A balatoni vitorlássport kibontakozása az 1880-as évekre tehető, de már az előzményeket a keszthelyi Festeticseknél megtaláljuk. Festetics Pál gróf a 18. század közepén – hollandiai és itáliai – hajóépítő mesterekkel készíttette el első vitorlás szállítóhajóit, majd a sort Festetics György folytatta a Pali, a Fecske, a Juditta és Stella hajók elkészíttetésével – írja a sonline.hu.
A legismertebb vitorlás a nagytestű Phoenix volt, amely egy korabeli leírás szerint: „oly sebesen ment vitorlája által igen kicsiny kedvező szél mellett is, hogy a más bennünket követő, s velünk együtt kiindult hajók, bár minden erőlködéssel eredzettek is utánunk, hátramaradni kéntelenítettek.”
A reformkor idején Széchenyi István volt, aki Himfy névvel vitorlással rendelkezett, erről egy korabeli, 1847-ből származó levél is tanúskodik: „… erős keleti széllel 3 óra alatt értük el Boglárt, innen 3 óra alatt Keszthelyt. Ezután is tettünk még több kisebb utazást az egész környék nagy csodálkozására, s úgy találtuk, hogy a Himfy gondos kezelővel igen használható vízijármű. Igaz azonban, hogy kicsit nehézkes, és ezért az a véleményem, hogy az új hajót 27 láb hosszúra, 6 láb 10 hüvelyk szélesre, 3 láb 3 hüvelyk magasra kell méretezni és állítom, hogy ezáltal kitűnő vitorlahordozó hajót kaphatunk…” – írta a Kisfaludy gőzös első parancsnoka, Haentjens kapitány, a Himfy készítője.
Az 1880-as években viszont, az angol főkonzulnak, Andley Goslingnak köszönhetjük, hogy Királynő nevű hajóját a tóra hozatva, elterjesztette a vitorlássportot. Hatására a magyar arisztokraták nagytestű vitorláshajókat építtettek a füredi hajógyárban. Így került a vízre Mariska, Királynő és a Herczegnő, akik már 1882-ben meg is mérettették magukat az első versenyen. Az első tavi vitorlázó egylet 1884-ben Füreden alakult meg, mely első nagyobb szabású versenyét 1885 nyarán tartotta. A tagok száma a 19. század végére már elérte a 100 főt. Egyre többen űzték az elegáns vitorlássportot, ezáltal kiemelt eseménynek számított, amikor Stefánia főhercegnő a tóhoz látogatott és ezen alkalomból neves regattát szerveztek. Az egylet fel is vette Stefánia nevét, majd később Királyi Yacht Clubként működött, de ekkor már Balatonfüred felzárkózott Almádi, Siófok és Földvár is, mindegyik településen kiépültek a vitorláskikötők is.
A teljes cikk itt elolvasható.