Zöld és digitális vállalásokra bátorít a Magyar Turisztikai Ügynökség (turizmus.com)

A hazai turisztikai szakmában is kevéssé ismert az Európai Bizottság által 2022-ben megjelentetett Transition Pathway for Tourism (Turizmus Átállási Pálya) elnevezésű iparstratégiai dokumentum, amely a digitális és zöld átmenetet hivatott felgyorsítani a szektorban.

A témának új aktualitást ad Magyarország küszöbön álló EU-elnöksége és a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia aktuális frissítése is – írja a turizmus.com.

Az 2021-ben aktualizált EU-s ipari stratégiát követően a tizennégy ipari ökoszisztéma közül 2022 februárjában elsőként tették közzé a turizmus szektorra vonatkozó, úgynevezett Turizmus Átállási Pályát – emlékeztet a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).

Keretrendszere a zöld és digitális átmenet, és egyúttal az európai unióbeli turizmus ellenállóképességének előmozdítására 27 cselekvési területet határozott meg. A dokumentum fő célja, hogy körforgásos, illetve környezetbarát szemléletre épülő szolgáltatásokat szorgalmazzon a turizmusban, illetve az adatmegosztás fontosságát hangsúlyozza az innovatívabb szolgáltatások érdekében. Emellett foglalkozik a szolgáltatások sokszínűségének és hozzáférhetőségének javításával is.

A fontos iparstratégiai dokumentum egyszerre támogatja a világjárvány utáni sikeres kilábalást és a technikailag felkészültebb, és egyben környezet-, társadalom- és klímatudatosabbá vált fogyasztók fellépésével megváltozott kereslet kielégítését. Emellett részletezi az ehhez szükséges kulcsfontosságú intézkedéseket, célokat és feltételeket.

A turizmus zöld és digitális átállásának gyorsítására kidolgozott uniós keretrendszer ugyancsak hangsúlyosan foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, előkészítve az utat az idegenforgalmi ökoszisztéma hosszú távú „ütésállóságának” megteremtéséhez 2030-ig és azt követően is.

Már a Turizmus Átállási Pálya kidolgozása is az európai uniós turisztikai szereplők részvételével valósult meg, és egyik fő törekvése, hogy megvalósításának is aktív részese legyen a turisztikai paletta minden szegmense. Ennek érdekében az Európai Bizottság a keretrendszerhez való csatlakozást szorgalmazza az érdekelt ágazati szereplőknél, akik szándékukat konkrét vállalások megtételével tehetik meg.Mindezt az erre dedikált, egyszerűen kezelhető online felületen háttéranyagok és kitöltési minták segítik, az Európai Bizottság pedig akár konzultációval is támogatja a folyamatot a Together for EU Tourism (T4T) bizottsági szakértői csoport révén. Az újonnan beérkezett, vagy frissített vállalások közzétételére évente három alkalommal kerül sor.

„Mindez a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia folyamatban lévő frissítése kapcsán is aktuális téma, hiszen annak számos célkitűzésével egybecseng, ezért is bátorítjuk a hazai vállalkozásokat, hogy minél nagyobb számban tegyenek vállalásokat az online felületen és csatlakozzanak, hisz áttételesen mind egy digitálisabb, mind egy zöldebb működés növelni fogja versenyképességüket” 

‒ hangsúlyozta Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.

Az önkéntes vállalások számos területet érinthetnek: például azt, hogy az adott szolgáltató vagy szervezet a napi működésében hogyan kíván „zöldebb” vagy „digitálisabb” lenni és mit tesz azért, hogy ez a folyamat felgyorsuljon. Összefoghatnak szállás- vagy vendéglátóhelyek a víz- vagy éppen az élelmiszerpazarlás mérsékléséért, de szakmai szervezeteik révén mindezt megtehetik szektorális szinten is.Az erre fordított erőfeszítés semmiképp sem kidobott pénz. Már a legutóbbi, még 2021-ben publikált Eurobarométer felmérés eredményei is azt mutatták, hogy az uniós polgárok 82%-a hajlandó arra, hogy a fenntarthatóbb gyakorlatok javára változtasson fogyasztói viselkedésén. Minden harmadikuk pedig arra is készen áll, hogy akár többet is fizessen az ilyen szolgáltatásokért – mutat rá az MTÜ.

Ez a tudatosság az azóta eltelt időszakban pedig csak tovább erősödött. Az új trendhez igazodni tehát új üzleti lehetőségeket is rejthet, amit érdemes kihasználni. A hazai turisztikai szereplők egyelőre kevésbé vállalnak részt az EU turisztikai ökoszisztémájának átalakítására és ellenálló képességének kiépítésére irányuló közös munka támogatásában.

A Magyar Turisztikai Ügynökség arra bátorít minden hazai turisztikai szereplőt, legyen az vállalkozás vagy szakmai szervezet, szövetség, hogy éljen a lehetőséggel, amivel nemzetközi szinten is tovább javítható a magyar turisztikai szektor zöld és digitális területet érintő elismertsége.

A nyár folyamán várható a program újabb fontos mérföldköveként annak az online támogató platformnak az indulása, amely a Turizmus Átállási Pálya kapcsán tett vállalások és jó gyakorlatok megosztását fogja szolgálni, annak érdekében, hogy folyamatos, többirányú információáramlást biztosítson az érintettekkel.