Zöld utat adott a hivatal a balatonfűzfői kikötő építésének (Építész Fórum)

A helyi képviselőtestület tavaly döntött a „közcélú hajókikötő” fejlesztéséről a Fűzfői-öbölben, a tervezésre tavasszal írtak ki közbeszerzést. Az önkormányzat szerint „településképi és településfejlesztési szempontból is támogatott a tervezett beruházás a jelenleg kihasználatlan területen”.


Csónak- és hajókikötő tervezésére írt ki közbeszerzést a balatonfűzfői önkormányzat. A 250 férőhelyes csónakkikötőt Tobruk városrészben, a 1024/14 és 1024/27 helyrajzi számú ingatlanokon alakíthatják ki, a 40 férőhelyes, közcélú hajókikötőt pedig a 354/19 és 354/13 helyrajzi számú ingatlanok felhasználásával képzelik el – írja az Építész Fórum.

A csónakkikötő tervezése kapcsán a feladat része az érintett területtel határos ingatlanokra már elkészült fejlesztési tervhez illesztés, több, már meglévő településfejlesztési tervhez csatlakoztatás. A meglévő fejlesztési tervek a Séd-patak kotrására és mederrendezésére, a tobruki strand parkolójára vonatkoznak, valamint arra a koncepciótervre, ami egy rekreációs közösségi tér és sétaösvény kialakítására készült. Ahogy a leírásban is szerepel, a 1024/27 helyrajzi számú ingatlan Natura2000 területen fekszik.

A Fűzfői-öbölben kiépíteni tervezett hajókikötő esetében ugyanígy figyelembe kell venni a korábbi fejlesztési terveket és a már meglévő vagy folyamatban lévő beruházásokat. Ilyen elkészült beruházás a parti sétány és kerékpárút IV. szakasza, a kültéri sportpark és kerékpáros pihenő, folyamatban lévő pályázatból megvalósuló beruházás pedig a kerékpáros pumpapálya. A tervezett kikötőnek a 050 helyrajzi számú ingatlant, a Balaton medrét érintő része Natura2000 területnek minősül.

Ezt a közbeszerzést júliusban a MÉLYÉPTERV ENVIRO Mérnöki, Tervező és Szolgáltató Kft., valamint a Realiscon Kft. nyerte – előbbi a csónakkikötőre, utóbbi a hajókikötőre vonatkozó részeket teljesíti.

A Veszprém Vármegyei Kormányhivatal március 3-án közzétett hirdetménye szerint lezárták a hajókikötőre vonatkozó előzetes vizsgálati eljárást, melynek eredményeként megállapították, hogy a megvalósítás nem feltételez jelentős környezeti hatás, a tervezett tevékenységet nem kötik egységes környezethasználati engedélyhez, illetve hogy a munkálatok megkezdése előtt be kell szerezni a szükséges egyéb (megszüntetési, illetve vízjogi) engedélyeket. Hozzáfűzték továbbá, hogy a tervezésnél figyelembe kell venni a Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció szerint a területen potenciálisan előforduló védett, illetve közösségi jelentőségű fajok védelmét, továbbá arra is, hogy a munkálatok során fa- és cserjekivágásra „csak a műszakilag elkerülhetetlen mértékben” kerüljön sor.

Ahogy a dokumentumban írják, a közigazgatási eljárás még 2022 decemberében indult az immár hol 48, hol 50 hajóállásosként említett kikötő létesítésének ügyében. A beruházás során a stégen kívül az üzemeltetéséhez szükséges kiszolgáló-létesítményeket is megépítik, ami összességében négy funkcionális egységből állhat. A területen jelenleg a vízműtelep épületei állnak, amiket felújítanának és a kikötő üzemeltetéséhez használnának, ezek mellett egy új épületrészt is terveznek, benne vizesblokkokkal. A meglévő alápincézett vörös kő épületben lesz a konyha és az étterem, külső terasszal, a déli vízmű-épületben pedig az egyesületi klubházat alakítják ki, amiben vitorlás-oktatás, illetve az egyesületi élet zajlik majd. Negyedik egységként tároló és pihenőszobák kialakítását tervezik.

A dokumentumban idézik a helyi önkormányzat nyilatkozatát is, miszerint a képviselőtestület még egy 2022. januári határozatban döntött a kikötőépítésről. Mint írják, a tervezett fejlesztés megfelel Helyi Építési Szabályzat előírásainak, sőt azt is hangsúlyozzák, hogy „településképi és településfejlesztési szempontból is támogatott a tervezett beruházás a jelenleg kihasználatlan területen”.

A beruházás megvalósítása a 2023 és 2027 közötti időszakra várható.