor megkezdik a szolgálatukat. Ez a Balaton három medencéjében, meghatározott sorrendben rádión keresztül történik, attól függően, hogy hány órakor nyitnak a strandok. A nem balatoni strandokon szolgálatot teljesítők (például a Hévízi Strandfürdőben, vagy soproni strandokon dolgozók) telefonon jelentkeznek be és számolnak be arról, hogy a felszerelésük rendben van-e, vagy pótlásra, javításra szorulnak. A mentőhajók vezetői is jelentkeznek a Központnál, mikor megkezdik szolgálatukat. Mindannyiukkal a mentésirányítási központban dolgozó diszpécser kommunikál.

A strandi vízimentők saját rádiós csatornánkon jelzik, ha olyan sérülés történik a strandjukon, amihez magasabb szintű ellátás szükséges, a megfelelő egységet a Központ riasztja a helyszínre. Illetve a vízimentők azt is mondják, ha vízből mentésbe kezdenek, így a Központ a legközelebbi mentőhajót küldi segítségül. Amennyiben nem lassítja, veszélyezteti a mentést (például, ha kettő, vagy több vízimentő dolgozik az egyik strandon), a vízimentők folyamatosan kommunikálnak az esetről a Központtal, hiszen a mentés rögzítése, dokumentálása is nagyon fontos feladat.

A Központban dolgozó kollégák tartják a kapcsolatot a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitánysággal, az Országos Mentőszolgálattal, az Országos Meteorológiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriumával, illetve szükség esetén az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal. A Siófoki Obszervatórium külön felületet biztosít számukra, ahol összesítve láthatják a jelenlegi és várható időjárási körülményeket. Ha változik a viharjelzés, azt a diszpécser beolvassa rádión az érintett strandok vízimentőinek, illetve a 22-es és 28-as VHF információs csatornán is a hajósoknak. Nekik egyéb információkat is biztosítanak ezen a két csatornán, meteorológiai előrejelzéseket olvasnak be, valamint hajózási információkat is napi három alkalommal (például, ha egy rendezvény miatt lezárnak a vízen területeket).

Vészhelyzet esetére kialakításra került a Balatrönk 2 rendszeren egy rádiós segély csatorna, amit általában vitorlásversenyeken szoktak használni a Balatonon. Minden ezen a csatornán leadott segélykérés is automatikusan befut a Mentésirányítási Központba.

A Mentésirányítást a riasztási számukon (+36 30 3 83 83 83), a BalatonHelp okostelefon applikáción keresztül vagy a hajósok által használt 16-os segélykérő csatornán keresztül lehet elérni. A Balatonon strandolóknak, sportolóknak azt ajánlják, hogy töltsék le a BalatonHelp applikációt, mert ezen keresztül tudnak a leggyorsabban segítséget kérni. Amennyiben a BalatonHelppel riasztanak, a szolgálatvezető látja a segítséget kérő GPS koordinátáit a monitoron és a telefonszámot is, amiről érkezett a segélykérés, így azonnal hívja is a bajbajutottat. Műszaki mentést is a leghasznosabb BalatonHelpen keresztül kérni.