Rég volt az idei nyárhoz hasonló vásárlói roham, kiváltképp a hétvégeken a balatoni élelmiszerboltokban, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az árufeltöltők, eladók, pénztárosok helytálltak, így a fogyasztók nem szenvedtek csorbát. Ehhez persze ebben az évben is szükség volt diákmunkások alkalmazására.
Nem volt könnyű nyár elején hazánk legnépszerűbb turisztikai régiójában – a Balatonnál és környékén – elindítani a szezont úgy, hogy a kezdeti problémákból minél kevesebbet érezzen a vendég vagy akár a helyi lakos. Bár az esős, hűvös május után hamar beköszöntött a meleg, már a júniusi időszak munkaerőhiánnyal kezdődött a tóparton. Ahogy sorra érkeztek a nyaralók, mind több vásárló zsörtölődött egy-egy reggeli boltnyitáskor tapasztalt áruhiány miatt. Előfordult, hogy még a nagy meleg előtti időszakban egy nagy forgalmú élelmiszerüzletben csak a legdrágább tejekből volt választék, üres volt a tv-paprikás meg a paradicsomos rekesz – írja a Magyar Nemzet.
Az élelmiszer-szállító kamionok ugyan már kora hajnalban megérkeztek a bolthoz, de nem volt elég árufeltöltő ahhoz, hogy minden friss termék a polcra kerüljön. Komolyabb vásárlói panasza azonban nem érkezett a tóparti boltok vezetőihez, s csak elvétve került elő egy-egy fogyasztó elégedetlensége miatt a panaszkönyv – derült ki a balatoni elárusítóhelyek dolgozóinak név nélküli beszámolóiból.
Azt azonban már szinte valamennyi, kérdéseinkre válaszoló érintett megerősítette, hogy a főszezon elindulásakor jelentősen gyérültek a vásárlói panaszok, mert munkába álltak a diákok, az élelmiszerlánc-központok pedig megkezdték a dolgozók átcsoportosítását. Két kaposvári Spar üzletből naponta négy-öt eladó vagy pénztáros utazott Balatonlellére, hogy rövidüljenek a csemegerészlegnél vagy a kasszánál a sorok, de ugyanezt a megoldást alkalmazták Zala és Veszprém megye tóparti boltjai is a munkaerőhiány enyhítésére. Az első tapasztalatok és az összesített adatok kiadása között persze még el kell telnie egy kis időnek; úgy tudjuk, hogy a nagy élelmiszerláncok központjai már hozzáfogtak a nyári szezon értékeléséhez.
Nem túlzás kijelenteni, hogy az idei nyári szezont főként a diák-munkavállalók mentették meg, pedig mos is akadtak olyan boltvezetők, akik nem kértek a fiatalokból, mondván: nehéz munkaidőt egyeztetni a 16-17 éves korosztállyal. Ez azonban szerencsére nem volt általános.
Ne ítéljük el a fiatalokat, ha önérzetesek és elvárják, hogy a munkaidő beosztásánál is felnőttként kezeljék őket. Erős szezont zártak az élelmiszerboltok, és ebben a diákoknak is szerepük volt. Akár a 2017. évi diákfoglalkoztatási csúcshoz is lehetne hasonlítani az idei nyári helyzetet
– mondta el a Melo-Diák Iskolaszövetkezet a siófoki kirendeltség vezetője, Demkó Tibor. Az iskolaszövetkezeti vezető szerint jelesre vizsgáztak a középiskolások, egyetemisták.
A fiatalok mentették meg idén is a szezont. Tisztességes fizetést kaptak, amiért tisztességes munkát vártunk el tőlük
– válaszolta röviden az egyik legnagyobb balatoni vendégforgalmat lebonyolító fonyódi Makkos vendéglő tulajdonosa. Makkos Péter a dél-balatoni vendéglős kollégái véleményét is összegezve úgy látja, amíg a vendéglátásban dolgozókból szezonálisan hiány mutatkozik, addig nem nélkülözhetik a diákmunkarőt.