BSZ: hidroplán, szúnyogirtás, alternatív közlekedési lehetőségek

Idén a csapadékos időjárás miatt már a harmadik légi biológiai szúnyoggyérítésre van szükség, ami jelenleg zajlik – hangzott el az új tagokkal bővülő Balatoni Szövetség (BSZ) szerdai közgyűlésén Nagyvázsonyban. Miután egy új jogszabály lehetővé tette a hidroplános repülést, bemutatkozott az Aeroexpress, amely meg is valósítaná ezt Balatonon – ha az önkormányzatok támogatják.

Lombár Gábor, az üdülőrégió önkormányzatait tömörítő szövetség elnöke a felújított nagyvázsonyi várban tartott közgyűlésen beszámolt arról, hogy az elmúlt csapadékos hetek jót tettek a Balaton vízállásának. Nagy szükség volt erre a tavalyi aszályos év után, azonban emiatt a tavalyinál több szúnyogirtásra lesz szükség, és ez többe is fog kerülni – tette hozzá. Az első, és a mostani légi biológiai gyérítés költségeit a térség önkormányzatai állják, a másodikra a katasztrófavédelem által koordinált beavatkozások keretében került sor.

 

Tagfelvétel

A BSZ közgyűlése egyhangúlag elfogadta Pécsely és Szentbékkálla jelentkezését, így két újabb taggal bővült a szövetség taglétszáma. (Legutóbb 2021 végén csatlakozott a BSZ-hez Veszprém és Tab.)

 

A szövetség idei rendezvényei

Szó esett a szövetség hagyományos rendezvényeiről is, amelyek idén folytatódnak.

  • Az Év Balatoni Háza 2022 díjpályázat eredményhirdetése márciusban megtörtént Balatonakarattyán.
  • Az Első Hajó Fogadása április elején zajlott Balatonfüreden.
  • Idén lesz a XX. Balatoni Borok Versenye. A BSZ az EKF programsorozathoz csatlakozva készül megrendezni a hat balatoni borvidéket lefedő versenyt az Agrárminisztérium, a Balatoni Borrégió tanácsa és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatásával, melynek bírálatára 2023. május 24-én, Balatonfüreden kerül sor. Az ünnepélyes eredményhirdetés Veszprémben, a Megyeháza dísztermében lesz 2023. június 14-én.
  • A 2022. évi Balaton-díjak átadására Siófokon kerül sor 2023. május 27-én.
  • A Kék Hullám Zászló strandminősítés idén 19. alkalommal kerül megszervezésre, az ünnepélyes eredményhirdetés július elején várható.

A VEB2023 EKF program támogatásával 2022-ben megrendezésre került a Balaton Szalon képzőművészeti tárlat, mely idén is megkapta a szükséges támogatást, így a balatoni képzőművészek újra bemutatkozhatnak majd a kiállításon.

A BSZ vezetősége és a helyi polgármester a nagyvázsonyi vár dísztermében (Fotó: HírBalaton)

Kitüntetés

A közgyűlés gratulált Fábry Szabolcs, Nagyvázsony polgármestere márciusban kapott Magyar arany érdemkereszt kitüntetéséhez, amit eredményes településvezetői munkájáért, a magyar hagyományok és kultúra ápolásáért, valamint a falusi állattartó gazdálkodás népszerűsítéséért vehetett át dr. Navracsics Tibor minisztertől.

 

E-buszok és lovasfogatok

Fábry Szabolcs előadásában az alternatív közlekedési lehetőségekről beszélt, feltéve a kérdést, hogy normális-e a magyar gyakorlat, amelyben a védett természeti és teremtett értékeink „szájába” lehet parkolni. Rámutatott, hogy túlzsúfolt helyszíneink vannak a Balatonon is, amiket kocsik helyett meg lehetne közelíteni e-buszokkal és lovasfogatokkal, csökkentve a terhelést, kialakítva egy más atmoszférát, növelve a turisztikai attrakciót. Kiemelte, hogy bejárta Nagyvázsonytól, a Káli-medencéig és Csiszta-fürdőig az utakat, amelyek lovaskocsivak járhatóak. Hangsúlyozta, hogy ma Nyugat- és Közép Európában is nagyobb tisztelete van a lónak, mint Magyarországon. „Felejtsük el, hogy lovasnemzet vagyunk!- fogalmazott.

 

Hidroplán a Balatonra?

Somogyi-Tóth Dániel az Aeroexpress Group képviseletében a közgyúlés számára tartott előadásában elmondta, egyik célkitűzésük a hazai vízirepülés újraindítása. Egy svájci-magyar befektetőnek köszönhetően tudtak vásárolni egy hidroplánt. Ezzel tavaly tesztrepüléseket végezve a Dunán és a Balatonon közreműködtek abban is, hogy a hatóságok megalkossák a vízirepüléshez hiányzó jogszabályokat. A gépük 4 utas szállítására alkalmas egy vagy két pilóta mellett, és 300-1600 méter a fel-, illetve leszállásához szükséges távolság a vízen (ez az időjárástól, tankoltságtól és az utasszámtól függ).

– Olyan helyeken lehet hidroplán, ahol a helyi közösség, önkormányzat ezt támogatja – emelte ki, a megszületett jogszabályra is hivatkozva az előadó. Mint kifejtette, a vízirepülés iránt nagy az érdeklődés. Nem nagyobb a környezetszennyezése, mint egy 20 lóerő alatti motorcsónaknak. A zajhatása pedig nem nagyobb egy sportrepülőnél. Akkora, mint egy sétarepülőé, ami már amúgy is többfelé van a Balaton környékén – írta körül.

A válalkozás elképzelései szerint a hidroplán nem távoli településekről szállítana a régióba utasokat. Helyi attrakcióként, látványosságként üzemelne főként ősztől tavaszig, vagyis a főszezonon kívül, és a nyugati medencében, ahol jóval kevesebb a hajó a vízen. Amennyiben a tó közepén száll le és fel a gép, akkor a zajhatás egyáltalán nem terheli a településeket – állította Somogyi-Tóth Dániel. Az Aeroexpress szeretné, ha akadna tóparti önkormányzat, amely partnere lenne a tervei megvalósításában, és a BSZ is támogató ajánlást fogalmazna meg. Máris 5-6 jelentkező van, aki kipróbálná a vízirepülést – mondta az előadó.

Hebling Zsolt, Alsóörs polgármestere elmondta, hogy a tavaly náluk zajlott tesztrepülések miatt nagyon sok panasz érkezett hozzá, „szinte zengett a hegyoldal”, ami távolabbi településeken is hallható volt. Somogyi-Tóth Dániel hangsúlyozta, hogy a tesztrepülések során folyamatosan le és felszálltak, és partközelben, ami nem összehasonlítható terhelés egy-egy repüléssel, és parttól távolabbi landolással.

A polgármesterek és a résztvevők megköszönték a tájékoztatást, és megfogalmaztak egy-két aggályt. Például, hogy a vízen nagyon is terjed a hang, már így is eléggé terhelt a térség, vagy hogy nem biztos, hogy ilyen attrakció kell egy családias üdülőövezetbe. Van aki számára vonzó lehet az újfajta lehetőség, látványosság, attrakció. A kérdés még nyitott, bevállal-e a szövetség esetleg egy próbaidőszakot, vagy lesz-e tóparti önkormányzat, amelyik bevállalja a vízirepülés újra indításának támogatását (ami biztos, hogy érinteni fogja a szomszédos településeit is). Kérdés az is, hogy az egy darab hidroplánból mennyi lesz, ha beindul az új szolgáltatás.