Hidroplán szállt le a Balatonra

Hajózási kísérlet és hidroplános gyakorlórepülés keltette fel sokak érdeklődését a Balatonon Fonyód térségében augusztus 20-án. Egy Cessna 206-os kétéltű hidroplán szállt le többször is a vízre, hogy aztán végül összecsatlakozzon egy közelben horgonyzó hajóval. A szervezők célja annak bizonyítása volt, hogy az egykor élénk vízi repülő forgalom ma is kivitelezhető lenne a Balatonon és ez számos, akár turisztikai, rendészeti és katasztrófavédelmi területeken is új lehetőségeket nyitna meg. Az összecsatlakozás is sikeres volt, így a jövőben új lehetőségek nyílhatnak a balatoni élmenykínálatban is – a Somogy TV tudósítása szerint, amely a gyakorlórepülésről a Facebook oldalán megnézhető felvételt is készített.

 

Tavaly az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség közgyűlése foglalkozott a témával. Erről beszámolva ezt írtuk:

Hidroplán a Balatonra?

Somogyi-Tóth Dániel az Aeroexpress Group képviseletében a közgyűlés számára tartott előadásában elmondta, egyik célkitűzésük a hazai vízirepülés újraindítása. Egy svájci-magyar befektetőnek köszönhetően tudtak vásárolni egy hidroplánt. Ezzel tavaly tesztrepüléseket végezve a Dunán és a Balatonon közreműködtek abban is, hogy a hatóságok megalkossák a vízirepüléshez hiányzó jogszabályokat. A gépük 4 utas szállítására alkalmas egy vagy két pilóta mellett, és 300-1600 méter a fel-, illetve leszállásához szükséges távolság a vízen (ez az időjárástól, tankoltságtól és az utasszámtól függ).

– Olyan helyeken lehet hidroplán, ahol a helyi közösség, önkormányzat ezt támogatja – emelte ki, a megszületett jogszabályra is hivatkozva az előadó. Mint kifejtette, a vízirepülés iránt nagy az érdeklődés. Nem nagyobb a környezetszennyezése, mint egy 20 lóerő alatti motorcsónaknak. A zajhatása pedig nem nagyobb egy sportrepülőnél. Akkora, mint egy sétarepülőé, ami már amúgy is többfelé van a Balaton környékén – írta körül.

A vállalkozás elképzelései szerint a hidroplán nem távoli településekről szállítana a régióba utasokat. Helyi attrakcióként, látványosságként üzemelne főként ősztől tavaszig, vagyis a főszezonon kívül, és a nyugati medencében, ahol jóval kevesebb a hajó a vízen. Amennyiben a tó közepén száll le és fel a gép, akkor a zajhatás egyáltalán nem terheli a településeket – állította Somogyi-Tóth Dániel. Az Aeroexpress szeretné, ha akadna tóparti önkormányzat, amely partnere lenne a tervei megvalósításában, és a BSZ is támogató ajánlást fogalmazna meg. Máris 5-6 jelentkező van, aki kipróbálná a vízirepülést – mondta az előadó.

Hebling Zsolt, Alsóörs polgármestere elmondta, hogy a tavaly náluk zajlott tesztrepülések miatt nagyon sok panasz érkezett hozzá, „szinte zengett a hegyoldal”, ami távolabbi településeken is hallható volt. Somogyi-Tóth Dániel hangsúlyozta, hogy a tesztrepülések során folyamatosan le és felszálltak, és partközelben, ami nem összehasonlítható terhelés egy-egy repüléssel, és parttól távolabbi landolással.

A polgármesterek és a résztvevők megköszönték a tájékoztatást, és megfogalmaztak egy-két aggályt. Például, hogy a vízen nagyon is terjed a hang, már így is eléggé terhelt a térség, vagy hogy nem biztos, hogy ilyen attrakció kell egy családias üdülőövezetbe. Van aki számára vonzó lehet az újfajta lehetőség, látványosság, attrakció. A kérdés még nyitott, bevállal-e a szövetség esetleg egy próbaidőszakot, vagy lesz-e tóparti önkormányzat, amelyik bevállalja a vízirepülés újra indításának támogatását (ami biztos, hogy érinteni fogja a szomszédos településeit is). Kérdés az is, hogy az egy darab hidroplánból mennyi lesz, ha beindul az új szolgáltatás.