Csodálatos freskók ékesítik a Tihanyi Apátsági templomot (likebalaton.hu)

Ha valaha jártál már a Tihanyi Apátsági templomban, biztosan elbűvölt a freskók és festmények gazdagsága. Ez a barokk művészeti remekmű nemcsak vallási központ, hanem igazi művészeti kincs is. Nézzük meg részletesebben, hogy milyen festmények és freskók díszítik a templom belső terét, kik voltak az alkotók, milyen festékeket használtak, és hogyan alkalmazták a színeket – írja a likebalaton.hu.

A Tihanyi Apátsági templomban található freskók és festmények a barokk művészet csodálatos példái, amelyeket neves mesterek készítettek. Ezek az alkotások nemcsak vizuálisan lenyűgözőek, hanem a korabeli festészeti technikák magas szintű ismeretét és alkalmazását is bemutatják. Ha legközelebb Tihanyban jársz, érdemes időt szánni a templom művészeti kincseinek megcsodálására, hiszen ezek az alkotások valóban egyedülállóak és értékesek a magyar és az európai művészettörténet szempontjából.

A Tihanyi Apátságot 1055-ben alapította I. András király, de a templom belső terét a 18. században alakították át barokk stílusban. Az átalakítás célja az volt, hogy a templom belső tere gazdagabbá, díszesebbé váljon, és jobban kifejezze a kor vallási és művészeti ízlését. A barokk stílus jellegzetességei, mint a pompa, a mozgalmasság és a teatralitás, tökéletesen érvényesülnek a templom belsőjében.

A templom freskóinak és festményeinek alkotói között olyan neves művészeket találunk, mint Franz Anton Maulbertsch és Johann Ignaz Cimbal. Franz Anton Maulbertsch, a XVIII. századi osztrák barokk festészet egyik legjelentősebb alakja, számos freskót készített a templomban, különösen a kupolafreskókat. Johann Ignaz Cimbal szintén fontos szerepet vállalt a templom belső dekorációjában, bibliai jeleneteket és szenteket ábrázoló freskókat festett. A főoltár barokk díszítését és a főoltárképet Franz Anton Sigrist tervezte. A szobrászati munkák jelentős részét Stulhoff Sebestyén osztrák mester készítette, aki 1754-től 25 éven át dolgozott az apátságnak.

A főoltár képe az apátság védőszentjének, Szent Ányos püspöknek megdicsőülését ábrázolja. Az oltárkép alsó részén a festő megörökítette a tihanyi templomot és annak környékét. Az eredeti oltárkép száz év alatt nagyon rossz állapotba került, ezért 1822-ben Novák János soproni festő új képet készített helyette. A ma látható kép az eredeti, ismeretlen festő művének másolata, kompozíciójában és színvilágában a XVIII. században elterjedt szentek megdicsőülésének típusát követi.

A teljes cikk itt elolvasható.