Ezek voltak a hetvenes-nyolcvanas évek menő diszkóhajói a Balatonon (origo.hu)

A Kádár-diktatúra kiemelt szórakozási lehetőségét kínálták a magyar tengernél a diszkóhajók, amelyek a balatoni nyarak elválaszthatatlan részei voltak – írja az origo.hu.

Ma már igazi kulthelyeknek számítanak, amelyekhez szép emlékek, sok száz buli, áttáncolt éjszakák, az első találkozás az alkohollal, az UV-lámpával, és a kissé kezdetleges, ám fülsiketítő hangtechnikával, amitől csak másnap délután tért vissza az ott szórakozók hallása. Az egykori balatoni nyarak éjszakai diszkójáratainak esetlen, színes villanykörtés bája azóta már régen átadta a helyét a profi hangosítással és minőségi világítással felszerelt bulihajók kiszámított professzionalitásának. Cikkünkben olyan ismert diszkóhajókat mutatunk be, amelyek a kommunista diktatúra idején egyet jelentettek a Balatonnal, a nyárral és a szórakozással.

Helka: a Balaton legrégebbi hajója
Ha a hajók készítésének időrendjében haladunk, akkor az első meghatározó diszkójárat a Helka volt, amely testvérhajójával, a Kelénnel együtt vas hajótestre, fa felépítménnyel a Balatonfüredi Hajógyárban épült, és 1891. június 28-án került vízre, mint gőzhajó. A többszöri átépítés ellenére máig megőrizte 19. század végi külsejét.

A hajó felső fedélzete nyitott, a tatfedélzetén és a felépítmény tetején két kisebb nyitott utastér helyezkedik el. A hajótest pedig egy nagy, zárt, körpamlagos utastermet is magába foglal. A hajó legnagyobb hossza 35,22 méter, legnagyobb szélessége 5,28 méter, befogadóképessége 120 utas, a főgép teljesítménye 220 kW.

A cikk folytatása itt elolvasható.