Egyre népszerűbbek a különböző elektromos meghajtású járművek, a KRESZ szabályozása azonban számos kérdést felvet ezek használatával kapcsolatban. Tavaly a balatonfüredi önkormányzat, idén a tihanyi testület döntött úgy, hogy bizonyos közterületeken megtiltja az elektromos vagy más gépi meghajtású, önegyensúlyozó járművek közlekedését. A nemritkán 30–40 kilométer per órás haladásra is képes járművek nemcsak veszélyesek, de a közlekedési szabályaik sem tisztázottak.
A KRESZ jelenlegi meghatározása nem alkalmas az utóbbi években megjelent közlekedési eszközök – például elektromos roller, segway, hoverboard – szabályozására, mert ezt az új típusú hajtásmódot szinte lehetetlen besorolni a többi közé – hangsúlyozta a veol.hu kérdésére Gulyás Péter, az ATI ügyvezetője.
Hozzátette, az elektromos kerékpárok megjelenése után rövidesen bekerült a jogszabályba, hogy az is kerékpárnak minősül, amelynél legfeljebb 300 watt teljesítményű motor segíti a hajtást. A szakember szerint ebbe a teljesítményhatárba a segway vagy a hoverboard beletartozhat, az elektromos roller viszont jellemzően nagyobb teljesítményű.
A másik probléma a meghatározással, hogy ezeknél az eszközöknél valóban csak segíti a hajtást a motor, vagy kizárólag annak működtetésével mozog a jármű. A jelenleg hatályos KRESZ szerint az elektromos rollerek többségét a segédmotoros kerékpárokhoz kellene sorolni, ebben az esetben viszont a vezetésükhöz jogosítványra és biztosításra lenne szükség – világított rá a helyzet fonákjára az ügyvezető.
Gulyás Péter szerint az egyes járműkategóriák pontos meghatározását kellene megtennie a törvényhozónak, ahogy az annak idején a mopedautók megjelenése után történt. Úgy vélte, a kerékpárra vonatkozó kategóriába kellene beilleszteni ezeket az elektromos hajtású járműveket, pontosan nevesítve azokat. Miután az elektromos rollerek között is óriási különbségek vannak, a szabályokat például a kerékátmérő vagy a beépített motor teljesítménye alapján lehetne pontosítani. Megjegyezte, a jogszabály-módosítás mellett pedig a KRESZ ellen vétőkkel szembeni határozott hatósági fellépés javíthatná a közlekedésbiztonságot.
A szabályozás kérdése pedig sürgetővé válik, mert egyre különbözőbb, és mind erősebb járművek kerülnek a forgalomba – írja a veol.hu.