A Kékszalag legeredményesebb hajója a Balaton második legrégebbi vitorlása (hunsail.hu)

A Kékszalag legeredményesebb hajója. 1940 és 1989 között hétszer volt a leggyorsabb a tókerülőn. A Balaton második legöregebb vitorlása, 1910-ben épült Hamburgban, W. von Hecht műhelyében, Tramontana II. néven. 8mR yacht, osztályának egyetlen képviselője idehaza. 1907 és 2008 között körülbelül 500 8mR épült, ebből 177 fut ma is még a világban. Az osztályjelzés félrevezető: nem nyolc, hanem 12.95 méter hosszú, 2.23 méter széles, az árbóc hossza a fedélzet felett 17.9 méter.

A hajót legendák ölelik körbe:  például hogy Horthy Miklós jachtja volt valamikor (aztán kiderült, ez nem igaz, az építtető első tulajdonos, Karl Buquoy von Longueval gróf egy másik, előző hajója, a 19. század végén épült ugyancsak Tramontana nevezetű, 1905-ben indult egy versenyen, és akkor kormányozta az ifjú tengerésztiszt, Horthy), a hajó történetét, Balatonra kerülését számtalan változatban mesélték az öregek. A nehézséget az okozta, hogy Buquoy gróf két Tramontanát is építtetett, és az ezekről szóló történetek az évtizedek alatt összekeveredtek. A hajóregiszterek, korabeli újságcikkek sem mindig segítettek a teljes igazság kiderítésében – – írja a hunsail.hu.

A hajó sorsa  összekapcsolódott különböző hölgyekével . Az építtető halála után Gisela Haas von Teichen bárónő tulajdonába került a Tramontana II. (ő a mi „Tramink”, ezentúl Tramontana néven emlegetjük), majd nászajándék formájában került a Balatonra. Egy fontos dokumentum az 1913. augusztus 19-én megjelent Budapesti Hírlap, amelyben a versenyeredmények között gróf Széchenyi Imréné, született gróf Andrássy Mária a hajó tulajdonosa. 1919 és 1925 között gróf Somssich Lászlóné született gróf Széchenyi Mária nevén fut a vitorlás, amelyet 1926-ban vásárol meg Gordon Róbert. És itt kerül képbe egy újabb hölgy, az új tulajdonos leánya, Kultsár Istvánné Gordon Evelyn, az ő kormányzásával két Kékszalagon, 1940-ben és 1942-ben is győzött a Tramontana. Nem véletlen tehát, hogy ő a névadója a Kékszalag legeredményesebb női kormányosa számára alapított örökös vándordíjnak.

Gordonék 1945-ig örülhettek a hajónak, amelynek a háború alatti és utáni sorsa még kutatásra vár. Egy biztos: 1950-től egészen 1997-ig a Bp. Építők S.C. a tulajdonos, ez a korszak is kifejezetten sikeres, 1963 és 1989 között öt Kékszalagot nyernek, Vályi Pál, Bucsy Balázs, kétszer Lovas József, majd Gömöry Pál irányításával. 1997-től új korszak kezdődött, immár a Tramontana Alapítvány a tulajdonos, ennek az időszaknak a legnagyobb sikere a teljes, korhű felújítás volt, amely 2010-ben fejeződött be – de a fejlesztés azóta sem állt le.A hajó pedig idén is rajthoz áll az 53. Kékszalagon!