Autóritkaságok sora a dörgicsei múzeumban (HVG)

A dörgicsei múzeumban összesen 130 kiváló állapotú jármű sorakozik egymás mellett. A világhírű szülész-nőgyógyász, Kaáli Nagy Géza több évtized alatt összegyűjtött négykerekűit a több milliárd forintból létrehozott Kaáli Autó-Motor Múzeumban lehet megtekinteni, előzetes regisztrációt követően. 

A gyűjtemény egyik legrégibb négykerekűje egy 1914-es évjáratú F.N. Model 1950, melyhez hasonlóban ölték meg Ferenc Ferdinándot az első világháborút kirobbantó szarajevói merényletben – írja a HVG.  A Belgiumban gyártott autó típusjelzése a soros négyhengeres motor lökettérfogatára utal. A 18 lóerős teljesítményű, acetilénlámpás, szélvédő nélküli kocsiból néhány száz darab készült.

Az 1949-ben készült Vauxhall Veloxot 1959-ben vásárolta meg Kaáli professzor édesapja. A család sok emlékezetes kiránduláson vett részt ezzel az autóval, majd pedig a professzor ezen az autón tanult meg vezetni. A 2,3 literes soros hathengeres motor 54 lóereje nem hangzik soknak, azonban gyorsan hozzá kell tennünk, hogy ehhez a teljesítményhez alig 1 tonnás tömeg társul.

A múzeum különlegessége még a Fiat Special F3, melyben egy mindössze 500 köbcentiméteres motor található, mely egy négyfokozatú kéziváltón keresztül hajtja meg a hátsó kerekeket. Ez a konkrét autó 1952-ben készült Belgiumban, majd pedig 2003 és 2007 között 1700 órányi munkával restaurálták.

A második világháborút követően a német autóipar romokban hevert. A Kelet-Németországhoz tartozó Zwickauban az egykori Audi gyárban 1949-ben indult meg az állami autógyártás, itt készült a háború előtti DKW Meisterklasséra épülő IFA F8 is. 1957-ig valamivel több, mint 26 ezer ilyen modell készült limuzin, kombi, kabrió és kabrió-limuzin változatokban. A dörgicsén kiállított példány 1955-ben készült, 684 köbcentiméteres kéthengeres motorja 20 lóerős teljesítményű, a végsebesség 90 km/h magasságában alakul.

Az 1961 és 1973 között mintegy 40 ezer példányban gyártott Volvo P1800-nak többek közt az Angyal című tévésorozat hozta meg a hírnevet, melyben a Roger Moore által alakított Simon Templar vezetett hasonló autót. Egy ilyen autó tartja a legtöbb kilométert futott kocsi világrekordját: az 1966-os példány már jóval túl van az 5 milliomodik kilométeren. A magyar múzeumban kiállított 1963-as P1800S-ben viszont messze nincs ilyen sok kilométer.

A múzeum főépülete melletti Kaáli Amerikai Emlékházat egykori amerikai otthona bútoraival rendezte be a professzor, aki egykor az USA-ban vásárolt Jaguar XJS-ét is itt helyezte el. Az 1989-ben gyártott sportautó 5,3 literes V12-es motorja 264 lóerős teljesítményt ad le, ami 233 km/h végsebesség elérését teszi lehetővé.

Külön épületben sorakoznak a szocialista és egyéb gyártmányú autók, így többek közt egy 1966-os Wartburg 312, egy 1971-es Zsiguli, egy 1972-es Zastava 750 és egy 1977-es Volga M24 is megtekinthető Dörgicsén.