A Kékszalagra készülő csodakatamarán a Balatonba borult (origo.hu)

Egy Extreme 40-es katamarán, rajta a 21-szeres magyar bajnok, olimpikon, profi vitorlázó Czégai Péter és a Balatoni Turizmus Szövetség elnöke (szintén profi vitorlázó) Hoffman Henrik, akik éppen a Kékszalagra készültek, amikor a hétfői edzésen felborultak. Senki nem sérült meg komolyan, és a drága felszerelés is csak minimális kárt szenvedett. A Csopak és Balatonfüred közötti éles helyzetben a mentők kiválóan teljesítettek a Kékszalag előtt 3 nappal, a csapat pedig fontos tanulsággal gazdagodott.  

Bagyó Sándor a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője elmondta, hogy bár egy ilyen karbon katamarán nagyon könnyű, a borulás utáni visszaállítás annál bonyolultabb. Ideális esetben 3 motorcsónak kell a talpra állításhoz. Egy, hogy megfelelő irányba tartsa a lebegő hajót, egy, amelyik ellen húz és egy, amelyik rendelkezik akkor erővel, hogy képes az óriási vitorlafelületet kiemelni a vízből.

A borulásban biztosan volt szerepe némi túlvállalásnak, azonban a csapat higgadt reakciója, a védőfelszerelés megléte és a gyorsan érkezett professzionális segítség kritikusan fontos volt abból a szempontból, hogy a bajból ne legyen még nagyobb probléma.

Hoffmann Henrik elmondta, a katamarán neve, a már korábban is sikeres vitorlás csapat nevét viszi tovább: Jedi Business. A Star Wars jelenet annyira megmaradt a csapat tagjaiban, hogy úgy érezték, ez kell a hajó oldalára, hiszen híven fejezi ki a vitorlázás legénységének szellemiségét. Félelem nélkül, de alázattal szembeszállni a természet legyőzhetetlen erejével, ez valami olyasmi, ami nagyon közel áll a Balatonon és a tengeren is sikeres csapat filozófiájához. A hajó legénységének amatőr, de nagy tapasztalattal bíró fix tagja Hoffmann Henrik gyerekkora óta a víz mellett tölti minden szabadidejét és évtizedek óta vitorlázik. A kormányos Czégai Péter nagy név a sportágban, bajnoki címeit számos hajóosztályból szerezte, tudását, higgadtságát és győzelmi potenciálját mindenki elismeri a vitorlázásban. Ahogy szinte mindenki, ő is egytestű hajóval szerezte legtöbb érmét, de az utóbbi években már katamaránnal (kéttestű, rendkívül gyors hajó) is indul versenyeken, és ahogy mindenki a magyar vizeken, ő is még csak tanulónak számít ebben a műfajban.

Mindezt őszintén bevallja, sőt azt is, hogy az Extreme 40-es típus egy olyan különlegesen gyors, robbanékony hajótípus, ahol a borulás szinte bele van írva az edzésprogramba. Másképp nem lehet megismerni a hajót, nem lehet kiismerni a határokat. Enélkül pedig nem lehet győzni. Ők pedig győzni akarnak. Mert vérében van a versenyszellem. Pont ezért hozták be ezt a vitorlázásban fiatalnak számító típust.

Mit tud egy Extreme 40-es katamarán?
Maga hajótípus mindössze 13 éves. 2005-ben fejlesztették ki az olimpia hajóosztály, Tornado katamarán mintájára. Gyakorlatilag annyi volt a cél, hogy legyen egy ugyanolyan hajó, mint a Tornado, de legyen kétszer nagyobb minden tekintetben, és ha lehet, legyen még gyorsabb. Az eredmény? Egy olyan rendkívül masszív és egyben könnyű, hatalmas vitorlázattal rendelkező katamarán, amely képes a 30 csomós (55 km/óra) sebességre. A tervező Yves Loday, mindössze ennyit kért: „Fiúk ez a szénszálas hajó nagyon erős, de azért az óceánt ne keljétek át vele!” 2006-ban már a legnagyobb földkerülő verseny betétfutamaként debütált a hajóra kitalált versenysorozat.”

A borulásról fotókat is közlő cikk folytatása itt olvasható.