Yachtot formáz a balatonszemesi luxusapartman (epiteszforum.hu)

A Marina Sétány Penthouse névre hallgató beruházás nem vette félvállról a genius loci fogalmát. Az 52 lakásos luxus lakóház formáját tekintve egy hajót idéz a magyar tenger partján, ám ezt az egyfajta építészeti geget a telek formája és az építési szabályozások is befolyásolták.

(Fotó: epiteszforum.hu)

A Balaton-part és kikötői – e két dolog hallatán mindenkinek eszébe jutnak a vitorlások, így a helyszínen magától értetődő volt, hogy egy hajó alakú épület megtervezésébe fogjunk – fogalmazott az epiteszforum.hu oldalon megjelent írásában Török Csongor tervező. Kifejtette: a balatonszemesi együttes esetében azonban a tervezési koncepció kialakításánál nem konkrétan a forma élvezte az elsőbbséget, de több más elsődleges tervezési szempont hatása is a hajóforma indirekt megjelenését határozta meg az épületen.

A tervezési helyszín Balatonszemes vízparti területének központjában található, ahol földszintes nyaralók és vendéglátó egységek is találhatóak. Ebben a hétvégi házas környezetben kellett elhelyezni egy 10 méter építménymagasságú épületet. Fontos megemlíteni, hogy a helyi szabályozás a tárgyi telket településközpont vegyes területbe sorolja magasságával, ami a víkendházas környezetben több megoldandó problémát is felvetett. A tervezési koncepció kialakításánál – a funkcionális szempontokon túl – elsődleges támpontként a tervezett épület és a szomszédos épületek közötti magasságkülönbség áthidalásának megoldását tartotta fontosnak. A lépcsőzetes tömegformálással átmenetet hozott létre a Marina Sétány Penthouse és a szomszédos épületek között. A lépcsős tömegformálás és a kikötő jelenléte együttesen eredményezte a hajóforma indirekt megjelenítését.

A beépítési előírások, a telek formája, valamint a tervezett épület nagysága prognosztizálta a tervezett épület és a környezete közötti léptékváltást. A tervezett épület környezetbe illesztése szempontjából fontos volt, hogy a hajóformával egy tárgyszerű épületet hozzanak létre, ami a környezetében önálló egységként is értelmezhető, vagyis a léptékváltás megbocsájtható ténnyé alakult át a külső szemlélő számára.

A hajóforma kialakításánál az indirekt eszközök és formák alkalmazására nagy hangsúlyt fektetett, vagyis a hajóablakok, árbóc, hajó-tat, vagy orr direkt alkalmazását mellőzte. Az épület környezetbe illesztésén és formai kialakításán túl a tervezésnél fontos szempont volt a beruházói igények kiszolgálása, vagyis az épületben kialakítandó funkciók megfelelő kialakítása. A cél az volt, hogy egy funkcionális, környezetéhez a lehetőségekhez mérten alkalmazkodó és a kikötő hangulatába illeszkedő épület szülessen.